Wat ik ervan begrepen heb, slaat die creativiteit vooral op het oplossend denkvermogen. Misschien is dat hier algemeen bekend, maar ik las het niet zo snel terug en vermeld het daarom maar even. Het is heel moeilijk dat te meten, zou je kunnen stellen, maar ik denk dat het ergens ook wel makkelijk te meten is met een goeie test. Zo kun je een Fibonacci reeks leren. Wortel trekken kun je leren etc.FemkeS schreef: ↑ma 22 feb 2021, 21:45Ik zal die tweede test vandeweek ook eens proberen.
Als ik een beetje een heldere dag heb.
@MrMeozorz
Ik heb vooreerst de indruk dat zelfs intelligentie tests nauwelijks betrouwbare resultaten geven.
Of toch tenminste geen consistente.
Laat staan creativiteit.
Men is het al nauwelijks eens over wat intelligentie is, en probeert dat te testen.
Ik denk dat duidelijkheid over wat creativiteit is nog lastiger is, en daarmee haast onmogelijk om een fatsoenlijke test te ontwikkelen om het te 'meten'.
Als ik naar mijn dochter en ook wel mijzelf kijk, zie ik dat creatieve denken ook als het veelvuldig formuleren van vragen. Op je eigen vragen antwoorden bedenken is ergens zo veel interessanter dan oplossingen bedenken op andermans vragen.Wat ik ervan begrepen heb, slaat die creativiteit vooral op het oplossend denkvermogen.
Ik scoorde hier 127. Nog heel netjes voor mijn leeftijd ;--) Een leuke veelzijdige test. Niet teveel vragen, maar wel doordenkers, van makkelijk naar moeilijk. Deze lijkt qua stijl wel wat op de Mensa-test (waar ik 125 scoorde), maar de Mensa-test bevat uiteraard meer vragen - in totaal 300 als ik me goed herinner. Maar je krijgt dan ook 3 uur de tijd om de Mensa-test te maken.FemkeS schreef: ↑vr 19 feb 2021, 00:47Ik denk, (maar weten doe ik het niet) dat het meer een beetje in deze richting gaat:
https://www.testcentrumgroei.nl/iq-test (Geen idee of deze betrouwbaar is overigens, maar heeft iig wel verschillende onderdelen, waaronder taal en logisch redeneren).
Hier kan ik me toch niet in vinden.Camiel schreef: ↑wo 24 feb 2021, 16:32Een intelligentie-test is tot nu toe de beste voorspeller voor iemands werkprestaties. Als zodanig is een intelligentie test zo ongeveer de beste voorspellende psychologische test, hoewel sommige factoren heel lastig te meten zijn, zoals creativiteit en sociale omgangvormen. Omdat slechts een klein deel van iemands vermogens wordt gemeten, zegt een intelligentietest lang niet alles over een persoon, maar het geeft wel een goede indicatie.
past te zeer bij mij en anderen die hier ook op het forum zijn (geweest).FemkeS schreef: ↑wo 24 feb 2021, 17:20Maar kan in werksituaties ook nadelen opleveren, met name als type werk en werksfeer niet lekker passen bij een HBbrein
Ik heb de indruk dat HBers die op 'de goede plek zitten' ook echt veel meer kunnen waarmaken dan niet Hbers, maar tegelijkertijd dat HBers die niet op een passende plek zitten ook veel harder 'falen' en er vaak binnen die groep betrekkelijk veel werkuitval is.
Slikde Mensa-test bevat uiteraard meer vragen - in totaal 300 als ik me goed herinner
Ik zeg ook alleen dat een intelligentietest de beste voorspeller is voor iemands werkprestatie. Als we dit heel algemeen houden, dan betekend dit dat iemand met een hoger IQ (110) over het algemeen beter presteert dan iemand met een lager IQ (90). Het zegt niets over HBers (2% van de bevolking) of UHBers (2 promille van de bevolking). Die passen mss juist weer slechter in normale werksituaties.Truus schreef: ↑wo 24 feb 2021, 20:01Hier kan ik me toch niet in vinden.Camiel schreef: ↑wo 24 feb 2021, 16:32Een intelligentie-test is tot nu toe de beste voorspeller voor iemands werkprestaties. Als zodanig is een intelligentie test zo ongeveer de beste voorspellende psychologische test, hoewel sommige factoren heel lastig te meten zijn, zoals creativiteit en sociale omgangvormen. Omdat slechts een klein deel van iemands vermogens wordt gemeten, zegt een intelligentietest lang niet alles over een persoon, maar het geeft wel een goede indicatie.
Want ditpast te zeer bij mij en anderen die hier ook op het forum zijn (geweest).FemkeS schreef: ↑wo 24 feb 2021, 17:20Maar kan in werksituaties ook nadelen opleveren, met name als type werk en werksfeer niet lekker passen bij een HBbrein
Ik heb de indruk dat HBers die op 'de goede plek zitten' ook echt veel meer kunnen waarmaken dan niet Hbers, maar tegelijkertijd dat HBers die niet op een passende plek zitten ook veel harder 'falen' en er vaak binnen die groep betrekkelijk veel werkuitval is.
Het lijkt zelfs, maar daar kan ik naast zitten, dat een HBer ook minder snel een passende plek kan vinden.
Oké. Dit vind ik leuk.
romantisch bnw., eerst begin der 19de eeuw < nhd. romantisch < ne. romantic (niet uit fra. romantique dat zelf uit het nhd. of ne. afkomstig is). Reeds in de 17de eeuw treedt ne. romantic op, gevormd uit romant (zelf uit laat-lat. bnw. romanticus ‘in de romaanse taal geschreven’), met de bet. ‘als in een roman, avontuurlijk, in de stemming van een roman’. In de tijd der sentimentele literatuur wordt het ne. romantic door Zwitserse schrijvers overgenomen en wordt op het eind der 18de eeuw een modewoord voor de toenmalige poëzie (met de tegenstelling tot klassiek).
Leuke woordspeling: "eigen-aardig". Handelen naar je "eigen aard".Mercurious schreef: ↑zo 02 mei 2021, 20:10(...)
maar later kwam ik pas erachter dat ik gewoon 'eigenaardig' ben van mezelf.
(...)
En Camiel heeft het weer voor elkaar gekregen dat ik vandaag tijdens m'n werk nog even terugdacht aan deze opmerking. Waar ik aan moest denken was een opmerking van een vriend van me, toen ik het stukje over het tankstation liet lezen. Wat ik er leuk aan vind om sommige stukjes door een enkeling te laten lezen, is dat zij vaak iets eruit pikken wat ik onbewust erin heb gezet. Een bepaalde woordspeling inderdaad. Soms ook een woordencombinatie die voor mij heel normaal is, maar die dan een glimlach op het gezicht weet te toveren van een ander. Geheel onbedoeld natuurlijk. Ahum.Camiel schreef: ↑ma 03 mei 2021, 08:18Leuke woordspeling: "eigen-aardig". Handelen naar je "eigen aard".Mercurious schreef: ↑zo 02 mei 2021, 20:10(...)
maar later kwam ik pas erachter dat ik gewoon 'eigenaardig' ben van mezelf.
(...)
Dus feitelijk geen synoniem van "vreemd", hoewel dat vaak zo wordt gehanteerd, maar eerder van "bijzonder" of "opmerkelijk".
Hier istie:
Dag lieve lieverds,
Aangezien ik als koerier werk en de hele dag de radio aan heb, heb ik natuurlijk op de voet de serious request gevolgd. Je zou denken dat ik daar iets over wil zeggen, maar over serious request ansich hebben de dj's zelf al de mooiste woorden uitgesproken. Ik ben een ander type luisteraar dan jullie wellicht gewend zijn. Ik kies er bewust voor om met iets unieks of opvallends aan te komen.
Waar gaat dit dan over? Ik zal het proberen uit te leggen. Op een gegeven moment werd er iemand aangekondigd. Volgens mij was Frank aan het woord, en hij had het over iemand die hij en zijn collega's allemaal beschouwen als een 'radiolegende'. Ik gebruik even m'n eigen bewoording, omdat ik niet meer precies weet wat Frank zei. Frank zei ook iets in de trant van dat ze niet eens in zijn schaduw mochten staan, etc.
Een aankondiging van formaat, vond ik. Toen bleek het over Frits Spits te gaan. Die kende ik natuurlijk. Ik heb een aantal jaar naar de Taalstaat geluisterd op Radio1 en het is absoluut één van, of misschien wel hét favoriete radioprogramma dat ik ken. Wat ik ook leuk vond om te ontdekken, was dat schrijven -naar het schijnt- een uitlaatklep is voor meneer Spits. Ik vond dat zo leuk gezegd. Zo eenvoudig, maar toch zo sprekend. En een verhaal van Frits volgde. Ik luisterde aandachtig, maar ik wist al langer dat meneer Spits zo welbespraakt was. Ik had immers iedere zaterdagochtend naar hem geluisterd. Wat een prachtig mens is hij toch. Maar ik verloor even mijn aandacht van zijn verhaal, omdat ik bleef hangen in hetgeen Frank had gezegd. Dat van die uitlaatklep. Voor sommigen kan het een ander doel dienen, dat schrijven. Niet iedereen wil van zijn hobby zijn beroep maken, wellicht. Misschien zijn er ook mensen die het gewoon nodig vinden om een hobby te onderhouden. Ik groeide zelf op als muzikant. Ik begon op de drums, nam kort daarna de gitaar op en er was altijd de intentie om die repetitie uiteindelijk op een podium te gaan gebruiken. Met schrijven heb ik dat totaal niet. Als ik schrijf, doe ik dat niet om op een dag een boek te laten publiceren. Ook heb ik niet de ambitie om in een krant te verschijnen of erkenning te krijgen voor mijn schrijfkunsten. Dat wil ik niet in de eerste plaats.
Jullie zijn zo lief allemaal. Van cashkaart tot de smakelijke lach van Eva. Het kloppende hart dat harder lijkt te kloppen dan jaren terug. Even vreesde ik voor een achteruitgang van de publieke radio. Toen schakelde ik na jaren weer eens in, en wisten jullie me te ontroeren. Het was echter een nieuwsbericht dat me onder werktijd daadwerkelijk tot tranen wist te roeren. Het bericht van die eenzame vrouw die geen familie meer had. Ze kreeg 7000 brieven van al die lieve Nederlanders die in ons prachtige kleine landje wonen. Wat ben ik toch blij om dat geluid eindelijk op de radio te horen. Niet alleen van Frank en Eva. Rob en Wijnand kende ik ook nog uit een ver verleden. Zij wisten me ook te raken daar waar het toe doet.
Ik ben zo blij dat jullie er zijn en dat jullie veel meer doen dan enkel het werk waarvoor jullie worden betaald of voor opgeleid zijn. Er zit een veel diepere laag in de radio die jullie de ether in sturen. Daarvoor wil ik jullie vanuit de grond van m'n hart bedanken, en wil ik zeggen dat het mij inspireert. Het inspireert me om beter te worden in datgeen dat ik als mens wil teruggeven aan anderen. Mijn buren. De Nederlanders die ik zo koester. Het zijn er veel. Heel veel. En ze zijn zo mooi en lief vanbinnen en jullie wisten ze naar de oppervlakte te brengen. Ontzettend bedankt en onwijs knap van jullie.