GerardVenema
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Thuiswerk(school)

De lockdown is er nog en gaat denk ik voorlopig niet weg(denk ik)

Thuis schoolwerk doen dus...drama of niet,ik persoonlijk met 2 lagere school kinders(jongste vermoedelijk hb) vind dat best wel een dingetje..
Ikzelf vooral vanwege het inloggedoe(werkt soms niet) en blijven motiveren van kroost.
Ik ben geen docent (begrijp de stof natuurlijk wel),en uitleggen is niet mijn ding..
Kortom: een draadje om te ventileren en ervaringen?

Mercurious
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Thuiswerk(school)

Ik heb geen kinderen en ik heb zwaar ondergepresteerd op school. Denk niet dat ik veel hulp kan bieden. Gek genoeg moest ik wel terugdenken aan een zomer dat we een soort van thuisstudie mee naar huis kregen. Daar moesten je ouders dan voor betalen en dan kon je leuke en makkelijke schoolopdrachten doen. Die moest je echt zelfstandig doen en die vond ik dan wel weer heel leuk...
Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen, maar in het hebben van weinig behoeften.

Selah
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Hey Gerard,

Thuis schoolwerk doen is bij de meeste mensen een dingetje in huis.
In mijn omgeving veel kinderen die thuis schoolwerk moeten maken en daarmee afstandsonderwijs krijgen.
Een korte uitweiding, ik geef mijn zoon(klassiek autistisch en zwakbegaafd) al 16 jaar thuisonderwijs en ervaar de thuis schoolwerk maken niet als thuisonderwijs.
Net zo min als thuis schooltje spelen thuisonderwijs is.
Thuisonderwijs gaat over het voldoende aanbieden van lesmateriaal op elke mogelijke manier die van toepassing is.
Dat kan inhouden dat je werkboeken/bladen gebruikt, maar houdt ook in dat boodschappen een les rekenen, planning en sociale vaardigheden is.

Thuis je schoolwerk maken betekent dat je (meestal) puur en alleen afmaakt wat er op papier staat, maar weinig gebruik maakt van de aanvullende lessen die liggen in programma's kijken, onderzoek doen of projecten maken in deze bizarre tijd.
Het motiveren van kinderen is wel een dingetje.
Voor ons geldt dat ik mijn zoon zoveel mogelijk zelfstandig laat werken.
Hij dient dan zelfstandig zijn werkjes te maken terwijl ik ander werk voorbereid of werk nakijk.
Ik ben ook niet opgeleid tot leerkracht, maar vind het lesgeven wel leuk.

Bijvoorbeeld ZL dient opdracht 1 tot en met 10 te maken.
Hij begint bij opdracht 1 en werkt zo richting 10 af.
Wat hem teveel vergt of te lastig is mag/kan hij overslaan voor verdere instructie.
Dus opdracht 1 tot 3 gaan goed, maar opdracht 4 is lastig, opdracht 5, 6, 7 en 8 gaan goed, maar opdracht 9 en 10 vragen extra hulp.
Dan maakt ZL opdracht 1, 2, 3, 5, 6, 7 en 8 en komt met opdracht 4, 9 en 10 naderhand bij je voor hulp.
Motivatie ligt ook in beginnen met de lastigste onderwerpen.
Dus niet kijken naar eerst leuk werk doen, maar eerst vervelend/lastig werk doen omdat het zorgt dat het leukste werk dan later als "beloning" neergelegd wordt.

Inloggen is wel een dingetje waar school bij gevraagd kan worden de verbinding zo goed mogelijk te laten zijn en een handleiding te geven hoe gemakkelijk op te starten.
Hier werkten we ook met Microsoft Teams, maar ik vond het een ramp.
School wou graag via camera meekijken, maar mijn camera zit afgeplakt vanwege privacyredenen.

Mogelijk kan motivatie ook geregeld worden door andere projecten aan te bieden.
Dus een project aangaan over de geschiedenis van hutten/huizen in de oudheid, sciencebased projecten waarmee er ook geknutseld dient te worden.
Voor ons ligt er nog een project open waarmee er huizen en hutten gemaakt worden van klei, papier en papiermache.
Het doel is zorgen dat informatie niet alleen eendimensionaal aangeboden wordt en juist verdieping krijgt door verder mogen creëeren en daarbij het brein laten werken als het met de handen werkt.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Concordia civium murus urbium
(Harmonie onder haar bewoners is de dikste muur van elke stad)

GerardVenema
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Selah schreef:Hey Gerard,

Thuis schoolwerk doen is bij de meeste mensen een dingetje in huis.
In mijn omgeving veel kinderen die thuis schoolwerk moeten maken en daarmee afstandsonderwijs krijgen.
Een korte uitweiding, ik geef mijn zoon(klassiek autistisch en zwakbegaafd) al 16 jaar thuisonderwijs en ervaar de thuis schoolwerk maken niet als thuisonderwijs.
Net zo min als thuis schooltje spelen thuisonderwijs is.
Thuisonderwijs gaat over het voldoende aanbieden van lesmateriaal op elke mogelijke manier die van toepassing is.
Dat kan inhouden dat je werkboeken/bladen gebruikt, maar houdt ook in dat boodschappen een les rekenen, planning en sociale vaardigheden is.

Thuis je schoolwerk maken betekent dat je (meestal) puur en alleen afmaakt wat er op papier staat, maar weinig gebruik maakt van de aanvullende lessen die liggen in programma's kijken, onderzoek doen of projecten maken in deze bizarre tijd.
Het motiveren van kinderen is wel een dingetje.
Voor ons geldt dat ik mijn zoon zoveel mogelijk zelfstandig laat werken.
Hij dient dan zelfstandig zijn werkjes te maken terwijl ik ander werk voorbereid of werk nakijk.
Ik ben ook niet opgeleid tot leerkracht, maar vind het lesgeven wel leuk.

Bijvoorbeeld ZL dient opdracht 1 tot en met 10 te maken.
Hij begint bij opdracht 1 en werkt zo richting 10 af.
Wat hem teveel vergt of te lastig is mag/kan hij overslaan voor verdere instructie.
Dus opdracht 1 tot 3 gaan goed, maar opdracht 4 is lastig, opdracht 5, 6, 7 en 8 gaan goed, maar opdracht 9 en 10 vragen extra hulp.
Dan maakt ZL opdracht 1, 2, 3, 5, 6, 7 en 8 en komt met opdracht 4, 9 en 10 naderhand bij je voor hulp.
Motivatie ligt ook in beginnen met de lastigste onderwerpen.
Dus niet kijken naar eerst leuk werk doen, maar eerst vervelend/lastig werk doen omdat het zorgt dat het leukste werk dan later als "beloning" neergelegd wordt.

Inloggen is wel een dingetje waar school bij gevraagd kan worden de verbinding zo goed mogelijk te laten zijn en een handleiding te geven hoe gemakkelijk op te starten.
Hier werkten we ook met Microsoft Teams, maar ik vond het een ramp.
School wou graag via camera meekijken, maar mijn camera zit afgeplakt vanwege privacyredenen.

Mogelijk kan motivatie ook geregeld worden door andere projecten aan te bieden.
Dus een project aangaan over de geschiedenis van hutten/huizen in de oudheid, sciencebased projecten waarmee er ook geknutseld dient te worden.
Voor ons ligt er nog een project open waarmee er huizen en hutten gemaakt worden van klei, papier en papiermache.
Het doel is zorgen dat informatie niet alleen eendimensionaal aangeboden wordt en juist verdieping krijgt door verder mogen creëeren en daarbij het brein laten werken als het met de handen werkt.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Thx voor de tip,ik kan er wel wat meeAfbeelding

Mercurious
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik durf te beweren dat het hele schoolsysteem in Nederland kan profiteren van jouw werkwijze Selah! Ik krijg haast zin om een lesboek te pakken, na het lezen van je post. Echt goed hoe je dat aanpakt! :top:
Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen, maar in het hebben van weinig behoeften.

MB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Hoi Gerard,

Ik heb ook 2 kinderen in de basisschoolleeftijd en het is idd wel echt een dingetje. Ik werk zelf niet, dus op zich heb ik wel tijd om ze te helpen. Maar de continue chaos is wel moeilijk voor mij. Op school is er toch het gezag van de juf en het feit dat de hele klas tegelijk iets gaat doen. Ik heb 2 kinderen waar 3 jaar en dus 3 groepen tussen zit. Heel verschillend werk, dus ze moeten alles apart doen. Maar we hebben maar 1 tafel waar ze samen moeten zitten. Ze leiden elkaar dus veel af. Wat ik zelf het lastigst vind is dat ze gewoon om aandacht te krijgen steeds zeggen dat ze dingen niet snappen.

De vorige lockdown had ik oma ingeschakeld. Zij ging dan met de ene lezen en dictee doen via skype en ik hielp de ander. Deze keer gaat dat moeilijker want ze hebben veel meer werk dan de vorige keer, moeten verplicht 2x inbellen met school en moeten ook vanalles online maken.

Ik vind dat er te weinig rekening mee wordt gehouden vanuit school hoe lastig het is als je meerdere kinderen hebt. Soms moeten mijn kinderen op hetzelfde tijdstip inbellen met school. Ik weet niet hoeveel devices zo’n school denkt dat wij hebben en hoeveel plek om te zitten, maar dat is gewoon lastig. En ze hebben aan die lesjes meestal niks, want ze beheersen het meestal al, maar het is verplicht en ze zijn wel 3 kwartier verder.

Ze hebben deze keer heeeel veel werk, ik ben tot 3 uur bezig met ze. Ik vind dat eigenlijk van de zotte. Ik ben geen leraar en kan niet hele schooldagen draaien. Ik vind dat daar te weinig rekening mee wordt gehouden vanuit school. De vorige keer was iedereen incl de school nog zoekende, nu heb ik het gevoel dat wij als ouders idd als een ‘thuisschool’ worden gezien. Alleen ben je geen koning in je klaslokaal zoals de docent, maar een slaaf die elke dag de ellenlange lijst zit af te werken van school. Er is geen tijd meer voor een spelletje of iets leuks of eigen inbreng zoals de vorige keer. Nu moet 1 van de 2 zelfs verplicht taart bakken.

Mijn kinderen zijn wel plichtsgetrouw, dus ze doen het wel (en ik ook), maar veel motivatie hebben ze (en ik) er niet meer voor, ook omdat het niveau te laag is en heel veel herhaling. Ik heb er vooral moeite mee om de hele dag politieagent te moeten zijn in plaats van hun moeder.

MB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Met het lastigste/ vervelendste beginnen werkte hier goed vandaag. Bedankt Selah, voor de tip!

Mercurious
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

:rolleyes:

Tjeempie
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

@MB
Wat vervelend dat er zo veel schoolwerk is opgegeven! Bij ons nu gelukkig juist minder dan vorige lockdown. Toen zeiden wij hier en daar dat dochter niet álle sommen hoefde te doen, het was anders niet vol te houden. Als je denkt 'dit lukt goed genoeg' zou ik gewoon hier en daar wat skippen.

Gelukkig hoeven wij amper in te loggen. Sommige ouders missen de uitleg van juf maar wij niet zo. En zo kun je meer zelf de tijd indelen.

Misschien moet je de onderwijzers laten weten hoe lastig dat online onderwijs in te passen is (twee kinderen op 1 moment is gewoon niet handig) en hoe weinig zinvol. Opperen of ze hier een andere vorm voor kunnen bedenken. Een of twee keer in de week is misschien genoeg voor die leerlingen die met hun ouders goed kunnen werken, de andere leerlingen krijgen dan online weer meer aandacht.

Doet je man nog steeds niks aan het thuisonderwijs? Dagelijks een uurtje vrij van zijn werk (dat intussen iets minder nieuw is) moet toch kunnen?

@Gerard, kunnen jouw kinderen deels naar de noodopvang? En is het werken in de zorg nu beter vol te houden dan tijdens de vorige lockdown?

Zelf ben ik vooral héél blij dat mijn dochter nu dankzij faalangst-therapie veel beter om kan gaan met foutjes en met feedback. Ze zit soms nog wel heel vervelend te beweren dat ik alles helemaal fout doe en mijn man alles goed :devil1: maar uiteindelijk kan ze zich nu toch ook wel open stellen voor mijn aanpak.
Mijn zoontje werd vorige keer afgescheept met wat knutselwerkjes en zat zich verder te vervelen maar heeft nu (groep 3/1e klas Vrije School) wel opdrachten met letters en cijfers en heeft daar best lol in. Eigenlijk best leuk om mee te krijgen hoe dat bij hem werkt.
Maar goed, ik hoef dit ook niet elke dag te doen, dat scheelt enorm.

GerardVenema
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

@MB: vervelende situatie...dit hadden wij dus vorige keer(laptop delen).
Nu direct om 2 gevraagd,oudste maakt dus werk op kamer,geen gedoe meer.
Jongste (vermoedelijk HB) is binnen 1 uur klaar,vraagt zelf om meer,maar tot nu toe nix...
Gaat dus wel soepeler san vorige x.

@Tjeempie: geen noodopvang nodig want ik draai nu alleen maar nacht.
Nieuwe functie,nachtzorg nu nog,later overgang naar coordinator bereikbaarheidsdienst(soort 112 van 25 vestigingen),dan helemaal geen clientcontact meer..ook nacht(wakend)

MB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Hoef je niet af en toe te slapen dan, Gerard? Hoe doe je dat dan?

Onze oudste heeft adhd, dus die kan ik niet op haar kamer laten werken, want dan komt er niets van terecht. Bij ons op school delen ze geen laptops oid uit voor zover ik weet. Eentje belt nu in met mijn telefoon en de ander op mijn computer met de koptelefoon van pappa. Ik had eerst groepjes geruild (de jongste heeft online les in groepjes met verschillende inbeltijden), maar dit werkt beter, dan zijn we vroeger klaar met inbellen.

Ik heb wel overlegd met de juf van de jongste (hb), maar die gaat ervan uit dat ze tijd over zou moeten houden. Het gaat haar allemaal heel makkelijk af, maar dat maakt juist thuis dat het langer duurt, omdat ze meer protesteert omdat het ‘saai’ is. (En dat is het ook! Ze hebben deze keer alleen maar strak rekenen en taal, geen andere vakken en ze kan alles al). De juf heeft nu wel ruimte gegeven dat ze andere dingen mag doen, maar dat moet ik dan zelf allemaal uitzoeken.

Mijn man zou kunnen helpen.. Ja, in theorie is dat zo, maar zo is hij niet. En als hij dat wel doet, dan krijgt hij snel ruzie met de kinderen en dat is ook niet zo motiverend. Daarom doe ik het. Het is pittig maar het is niet anders.

Ik krijg ze deze keer niet goed zelfstandig aan het werken. Het gaat de hele tijd van ‘Mamma, ik snap dit niet.’ (Terwijl geen moeilijke opdracht, maar gewoon de opdracht niet gelezen.), ‘Mamma, ik heb dorst.’ (Terwijl net pauze gehad en gedronken.), mamma, wat moet ik intypen?, mamma, ik heb honger!, mamma, de computer doet het niet, mamma, deze sommen heb ik al gehad, mamma, ik hoef dit niet te maken (wel!), mamma, dit is saai, mamma, mamma, mammaaaa....

Ik weet niet goed waarom, maar het gaat me deze lockdown slechter af dan de vorige keer. Toen had ik wel de slag te pakken, maar nu niet. Ik kom er niet achter waarom precies. Ik ben heel erg moe en gestresst. Maar goed, ik heb gister de tuintafel in de kamer gezet zodat ze allebei apart een plek hebben om te zitten, ik heb alles uitgeprint en klaargelegd met briefjes ertussen met wat ze moeten doen. Dus op naar de volgende ronde!

Ik las dat de lockdown waarschijnlijk wordt verlengd...

GerardVenema
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Als ik dat zo lees van jou,MB...aaargh...
En idd er zit een verlenging aan te komen(ook voor basisschool-info van vriend in onderwijs).
Maar er is licht aan het eind van de tunnel..,alleen jammer dat ik met een leeglopende band rij

Tjeempie
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Maar goed, ik heb gister de tuintafel in de kamer gezet zodat ze allebei apart een plek hebben om te zitten, ik heb alles uitgeprint en klaargelegd met briefjes ertussen met wat ze moeten doen. Dus op naar de volgende ronde!
Kijk, dat is veerkracht!
Hoop dat die ingrepen een beetje schelen.

@Gerard: Slaap, idd, hoe zit het daarmee?

MB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

De kinderen zijn weer naar school. Blij? Ik weet het niet. Ik vind het eerlijk gezegd heel eng. Van een jongetje in de klas van de jongste hebben beide ouders corona, de moeder ligt inmiddels in het ziekenhuis..

Mercurious
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

MB schreef:
do 11 feb 2021, 17:00
De kinderen zijn weer naar school. Blij? Ik weet het niet. Ik vind het eerlijk gezegd heel eng. Van een jongetje in de klas van de jongste hebben beide ouders corona, de moeder ligt inmiddels in het ziekenhuis..
Zo, heftig! :unhappy:

GerardVenema
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Dat is echt een nachtmerrie...kids zijn wel heul blij dat ze weer naar school mogen,maar dit soort gebeurtenissen bewijst maar dat we er nog niet zijn(ik ben blij als we gewoon op vakantie kunnen in mei)

FemkeS
Veelgebruiker
Veelgebruiker

MB schreef:
do 11 feb 2021, 17:00
Oef, arm kind.

Maar ook: het IS inderdaad gewoon heel griezelig. Ik heb een hoop collega's die ook gruwelijk in dubio staan. De kinderen niet willen laten barsten, en dus heel graag de school open willen. Want het is voor veel kinderen enorm belangrijk, en dan heb ik het niet eens zozeer over leerprestaties. Maar voor zichzelf zijn een hoop collega's toch echt wel angstig.

Ik verwacht nu nog een opflakkering eerlijk gezegd, mogelijk stevig, en daarna hoop ik afzakken. Ik hoop vanaf eind mei eea wat beheersbaarder. Maar we gaan het zien. Ik kan niet wachten op weer wat normaler.

Hoe denken je kinderen er zelf over? Vooral blij dat ze weer naar school mogen, of vinden zij het eigenlijk ook heel eng?

Tjeempie
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Een moeder in het ziekenhuis, heftig!

Ik hoor intussen toch ook aardig wat coronagevallen om me heen. We hebben met mijn schoonouders overlegd of oppassen nog wel verstandig is nu de kinderen weer naar school gaan. Toch maar niet. Het is erg spannend allemaal.
Bij ons is het ergerlijk dat er een ouderkliek is die vooral veel drama maakt over evt. testen van kinderen e.d. Je mag blij zijn dat de 60+ juf van je kind überhaupt nog voor de klas wil staan, denk ik dan. Maar goed, het is een minderheid, we geven er maar niet te veel aandacht aan en af en toe verzoekt iemand om die discussie buiten de klassenapp voort te zetten.
Intussen snap ik wel dat dat je middelbare scholieren niet langer thuis kunt opsluiten. Maar dat ze voor de lockdown gewoon naast elkaar in de klas konden zitten vond ik toch ook vreemd. Creativiteit is geboden.

Terug naar “HB in het dagelijks leven”