Zwakbegaafde
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Re: Religie/Geloofsovertuiging

Ik ben hier misschien niet zo’n bekend lid. Maar toen ik me bekend maakte was dat niet bepaald fraai.
Ik leefde in strijd, ik was kwaad, ja woedend te noemen. In mijn persoonlijk leven ben ik meermaals door onrecht getroffen, heb ik veel onrecht bij anderen moeten observeren en ben dat steeds meer en meer in mij beginnen opnemen.
Ik ontwikkelde een tunnelvisie... wat ik via mijn tunnelvisie in vizier had kreeg de volle laag. Ik heb haat geuit, ik heb geoordeeld. Nu ik veel rustiger geworden ben zeggen mensen rondom mij dat ik wel op veel vlakken gelijk heb, maar dat dit ten koste van mijn eigen leven gaat. Ik ging kopje onder.
Ik verplaatste me in een wereld van ideologie, 24/7. Nu ben ik verloren gelopen... nuja, ik voel wel terug op het goede pad te lopen door alles te lossen....

Maar ik heb meer dan dat nodig, een zekere begeleiding. Niet enkel in woord, maar ook in daad. Want woorden had ik jaren met overschot, het wordt tijd het woord bij de daad te voegen.
Ik heb in het verleden bijbelstudie gehad en daar heel veel aan gehad. Maar ik begon me te schamen door wat andere mensen er van zouden denken. Jehova Getuigen hebben niet bepaald een goed imago. En toch had ik daar toen heel veel aan. Ik heb nooit zoveel begeleiding van God ervaren op zulke korte tijd. Omdat ik het uitgelegd kreeg, we plaatsten de bijbel in haar perspectief. Iedere naopvolgende tekst was een bevestiging op de vorige tot aan onze Heere Jezus in deze tijden vandaag.
Door omstandigheden zijn die banden verwaterd en ben ik nu te beschaamd na al die tijd terug contact op te nemen.

Ik voel sterk aan dat er geen middenweg meer is. Het is of wel God of wel verder gaan zoals ik jaren koppig bezig was en daar nergens mee komen. Hoewel we ver gekomen zijn, mensenlief, nooit gedacht dat mijn legioen zo’n invloed zou kunnen uitoefenen. Mensen die net zoals mij dachten staan nu effectief aan een gigantisch keerpunt in de geschiedenis. Maar op persoonlijk gebied heeft dit al mijn energie gevraagd, al mijn tijd, al mijn levenslust.

Vandaag hoorde ik op TV: Tuurlijk, je bent bereid ervoor te sterven. Maar ben je ook bereid ervoor te leven?
Dat sloeg in als een bom, dat moest ik horen daar en toen.
Ik kies het leven, de weg en de waarheid. Jezus Christus.
Job 13:5

-b-
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Uitstekend. Omvat jouw setje aan religeiuze opvattingen ook 'leven en laten leven, iedereen mag persoonlijk kiezen wat hij wil en niemand hoeft wat opgedrongen te worden.' ? Zoja, kom dan gezellig naast mij wonen, ik ben atheïst.
Oh hey heb ik een onderschrift? Wat leuk! Ja. Ehm. Mijn onderschrift is net zo zinnig als het leven zelf. Ja.

Zwakbegaafde
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

De gulden regel is er wel flink ingelepeld kan ik je verzekeren.
Ik heb totaal geen bekeringsdrang. Ik ben dan ook nooit mee naar de zalen geweest en heb nooit deur aan deur gedaan.
Maar voor mij persoonlijk voel ik heel sterk aan dat ik mijn geloof pragmatisch moet omzetten.
Qua denken, handelen, eten.

Als christen is het meeste mij wel gemakkelijk gemaakt. Ik leg alles gewoon bij Jezus en vertrouw op de Heer.
Alles komt uiteindelijk wel goed. Maar toch is het niet zo gemakkelijk met de dagelijkse invloeden rond me heen. Niet dat ik me geroepen voel anderen daar van te overtuigen, maar ik zal wel opkomen voor mijn mening. Want verkondig maar eens een mening vrij van oordeel. :)

Zoals abortus. Ik kan daar relatief mee omgaan. Maar sommige vrouwen hebben meer dan 5 abortussen op 1 leven. Dan vraag ik mij wel af of het niet anders kan. Andere worden een abortus opgedrongen of ze nemen dit als eerste redmiddel. Bij verkrachting is dit natuurlijk allemaal anders. Maar ik vind wel dat we ten alle tijden moeten voorkomen dat het leven een wegwerpproduct wordt vanuit mijn ethische blik.

Ik vind de meeste atheisten wel toffe mensen. Ze kunnen je aanzetten tot kritisch denken. Alhoewel er toch veel onder hen zijn die het leven maar voor vanzelfsprekend nemen en zich niets meer van onze planeet aantrekken. Toen Europa nog creationistisch was had dit ook enige voordelen. Bij het opgeven van veel kernwaarden zijn we een groot deel van onze cultuur verloren vind ik zo. We zijn vergeten wie we zijn, zo ervaar ik dat toch.

Stel er was een staatsgodsdienst? Mensen huiveren bij het idee. Maar bekijk de voordelen die daarbij komen.
1 erkende godsdienst per land is veel simpeler dan alles op elkaar natuurlijk :) W

Peach
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik geloof wel in God. Maar mij bekeren tot een religie is geen goed idee. Of ik word de onderduiker of ik ga in discussie met andere geloven, die de huisregels gelijk als waar beschouwen. Ik vergaar de kennis, maar wil daar liever eerst zelf goed over nadenken. Ik beschouw het niet gelijk als waarheid. Daarnaast vind ik een aantal religie's gewoon conditionerend. Een te menselijke beschrijving over iets wat ver bovenmenselijk is. Vooral de teksten die duiden op belonen en straffen. Het goede komt niet voort uit beloningen en straffen, maar uit de innerlijke intentie zelf. Waar empathie en altruïsme schuilen.

Met deze standpunten probeer ik met liefde weer te geven dat ik leef en de ander laat leven. Niets of niemand word gedwongen. Laat ik maar gezellig naast Baranor gaan wonen. Gij word gegroet en respecteert om wie u bent atheïst. :P

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

O heerlijk weer eens een keer een leuke discussie.

Ja ik geloof ook.ben zoals ik mezelf noem, christen in opleiding. Niet echt praktiserend dagelijks.
Toevallig vorige week nog geweest bij onze evangelische gemeente. Nieuwe voorganger . Een vrouw! Leuk.

Hihi en ik moest even lachen , mijn moestuin is achter de moskee en was dedag van het Suikerfeest, en ik dacht hele plechtige dingen te horen... bleek dat ze ook gewoon lekker een voetbalwedstrijd zaten te kijken en een hoop gejuich en geloei.....zo fijnen goeie timing! Met die hittegolf hebben almijn Marokkaanse buren het zwaar gehad. .
Ik ben niet zo vroom.

Ik had toevallig gisteren nog een Jehova's getuige aan de deur. Ach, wel aardig hoor. Ik heb altijd wel leuke gesprekken op de stoep.
t !!!@#$???

Peach
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik heb over het algemeen een aantal positieve ervaringen over het christelijke geloof. Haha maar wel van vakanties en mijn tweede basisschool. :laugh:

Ik kan niet zo goed omgaan met traditionele moslims. Ik weet hoe ze tegen mij aan kunnen en dat ervaar ik als onprettig. Tegelijkertijd weet ik ook dat moslims dingen heel anders binnen krijgen dan wij. Ook Marokkanen dus. Ik houd mij maar even op de achtergrond wat dat betreft. Empathie is niet zo makkelijk als het lijkt. Ik ben nog pas bij het begrijpen van het interne conflict die de tweede of derde generatie ervaart. Zij ervaren een intern conflict tussen de Nederlandse normen en die van hun ouders. Dat lijkt mij zwaar.

Zwakbegaafde
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Hehe Peach, toen ik Jehova Getuigen ontving heb ik toch ook veel op mijn tanden moeten bjiten niet in discussie te gaan. Geloof me, ik leef in conflict met veel gelovigen.
Voor mij is de bijbel een boek over God, voor vele anderen is het een boek van God. Dat maakt een zeer groot onderscheid dat klein detail. Net zoals er een groot veschil is tussen sjiieten en soennieten, beiden lezen hun boek anders. De ene neemt het te letterlijk, daar gaat het dan fout.
Als we de openbaringen lezen kunnen we niet anders dan overschakelen naar beeldschrift. Johannes had de woorden niet ter becshikking voor wat hij toen waarnam in een visioen. Er bestonden geen woorden voor legertanks en kernwapens die aardbevingen veroorzaken. Noch was er toen sprake van geo engineering.
Met die tekens houd je als gelovige toch enigszins rekening, althans ik toch.

Ik ga me ook religieus gedragen. Rekening houdende met de zeven hoofdzondes, de tien geboden, vergevingsgezindheid, naastenliefde, leren van mijn vijanden, ... Ik ga ook terug vasten vanaf 2019. Dit jaar heb ik maar een halve poging ondernomen.
Vasten is belangrijk, een teruggetrokken houding aannemen en als waarnemer in het leven staan. Matig consumeren (geen snoep, geen junkfood, geen frisdrank), geen alcohol, geen drugs, geen sigaretten. Ook niet na zonsondergang :).

Aan de tradities en feestdagen ga ik iets minder aandacht besteden. Ze zijn confom op Babylon gemaakt, net zoals de bijbel conform op Babylon is gemaakt. Maar dat is maar mijn mening.

-b-
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Mijn profeet heet Dabrowski ;-).
Oh hey heb ik een onderschrift? Wat leuk! Ja. Ehm. Mijn onderschrift is net zo zinnig als het leven zelf. Ja.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik heb jaren geleden een vriendin gehad die gereformeerd vrijgemaakt binnen verband als geloof had. Ik ben zelf katholiek opgevoed.

In de werkelijkheid van de dag zie ik het geloof als een dwingende vorm van conditionering. Mensen praten elkaar na en verwijzen elkaar naar een juiste vorm van leven. Dat proces is levenslang en de inhoud van dat persoonlijke geloof is steeds een meer van hetzelfde moeten leven.

Ik heb zo nu en dan nog eens contact met deze gereformeerde vriendin. Is inmiddels getrouwd en is diep diep ongelukkig. Is en mag niet anders denken van de kerk. Anderen bepalen dus haar leven.
don't hide what you have !

Peach
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik vind dat er ook conditioneringen aanwezig zijn binnen licht of zelfs niet-gelovige groepen. Ik ben het wel met je eens dat de conditioneringen een stukke sterker binnen streng-gelovige gemeenschappen. Hoe strenger het geloof, hoe meer conditioneringen er aanwezig zijn. Nog een reden waarom ik mij niet bekeer tot een religie.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Misschien moet je een onderscheid maken tussen iets herhalen en iets denken/doen op basis van conditionering.
don't hide what you have !

Zwakbegaafde
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik ben altijd gelovig geweest. Niemand heeft mij moeten zeggen dat het leven een oorzaak van creatie is.
Maar nu ik de zaken serieuzer dan ooit neem; voel ik me wel geroepen me volledig te bekeren. Daardoor dus religieus worden.

Door erover te praten met mijn vriendin is het maar ten volle doorgedrongen hoe fundamenteel gelovig ik ben. Door dit dan af te toetsen aan mijn levensstjil dringt mijn zondig bestaan door. Het is erg gesteld. Ik ben een slechte man vader, zoon, ... als ik me zou spiegelen aan de bijbel.
Als ik de wereld van vandaag spiegel aan de bijbel kan ik maar pas begrijpen wat het plan Gods is. Deze wereld is overgenomen door een duistere macht. Ik sta daar machteloos tegen, het is gewoon zoveel gemakkelijker alles op Jezus’ schoot te werpen. Ik hoef niets meer in mij opkroppen, ik hoef me tot Hem te richten. Door me tot Hem te richten begrijp ik de profetieen beter.

De profetieen zijn wat ze zijn.... en moesten ze niet zo accuraat uitgekomen zijn ik zou meer twijfelen. Maar door er door te gaan en het te beleven begint mijn puzzel eindelijk samen te vallen. Als ik dan zie waar de wereld naartoe gaat kan ik mij troosten aan het feit dat dit de voorweeen zijn. Deze wereld (zoals ze nu is) zien we afbrokkelen en op haar einde komen. Veel mensen vrezen de eindtijd, maar ik sta daar eigenlijk met open armen op te wachten. Want het einde van deze werelddemocratie zou de genezing van de hele planeet zijn.

Peach
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Nee. Ik hoorde vaker over vreugde, over het einde van de wereld. Het is meer een voor of tegen optie en verder is er helemaal niets. Dat is meer zoiets als een oneindige cirkel, waarin twee tegenpolen om elkaar heen danser. Meer vastbijtend in hetgeen zo als het nu is. Niet denken in hetgeen zoals het ook zou kunnen worden.

Zwakbegaafde
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

De apocalyps is niet het einde van de wereld. En dat is ook nergens te interpreteren uit de openbaringen.
De apocalyps is het einde van het Luciferiaans tijdperk, deze materiele wereld. We leven onderdrukt door zij die bepalen wat waar aan hoeveel verkocht wordt. Deze orde zal bij de Armageddon van de troon gestoten worden om Jezus als Koning van aarde te laten regeren.
Dat is wat christenen in grote lijnen geloven. Sedert de zondeval is de tegenstander op de troon gaan zitten. Sedert dien regeert de satan over de aarde. Ik kan er eigenlijk niet naast kjiken dat er een slechte kracht over deze aarde heerst. En dan mogen mensen zeggen dat er altijd wel oorlogen waren, maar nu is deze in Syrie. Die eindstrijd ervan is wat beschreven staat in de openbaringen van Johannes. Dat is wat naar mijn mening zal uitmonden in de Armageddon. Niet dat Jezus van Zijn wolk zal komen, maar dat de christenen het zwaard zullen opnemen om via een nieuwe wereldorde de satan te verdringen. De geest van de anti christ is voltooid in de islam.

Mercurious
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Peach schreef:
di 26 jun 2018, 13:24
Nee. Ik hoorde vaker over vreugde, over het einde van de wereld. Het is meer een voor of tegen optie en verder is er helemaal niets. Dat is meer zoiets als een oneindige cirkel, waarin twee tegenpolen om elkaar heen danser. Meer vastbijtend in hetgeen zo als het nu is. Niet denken in hetgeen zoals het ook zou kunnen worden.
Hey. Ik heb eergisteren een ding dong bell gekocht.
Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen, maar in het hebben van weinig behoeften.

Peach
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Zwakbegaafde schreef:
vr 29 jun 2018, 18:51
De apocalyps is niet het einde van de wereld. En dat is ook nergens te interpreteren uit de openbaringen.
De apocalyps is het einde van het Luciferiaans tijdperk, deze materiele wereld. We leven onderdrukt door zij die bepalen wat waar aan hoeveel verkocht wordt. Deze orde zal bij de Armageddon van de troon gestoten worden om Jezus als Koning van aarde te laten regeren.
Dat is wat christenen in grote lijnen geloven. Sedert de zondeval is de tegenstander op de troon gaan zitten. Sedert dien regeert de satan over de aarde. Ik kan er eigenlijk niet naast kjiken dat er een slechte kracht over deze aarde heerst. En dan mogen mensen zeggen dat er altijd wel oorlogen waren, maar nu is deze in Syrie. Die eindstrijd ervan is wat beschreven staat in de openbaringen van Johannes. Dat is wat naar mijn mening zal uitmonden in de Armageddon. Niet dat Jezus van Zijn wolk zal komen, maar dat de christenen het zwaard zullen opnemen om via een nieuwe wereldorde de satan te verdringen. De geest van de anti christ is voltooid in de islam.
Ik geef toe. Ik ben een leek in het Apocalyps gebeuren. Maar denk dat god ons eerder aanmoedigt het goede in ons zelf te vinden en vanuit dat oogpunt verder te evalueren of te onderhouden, als men al zuiver is. We hoeven dit niet uit een boek of een geloof te halen. Het goede zit binnen in ons zelf. Daar zit wachten op de komst van een ander niet bij. Ook al denkt men dat deze persoon Jezus is. Want de goedheid verder ontwikkelen of de zuiverheid te onderhouden, begint bij jezelf.
Mercurious schreef: Hey. Ik heb eergisteren een ding dong bell gekocht.
Ja, hij is leuk. :laugh:

Zwakbegaafde
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Dat is ook wat de bijbel leert. Beproeft alles, behoudt het goede.

Maar mensen zijn wie ze zijn en we leven in een grote misleiding. God kent ons en heeft daarom de hele show vooraf aan ons openbaart.
We krijgen de keuze. Ik denk niet dat daarin een midden is.

Mercurious
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Peach schreef:
di 03 jul 2018, 20:52
Zwakbegaafde schreef:
vr 29 jun 2018, 18:51
Ik geef toe. Ik ben een leek in het Apocalyps gebeuren. Maar denk dat god ons eerder aanmoedigt het goede in ons zelf te vinden en vanuit dat oogpunt verder te evalueren of te onderhouden, als men al zuiver is. We hoeven dit niet uit een boek of een geloof te halen. Het goede zit binnen in ons zelf. Daar zit wachten op de komst van een ander niet bij. Ook al denkt men dat deze persoon Jezus is. Want de goedheid verder ontwikkelen of de zuiverheid te onderhouden, begint bij jezelf.
Mercurious schreef: Hey. Ik heb eergisteren een ding dong bell gekocht.
Ja, hij is leuk. :laugh:
Vind ik ook. Mijn ding dong bell heeft ook een zebraprint en mijn oma maakte een leuk grapje. Ze vroeg: Weet je hoe een zebra wordt geboren? Nee, zei ik. Streepje voor streepje.
:rolleyes:
Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen, maar in het hebben van weinig behoeften.

timjanhenk
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

religie is opium voor de massa

een bepaalde Duitser zei dit en ik ben het hier eigenlijk mee eens

GerardVenema
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Religie is een door mensen bedachte begrensde vorm van aanbidding met duidelijke normen,waarden en rituelen.

Persoonlijk geloof is grenzeloze liefde voor een god waarbij eenieder voor zich de religie aanhangt om hun geloof te delen en belijden.

Terug naar “HB in het dagelijks leven”