SeventyEight
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Re: HB: taboes en oplossingen?

Dit was gister bij Op 1
https://www.npostart.nl/op1-27-septembe ... W_05148032

Documentaire/theater-maakster Monique Nolte over autisme en Asperger (wat niet te verwarren is met HB natuurlijk :biggrin: )
Valt het jullie ook op, dat zij er in slaagt een lans te breken voor "aandoeningen" waar toch wel wat vooroordelen, stigma's en misverstanden over lijken te bestaan?
In dezelfde lijn wil ik prof. Scherder wel een keer benaderen of hij misschien iets meer weet over het onderwerp HB, en hoe je dat op opbouwende manier (want het is niet altijd een voordeel) aan een groter publiek uitlegt. Zou hij zijn vingers er aan willen branden?

GerardVenema
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Waarom niet zou ik denken…,HB is natuurlijk geen aandoening maar wel degelijk een denkwijze die erg kan botsen met de sociale/maatschappelijke realiteit van de andere 98%.
Elke vorm van begrip/besef rondom HB is meegenomen,zeker als een wetenschapper/autoriteit dit helder kan uitleggen op media zoals tv lijkt mij.

SeventyEight
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Dan ga ik eens proberen mevr. Nolte of prof. Scherder te contacten.

Dit kwam ik ook nog tegen:
https://www.npo3.nl/ik-durf-het-bijna-n ... _101400640

Ik ga denk is een experiment aan door mensen dat filmpje te laten zien als vragen hebben rondom mijn "talent voor valkuilen". :frostangel:

GerardVenema
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Wilco schreef:Ik ben momenteel een weekendje weg met 4 stellen, in totaal 8 kids.... pfft

De kids vinden het prachtig en mijn partner ook. Na een gare werkweek met teveel stress en oververmoeidheid, het weekendje ook nog er achteraan.

Heb wel vertelt dat ik er niet helemaal lekker bij loop, maar zou zo graag een klik met iedereen voelen om vanuit daar iets bespreekbaar te maken. Of het HB is of gebrek aan social skillz... ik weet het niet, maar alles gaat over niks hier en daar lijkt iedereen prima bij te gedijen....

Even afschrijven hoor, en nee, dus niet bespreekbaar gemaakt, het voelt zo zwaar

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Ik voel met je mee…vakantie met meerdere gezinnen is erg vermoeiend.
Zeker als er van jou ook nog enige sociale interactie word verwacht en je hoofd tot aan de rand gevuld is met je eigen gedachten en tot aan de pijngrens aan toe overprikkeld bent.
Kan er over meepraten..

Truus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

SeventyEight schreef:
di 28 sep 2021, 15:21
Dit was gister bij Op 1

Documentaire/theater-maakster Monique Nolte over autisme en Asperger (wat niet te verwarren is met HB natuurlijk :biggrin: )
Vanaf ongeveer 40min gaat het daarover.

SeventyEight
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Truus schreef:
di 28 sep 2021, 19:28
SeventyEight schreef:
di 28 sep 2021, 15:21
Dit was gister bij Op 1

Vanaf ongeveer 40min gaat het daarover.
Goed punt. :clap:
Wat mij dan opviel is dat we als samenleving enerzijds baat kunnen hebben met labels. Maar dat die labels qua misvattingen etc. ook enorm gevaarlijk kunnen zijn.

SeventyEight
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Wat mij gister opviel ...
In een gesprek paste ik de uitspraak "talent voor valkuilen" toe.
Deze omschrijving heb ik dankbaar overgenomen uit een artikel van Noks Nauta.
En wat schepte mijn verbazing, mijn gesprekspartner werd daar zeer door getriggerd en haakte er vol op in :mrgreen:
Het lukte me niet helemaal om uit te vogelen wat haar daar zo in interesseerde, maar vol belangstelling werd gekeken naar de Ofman kernkwadranten die ik daar voor mij zelf aan gekoppeld had.

Dus blijkbaar kan men toch inhaken op het label "talent voor valkuilen".
Ik merkte wel dat ik nu ga werken aan luchtige/humorvolle nadere uitleg van wat ik er eigenlijk mee wil zeggen.
Nu heb ik iets "gemompeld" over dat ik bijv. merk dat als ik ergens door mijn snelheid heel snel naar toe redeneer, dit soms tot onbegrip/wrijving in de dialoog kan leiden.

Maar wou positievere ervaring toch delen :frostangel:

Tjeempie
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Wat mij gister opviel ...
In een gesprek paste ik de uitspraak "talent voor valkuilen" toe.
Deze omschrijving heb ik dankbaar overgenomen uit een artikel van Noks Nauta.
En wat schepte mijn verbazing, mijn gesprekspartner werd daar zeer door getriggerd en haakte er vol op in
Fijn om te ervaren dat iemand enigszins snapt waar je het over hebt als je probeert uit te leggen hoe je in elkaar zit. Hoewel je misschien nog wat beter zou willen overbrengen wat hoogbegaafdheid voor jou nu echt betekent. Ik ben wel.benieuwd welke valkuilen je bedoelt. En ik neem aan dat je ook nog wel andere talenten hebt dan alleen die?

Succes met je missie om mensen te vinden die hoogbegaafdheid aan een groot publiek zouden kunnen uitleggen.

Ik ken iemand die op haar werk 'ambassadeur neurodiversiteit' is en hier ook coaching voor gaat geven. Die noemer om o.a. hb onder te scharen spreekt me wel aan. Autisme, adhd, dyslexie, hoogsensitiviteit, hoogbegaafdheid: er zijn verschillende manieren waarop mensen in wat betreft de werking van hun brein kunnen afwijken van de meerderheid, en soms doen ze dat op meerdere manieren tegelijk.
Hoogbegaafdheid is wel geen stoornis maar in feite wel een 'afwijking', namelijk afwijkend van de meerderheid. Door het samen met andere 'afwijkingen' te bespreken wordt het op een bepaalde manier genormaliseerd. Of klinkt dat gek?

SeventyEight
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

@Tjeempie: Neurodiversiteit, interessante term, hoe zou je dat willen omschrijven bijv. als je jezelf probeert te duiden naar een ander toe? Zelf zou ik niet snel zeggen: "ik ben neurodivers" of "ik heb last van neurodiversiteit" (al klinkt dat laatste al wel beter). Immers, we zijn allemaal neurodivers.

SeventyEight
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Zat nog iets anders te bedenken ...
sowieso omdat het een vraag is of en in hoeverre je een hoogbegaafd brein fysiologisch kan verklaren ...
en omdat ik met enige regelmatige publicaties tegen ben gekomen, zoals onderstaande ...
https://oakcrestacademy.org/how-gifted-brains-function/

Als het waar is, :sarcasm: dan heb ik dus (o.a.) een bovengemiddeld hoeveelheid witte stof in mijn hersenen, waardoor de informatieverwerking anders verloopt. :rolleyes:

Lijkt me een redelijke, neutrale, begrijpelijke en niet-bedreigende uitleg van wat er (deels) aan de hand is.

Tjeempie
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

SeventyEight schreef:
di 05 okt 2021, 08:57
@Tjeempie: Neurodiversiteit, interessante term, hoe zou je dat willen omschrijven bijv. als je jezelf probeert te duiden naar een ander toe? Zelf zou ik niet snel zeggen: "ik ben neurodivers" of "ik heb last van neurodiversiteit" (al klinkt dat laatste al wel beter). Immers, we zijn allemaal neurodivers.
Men gebruikt vaak de term 'niet neuro typisch'. Zou ik zelf nou niet echt makkelijk over mezelf zeggen hoor: "Ik ben niet neuro typisch". Maar iets in de trant van "mijn manier van denken werkt anders dan gemiddeld', dat wel. En ik kan me voorstellen dat je dan zou kunnen beginnen met de vraag of iemand bijvoorbeeld ADHD kent en uitleggen dat hoogbegaafdheid een feite ook betekent dat je hersenen anders functioneren. Best fijn idd om te kunnen benoemen wat er in de hersenen dan precies anders is.

Ik moet nu denken aan homosexualiteit. Er is wel eens onderzoek gedaan naar de vraag of daar een bepaald gen voor is aan te wijzen. Zulk onderzoek werd door sommigen afgekeurd omdat het dan zou lijken alsof homosexualiteit een afwijking is. Anderen vonden het juist prettig om duidelijk te kunnen maken dat het geen keuze is maar een gegeven. En volgens mij is dat intussen in brede lagen van de bevolking wel op die manier geaccepteerd.
Ik kan me iets vergelijkbaars voorstellen mbt hoogbegaafdheid. Als mensen weten dat sommige hersenen nu eenmaal anders (sneller) functioneren dan anderen, zou dat misschien minder gezien worden als iets waar mensen zichzelf voor op de borst kloppen en anderen door geïntimideerd moeten zijn.

Nathan
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Het onderwerp neurodiversiteit houdt me de laatste tijd bezig, dus wordt ik getriggerd door het gesprek tussen @Tjeempie en @SeventyEight.

Is HB taboe? Ik denk dat het net zoveel taboe is als andere functioneringsmodi (ik verzin het ter plekke blsh1: ) zoals ADHD of autisme. De massa tolereert ons, maar wil er geen of zo min mogelijk 'last' van hebben. En dat voelen we, dat weten we, dus is de stap om er openlijk over te praten groot. En door er niet vrijuit over te praten houden we het taboe zelf in stand. Ik heb er persoonlijk nog nooit een niet ongemakkelijk gesprek over gehad. En dan wordt de drempel steeds groter om het nog eens te doen. Gek eigenlijk, want 10 jaar geleden dacht ik dat het steeds makkelijker zou worden. In die tijd is er dus heel weinig vooruitgang geboekt.

Maar wat is dan een oplossing? Een simpele is er niet denk ik. Als je kijkt naar de LHBTI+ emancipatie, dan wordt dat letterlijk door je strot geduwd de afgelopen jaren. Ik heb daar verder geen oordeel over, alleen zo komt het op mij over. Dat lijkt deels te werken, want genderdiversiteit wordt uit de taboesfeer gehaald. Maar voor een ander deel wekt deze aanpak veel weerstand op. Overigens zie ik HB'ers dat niet zo aanpakken. Het zou enorm helpen als succesvolle mensen een publieke coming-out zouden aandurven.

Nu wil ik mijzelf niet perse succesvol noemen, maar in mijn werkveld doe ik het aardig goed. Ik heb als zelfstandig management consultant bij gemeenten de opdrachten voor het uitkiezen en mijn opdrachtgevers zijn altijd tevreden. Toch vraag ik mij af; zouden ze me ook nog zo met open armen ontvangen als ik helemaal open ben over mijn diagnoses ASS (Asperger) en ADD. En als ik daarbij ook nog eens zou zeggen dat ik hoogbegaafd ben. Ik overweeg serieus om dat in mijn LinkedIn profiel te zetten. Mijn netwerk is aanzienlijk en ik haal daar toch grotendeels mijn opdrachten vandaan. Dat is een risico, maar het voelt voor mij inmiddels hypocriet om er niet open in te zijn. Ik ben te weinig mijzelf, doe te veel mijn best om vooral als "normaal" gezien te worden in het zogenaamde belang van mijn carrière. Ik ben trots op wie ik ben en waar ik ben gekomen ondanks mijn uitdagingen. Waarom zou je dat dan niet kunnen delen met anderen, ook op professioneel gebied? En dan lijkt neurodiversiteit een mooie kans om er een positieve uitleg aan te geven.

Ik ben wel benieuwd of anderen HB of bepaalde diagnoses zo aan de grote klok hebben gehangen en wat daarop de reacties waren. Had het negatieve of positieve gevolgen?

Nebula L.a.b.
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Als ik mijn baan niet had opgezegd dan verdiende ik nu ongeveer 4800 bruto per maand, maar dat was dan maar status en het bedrijf waar ik toen werkte was een logge instantie. Ondanks dat ben ik aangenomen op een belachelijke functie met kansen om naar ambassades te gaan in het buitenland en het schrijven van werkinstructies. Als ik niet zelf zoveel problemen had door een externe situatie had ik niets verteld, maar nu ik niets meer heb... Ik moest een keuze maken waarvan ik nog steeds niet weet of het goed was en weet dat het mijn leven deels kapot heeft gemaakt. Anderzijds was de keuze het beste om te doen omdat ik een onmogelijke kans kreeg wat niet zou kunnen en die uitdaging was zoveel groter ondanks dat ik alles kwijtraakte en wist dat ik ik nooit meer een baan zou krijgen.

Als ik iemand kan laten lopen die na een klein jaar revalidatie verlamd is...
"Knowledge comes, but Wisdom lingers" -Alfred Lord Tennyson

Nathan
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

@Nebula L.a.b.

Begrijp ik dan goed dat jij je baan hebt moeten opzeggen vanwege de gevolgen van een coming-out (HB en/of een diagnose)?.

Misschien kwam het zo over, maar mijn prestatiedrang is niet status gedreven. Ik ben in de kern altijd al erg prestatiegericht geweest, tot op het punt dat het obsessief kan overkomen bij anderen. Nu ziet men dat en denken ze waarschijnlijk dat ik gewoon geen leven heb verder. Een workaholic zoals er wel meer zijn. En dat wordt dan nog als redelijk normaal gezien. Maar zodra ik uitkom voor ASS, ADD en HB dan denk ik dat die beeldvorming bij veel mensen snel draait. Veel van mijn krachten en valkuilen worden dan simpelweg afgeschoven op die hokjes. Daar heb ik wel enige angst voor, maar ik wil ook invloed hebben op die beeldvorming en die gesprekken en uitdagingen niet uit de weg gaan. Mensen moeten zich ervan bewust worden dat de neurodivergenten van nature kwaliteiten en krachten hebben die heel nuttig zijn in heel veel opzichten. En ze moeten zich realiseren dat ze daar de vruchten van kunnen plukken indien ze ook hun best doen om de valkuilen en andere gedrags- en communicatiestijlen te accepteren als variaties op het "normaal". Maar dat gaat denk ik alleen maar gebeuren als we de moed hebben om die gesprekken vanuit zelfvertrouwen, zelfinzicht en positief zelfbeeld te voeren. In neurodiversiteit zie ik een prachtig positief frame dat hiermee kan helpen.

Truus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Zo lang mensen zelfs nog altijd op zoiets simpels als hun huidskleur worden gediscrimineerd zal het lastig blijven.
Dingen als LHBTQ, is wel iets waar mensen redelijk van weten wat het inhoudt. HB is te onbekend.
Als je zou aangeven dat je autistische bent, zal men zich bv velen malen minder bedreigt voelen dan wanneer je aangeeft dat je hoogbegaafd bent.
Puur omdat autisme wordt gezien als 'minder' en hoogbegaafd als 'meer'.
Zodra je zegt dat je hoogbegaafd bent, zonder uitleg over de kenmerken, vatten heel veel mensen het op dat je dus denkt dat je beter bent dan hun.
Terwijl als je zegt dat je op het autisme spectrum zit, dan krijgen ze onderhand nog medelijden, want ze denken ineens dat je 'minder' bent dan hun.
Dat is het grote verschil met de voorbeelden die Nathan geeft.

De meeste andere dingen komen niet 'bedreigend' over. Het wordt gezien al anders of zelfs minder, maar niet als 'meer'.
De enige personen waarvan 'geaccepteerd' wordt dat die zeggen dat ze hoogbegaafd zijn, zijn mensen die al heel wat bereikt hebben.
Dus eigenlijk zou dat eerder niet helpen dan wel. Als dan een 'niemand' zegt "ik ben hoogbegaafd", dan zou er gereageerd kunnen worden met "ja ja, dus jij denkt dat je je kunt meten met Nathan". Erg kort door de bocht conclusie die me nu door het typen inviel.

Alles om vooral duidelijk te maken, de term hoogbegaafd is onbekend. Er wordt gedacht dat je dan heel slim bent en bij het uitspreken wordt vaak gedacht dat jij dan denkt dat je beter bent dan de ander. Het komt daardoor vaak bedreigend over.

Hoe dan wel? Geen idee. Het begint bij de jeugd, denk ik. En daar is het wel al steeds meer onder de aandacht.

Nathan schreef:
di 19 apr 2022, 23:36
Ik ben wel benieuwd of anderen HB of bepaalde diagnoses zo aan de grote klok hebben gehangen en wat daarop de reacties waren. Had het negatieve of positieve gevolgen?
Nee, dit heeft voor mij nog nooit positieve gevolgen gehad.

Nathan
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Truus schreef:
wo 20 apr 2022, 11:41
De meeste andere dingen komen niet 'bedreigend' over. Het wordt gezien al anders of zelfs minder, maar niet als 'meer'.
De enige personen waarvan 'geaccepteerd' wordt dat die zeggen dat ze hoogbegaafd zijn, zijn mensen die al heel wat bereikt hebben.
Dus eigenlijk zou dat eerder niet helpen dan wel. Als dan een 'niemand' zegt "ik ben hoogbegaafd", dan zou er gereageerd kunnen worden met "ja ja, dus jij denkt dat je je kunt meten met Nathan". Erg kort door de bocht conclusie die me nu door het typen inviel.
Zo had ik er niet naar gekeken of over nagedacht. Ik snap je punt. Overigens ben ik van mening dat de acceptatie van HB niet mag samenhangen met prestaties. Wat zijn immers prestatienormen en wat is succes? Wie mag dat bepalen? Wie bepaalt de waarde van iemands leven of dagbesteding? Dat is wat mij betreft 100% persoonlijk. Maar helaas zijn de meeste mensen zich niet bewust van de gedachtegevangenis waar ze in zitten en nemen klakkeloos de normen en waarden van de meerderheid over. Ik zou het vreselijk vinden als mijn prestatiedrang (misschien is resultaatgerichtheid een passender woord) ertoe leidt dat het voor een ander moeilijker wordt om openlijk te praten over HB (of ASS en ADD), dus hier moet ik weer even goed over nadenken.

Nebula L.a.b.
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Nathan schreef:
wo 20 apr 2022, 08:03
@Nebula L.a.b.

Begrijp ik dan goed dat jij je baan hebt moeten opzeggen vanwege de gevolgen van een coming-out (HB en/of een diagnose)?.
Ik schrijf dit wel een keer in mijn dagboek als ik er aan toe ben omdat hier een extreme complexiteit achterweg gaat komen wat ik niet even kan uittypen. Als je mijn dagboek hebt gelezen dan weet je dat ik DIS heb en op dat moment is het totaal mis gegaan en is een coming-out een understatement. Ik kan er ook geen goed antwoord op geven en prestatie gericht klinkt dan erg mild, het was 100% tot de dood om een doel te behalen.

Ik persoonlijk: BUGATTI Chiron 0-400-0 km/h in 42 seconds – A WORLD RECORD #IAA2017 Ik verwijs dan ook graag naar een sleeper-car zoals ik dat heb ervaren. 100% pure concentratie en geen seconde tijd om om mij heen te kijken of om aan mijzelf te denken. Ik was mijn hele leven aan het toeren zonder gas te geven tot op dat moment. Ik kan dat niet omschrijven wat er is gebeurt toen ik ben gestopt met werken voor haar, maar het vermogen van mijzelf gaf een kick die onbeschrijfelijk is en die ik nooit meer krijg. Dat was de eerste keer in mijn leven dat ik op volle prestatie kon en moest werken.
"Knowledge comes, but Wisdom lingers" -Alfred Lord Tennyson

Truus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik plaats het maar hier, want ik kan andere onderwerpen die erover gaan niet meer vinden.

Ik heb een sollicitatiegesprek gehad, waar mijn HB ter sprake is gekomen. Een van de managers waar ik het gesprek mee had vroeg of ik handelingen sneller uitvoerde dan anderen. Daarop heb ik met ja geantwoord. Hij vroeg toen of dat dan niet meer fouten gaf en toen ik zei 'nee', vroeg hij hoe dat dan kon. Toen heb ik verteld dat ik HB ben. Hij reageerde een beetje alsof ik hem in de verdediging duwde en gaf aan dat hij daar geen kennis van had en heb ik dus heeeeel kort proberen uit te leggen wat het is. Hoge intelligente en met name anders denken. Toch vroeg hij daarna weer met zoiets als dat er twee groepen zijn, een die snel handelt en een die weinig fouten maakte, waar dat ik dan in thuishoorde. Nogmaals gezegd dat het snel handelen met weinig fouten was.
Eerder in het gesprek was ik ook al gevraagd om mezelf in 3 termen uit te drukken, waar ik goed in ben. Ik heb uitgelegd dat dat te weinig is, dat ik overal goed in ben. Ik heb letterlijk gezegd dat ik alles kan... Wel met humor en verdere uitleg.
En daarna dus uitgesproken dat ik HB ben, al werd dat dus een soort van aan de kant geschoven. Denk ook niet dat dat me in de toekomst echt iets brengt.

Wel ben ik uitgenodigd voor een tweede gesprek, maar dat staat redelijk los van de opmerkingen, het eerste gesprek was gewoon een goed gesprek.
Dit tweede gesprek is met iemand van HR (het eerst was met twee managers), dus dan zou dit misschien wel terug kunnen komen en worden vast de meer 'standaardvragen' gesteld.

pascal
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker
Contacteer: ICQ

Ik ben benieuwd hoe dat nu verder gaat Truus. Hou ons op de hoogte.

Thijmen97
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ja, je kan beter de kaarten voorgesoorteerd hebben. Is mensza daar niet voor? Om de cut the crap, geen verklaringen meer maar geeerd worden om wat je doet en kan?

Waar staat geschreven dat we alle hobbels moeten nemen, neem het lot in eigen hand.... zal wel weer als fascistisch opgevat worden door de meerderheidsbewegingen.

Net ook zelf weer. Ja je plaatst jezelf boven anderen als je dat zegt. Nee, de waarheid is dat jij en je vriendenclub compleet overbodig zijn als ik je werk overneem .

Terug naar “HB in het dagelijks leven”