Hoi iedereen,
Ik zit een beetje in een kluwen qua gedachten. Ik heb al een paar jaar hinder van aantal mogelijk HB-gerelateerde negatieve eigenschappen die me toch aardig in mijn doen en laten beperken:
• perfectionisme
• bang om foute keuzes te maken, of fouten te maken in het algemeen
• te veel/diep nadenken over onbelangrijke dingen
• vergaand uitstelgedrag
• (mentaal) met teveel dingen tegelijk bezig zijn, en dat niet los kunnen laten
• het overzicht verliezen over mijn gedachten, ideeën en taken
• concentratieproblemen
Het hangt grotendeels met elkaar samen uiteraard, en het een veroorzaakt/versterkt het ander. Ik vind het echter moeilijk overzichtelijk te krijgen voor mezelf. Ik weet niet of het allemaal voortvloeit uit één probleem of ‘stoornis’ (of twee), of dat het een verzameling eigenschappen zijn die toevallig samen voorkomen. Wat dat betreft vind ik het ook lastig te bepalen waar het qua ‘aandoening’ aan kan liggen: ADD, OCPD, angststoornis, HB. Mijn lijst eigenschappen komen met al die diagnoses in meer of mindere mate overeen, maar ieder vergt wel een andere benadering om tot een goede oplossing te komen.
Ik ben een paar jaar geleden wel bij een eerstelijnspsycholoog geweest, maar het heeft me niet echt vooruit geholpen. Hoewel ik meestal veel zelf uitzoek, graag zelfs, vond ik het jammer dat zoveel aan mij werd overgelaten (keuze psycholoog en therapievorm o.a.). Ik wist nog veel minder goed dan nu voor mezelf en anderen duidelijk te krijgen waar ik mee zat, maar ik moest (‘mocht’) wel lekker zelf bepalen bij welke therapeut/therapievorm ik het meeste baat zou hebben. Misschien komt mijn teleurstelling ook voort uit een onbewuste hoop op een simpele diagnose en oplossing; een pilletje slikken en je problemen zijn opgelost.
Maargoed, de juiste diagnose vind ik niet eens het belangrijkste. Uiteindelijk gaat het mij er om dat ik een manier vind om beter om te kunnen gaan met mijn problemen. Een juiste diagnose helpt daar wel bij (vooral als medicatie de oplossing zou zijn), maar eerlijk gezegd sta ik er niet om te springen om weer in therapie te gaan. Je kunt ook veel zelf oplossen en aanleren zonder dat er therapie bij komt kijken.
Voor degenen die deze negatieve eigenschappen herkennen, hoe gaan jullie er in het dagelijks leven (succesvol) mee om? Zijn jullie ervoor in therapie geweest, of hebben jullie het jezelf kunnen aanleren? En in het geval van therapie, welke vorm heeft jullie goed geholpen?