Nope, not yet inderdaad.
Wel de bedoeling ergens komend half jaar. (Zie oa topic over oefenen voor intelligentietests)
Voor mij speelt het pas ongeveer 2 jaar, dat HB bestaat, wat het inhoudt en dat het mogelijk bij mij past.
Het verhaal hoe dat exact ter sprake is gekomen bevat wat erg persoonlijke sores, dus dat laat ik heel even weg nu.
Maar komt erop neer dat een bedrijfsarts de eerste is die daar echt aan dacht en op doorvroeg. Die antwoordde ik in allereerste instantie overigens 'ja dahaag, doe ff normaal'.
Maar goed, dat was wel de start van uitvlooien of het kon kloppen. In die 2 jaar oa psychiatrisch onderzoek gehad (verplicht, opgelegd, brrrr) Die vond het ook vrij plausibel, alleen op dat moment vanwege focus en concentratie en werkgeheugen problemen echt níét het moment om te testen. Huisarts gaat er volledig vanuit dat het klopt, en een aantal vrienden/mensen in mijn omgeving ook. (een deel daarvan zéker zelf HB overigens, 1 getest 155, 1 getest 148 en de 3e waarvan ik weet dat die HB is daarvan weet ik diens eigen score niet exact meer, maar zijn dochter rond de 160, kortom 3 x idioot hoog. (Zelf ga ik niet in die richting uitkomen overigens, denk ik. Ik zit een heel end lager volgens mij

)
Ik begin het HB inmiddels zelf ook wel bij mezelf te zien. De eigenschappen zoals beschreven in het delphi-model kun je zo ongeveer 1 op 1 op mij plakken.
Afgelopen anderhalf jaar redelijk intensieve ( en goede) HB coaching gehad. (Ik had de mazzel dat mijn werkgever dat betaalde)
Concentratie en focus begint te daarnaast ook te verbeteren, werkgeheugen blijft op dit moment nog achter. Dat zie je ook terug in de testjes die ik nu doe. Geen officiële intelligentie-test dus nog, maar wanneer ik er voldoende vertrouwen in heb dat concentratie en werkgeheugen dan volgt die test wel.
Op de verschillende redelijke goede Mensa oefentestjes kom ik op DIT moment uit net rond de 130 norm. Puntje eronder, puntje erboven. Maar dat is dus nog met de beperkingen die ik nu heb, als die weg zijn, of in ieder geval verbeterd voor hoe ver dat nog mogelijk is (weet niet of het ooit helemaal terugkomt hoe het was, dat is oprecht de vraag) dan zou ik een mensa test moeten kunnen halen.
Op een wat serieuzere online test die verschillende intelligentiegebieden pakt zit ik met werkgeheugen en taken onder tijdsdruk nog onder de 130 nu, met de overige onderdelen (Oa logica en taal) er boven.
Ik vind hier trouwens wel meteen een heel eng stukje van die 130 norm inzitten. Qua persoonlijkheid en karaktereigenschappen ben ik nog altijd dezelfde als voor ongeluk, burnout, operatie. Maar op een test zou ik, ZEKER een anderhalf jaar geleden, niet eens in de buurt van de 130 norm gekomen zijn. (Inmiddels dus wel weer in de richting, toen absoluut 100% zéker niet eens in de richting)
Maar HB is niet iets dat je aan of uit zet. Het feit dat ik een ongeluk kreeg, maakt niet dat al mijn andere HB eigenschappen ineens volkomen weg waren zeg maar. Kortom, hoewel ik intelligentie echt als onderdeel van HB zie, geloof ik niet dat iedere HBer altijd op ieder moment van zijn leven de 'benodigde' 130 zal halen. Er wordt ook verschillende gedacht over wanneer je iemand HB noemt, is me inmiddels duidelijk.
De coaching afgelopen anderhalf jaar was voor mij buitengewoon zinnig, er zijn heel veel dingen zijn op hun plek gevallen. (vanaf vroege jeugd, of in zekere zin zelfs gedeeltelijk van voor mijn geboorte... Mijn verhaal is, zoals dat van wel meer HBers, nogal vol met hobbels geweest. En dat is een eufemisme, maar ik wil niet al mijn sores open neer gooien.) De coaching heeft me voor veel van de dingen waar ik tegenaan liep geleerd 1 hoe dat komt en 2 wat ik zelf kan doen om dat minder een probleem te laten zijn.
Wil niet zeggen dat alles nu perfect is, er zijn een aantal zaken die voor mij altijd lastig zullen gaan blijven, en 100% invloed heb je ook niet natuurlijk.
Bovendien zit er naast HB ook nog een fiks stuk niet al te geweldige geschiedenis, die toch ook een stuk haar sporen nalaat.
En dan kom je dus ook op het wel of niet zoekend zijn: Op een bepaalde manier wel, maar op een hoop vlakken ook al niet meer. Ik heb al redelijk veel gevonden, de laatste anderhalf jaar zeg maar. En dan was het ook nog geen 'het moet er even bij en tussendoor' onderwerp. Vanwege allerlei zaken kan ik momenteel dus niet werken. Had altijd een drukke baan, nu zit ik thuis. En dus had ik alle tijd om -in mijn eigen tempo- hier behoorlijk in te duiken, en me er in vast te bijten.
Afgelopen anderhalf jaar was eigenlijk full-time werken aan 3 zaken:
1 concentratie/focus/werkgeheugen,
2 leren begrijpen wat HB (en HSP) is en wat dat voor mij betekent (is vrij individueel natuurlijk, wat het voor iemand betekent en hoe) en
3 proberen qua gezondheid te verbeteren. (Gezondheid in mijn geval combi van fysiek en mentaal)
Het zoeken dat er nog is zit in nog wat van de lastige randjes (met name op HSP gebied loop ik af en toe nog tegen dingen aan) en zoeken naar leuke vlotte contacten die dus ook snel-breed-diep denken en voor mezelf dus ook heel duidelijk hoe ga ik de toekomst aanpakken. Wetend wat ik nu weet, en met mijn geschiedenis en met een stukje beperkingen dat ik mogelijk zal blijven houden.
Zo, uitgebreide post met een stukje van mijn verhaal, en wat ik hier dus zoek
Any questions, just shoot.