Zo lang mensen zelfs nog altijd op zoiets simpels als hun huidskleur worden gediscrimineerd zal het lastig blijven.
Dingen als LHBTQ, is wel iets waar mensen redelijk van weten wat het inhoudt. HB is te onbekend.
Als je zou aangeven dat je autistische bent, zal men zich bv velen malen minder bedreigt voelen dan wanneer je aangeeft dat je hoogbegaafd bent.
Puur omdat autisme wordt gezien als 'minder' en hoogbegaafd als 'meer'.
Zodra je zegt dat je hoogbegaafd bent, zonder uitleg over de kenmerken, vatten heel veel mensen het op dat je dus denkt dat je beter bent dan hun.
Terwijl als je zegt dat je op het autisme spectrum zit, dan krijgen ze onderhand nog medelijden, want ze denken ineens dat je 'minder' bent dan hun.
Dat is het grote verschil met de voorbeelden die Nathan geeft.
De meeste andere dingen komen niet 'bedreigend' over. Het wordt gezien al anders of zelfs minder, maar niet als 'meer'.
De enige personen waarvan 'geaccepteerd' wordt dat die zeggen dat ze hoogbegaafd zijn, zijn mensen die al heel wat bereikt hebben.
Dus eigenlijk zou dat eerder niet helpen dan wel. Als dan een 'niemand' zegt "ik ben hoogbegaafd", dan zou er gereageerd kunnen worden met "ja ja, dus jij denkt dat je je kunt meten met Nathan". Erg kort door de bocht conclusie die me nu door het typen inviel.
Alles om vooral duidelijk te maken, de term hoogbegaafd is onbekend. Er wordt gedacht dat je dan heel slim bent en bij het uitspreken wordt vaak gedacht dat
jij dan denkt dat je beter bent dan de ander. Het komt daardoor vaak bedreigend over.
Hoe dan wel? Geen idee. Het begint bij de jeugd, denk ik. En daar is het wel al steeds meer onder de aandacht.
Nathan schreef: ↑di 19 apr 2022, 23:36
Ik ben wel benieuwd of anderen HB of bepaalde diagnoses zo aan de grote klok hebben gehangen en wat daarop de reacties waren. Had het negatieve of positieve gevolgen?
Nee, dit heeft voor mij nog nooit positieve gevolgen gehad.