Zijn er hier meer mensen die "last" hebben (gehad) van het oplichterssyndroom? Hoe gaan jullie hiermee om?
Voor mijn gevoel ben ik lang niet zo slim als mensen denken dat ik ben. Ik weet gewoon goed wat mensen willen horen/wat het "goede" antwoord is.
Ik heb het gevoel dat mensen/collega's "mijn bluf" nog niet doorzien hebben. In het dagelijks leven weet ik hen voor mijn gevoel "af te bluffen" door de antwoorden te geven die op dat moment "goed" zijn. Terwijl dit antwoord dan meer een toevallige ingeving is waardoor zij hun beeld van mij in stand kunnen houden. Dit doe ik nu al zo ongeveer mijn hele leven.
Wanneer ik toegeef iets niet te weten heb ik het gevoel dat degene met wie ik praat denkt dat ik meer weet dan ik los laat. Terwijl dit lang niet altijd het geval is. Het feit dat ik diegene hier dan niet op wijs voelt ook als een bluf.
Een kleuterlerares heeft zich ooit afgevraagd of ik hoogbegaafd zou zijn. Mijn "hoogbegaafdheids-label" is gebaseerd op een professionele test zonder IQ-test, deze test heb ik gedaan na vrijwel alle kenmerken van "een hoogbegaafde" aan te kunnen vinken en het boek hoogbegaafde volwassenen te lezen. Ik heb ook nooit tegen iemand gezegd dat ik HB zou zijn aangezien ik dit als onderdeel van "mijn levenslange bluf" zie en wacht op het moment waarop ik door de mand val en mensen zien dat ik helemaal niet zo slim ben als zij denken dat ik ben.