Ik herlas vandaag
het boek Flow van Mihaly Csikszentmihalyi (paar keer oefenen die naam):
Iedereen heeft wel eens in een flow gezeten: we voelen ons sterk, alert, verrichten moeiteloos ons werk, hebben het gevoel de situatie volledig meester te zijn en op de top van ons kunnen te presteren. Zowel ons tijdsbesef als onze problemen verdwijnen tijdelijk achter de horizon, en even lijken wij buiten onszelf te staan. Csikszentmihalyi bestudeert al meer dan twintig jaar deze zogenaamde 'optimale ervaring: een toestand waarin mensen verkeren wanneer zij zeer geconcentreerd zijn en daar intens van genieten, gepaard met een bewustzijnstoestand die we flownoemen.
Flow onthult hoe deze prettige ervaring te bereiken is, door uzelf doelen te stellen en uitdagingen aan te gaan. Het is de ideale inleiding tot dit opmerkelijke onderwerp en een boek dat de lezer kan leiden tot de werkelijke rijkdom van het bestaan.
En daaruit leen ik even deze afbeelding:
Wanneer ik mijn vaardigheden in een uitdagend project kwijt kan, kom ik in een enorme flow en verzet ik bergen. Ben ik ergens onzeker over en vertrouw ik niet op mijn vaardigheden (of bezit ik die op een bepaald vlak niet), kan ik enorm wegzakken. Het heeft de nodige proefballonnen gekost om iets te vinden waarin ik me volledig kwijt kan... nu daar nog wat zekerder en vaardiger in worden

(perfectionisme is me niet vreemd

)
Wat ook goed blijkt uit dat grafiekje is dat een statische uitdaging geen soelaas biedt: wanneer de routine en ervaring toeneemt -en daarmee de vaardigheid- zak je vanzelf uit een flow weg in verveling. Zoals in die leuke nieuwe baan waarin je na twee maanden eigenlijk alles wel wist en had gedaan. Wanneer je daarna jouw takenpakket niet kon verdiepen/verbreden was het snel bekeken met de flow.
De uitdaging moet heel behoorlijk zijn wanneer je over veel vaardigheden beschikt. Los van het onderschatten van jouw vaardigheden zelf is het onderschatten van de noodzaak de kans te krijgen je vaardigheden te benutten gemeen goed. Het is geen luxe om jouw vaardigheden te leren kennen en na te streven ze optimaal in te zetten. Het is de enige manier om in een flow te komen en zoveel mogelijk te blijven.
Maar wat nu als ik steeds maar grotere uitdagingen blijf zoeken en steeds meer vaardigheden op doe? Waar zit dan de grens vraag je je misschien af. Nu: nergens. Zie je die achtjes op hun zijkant in die grafiek? Precies.

The sky is the limit.
Orakelde hij.