xQzMe
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Periodieke motivatie/energie verschillen

Begin de laatste tijd steeds meer mijn eigen gedrag/gevoel vanuit een 'buitenperspectief' te bekijken en het valt me op dat ik zeer periodieke (= per 2/3 maanden) verschillen heb in een zeer, zeer sterke innerlijke drive (= niet kunnen stoppen voordat er resultaat behaald is + constant verbeteren ) en een 'normale' drive waarbij ik mezelf als 'iedereen' voel.

Ik vind dit erg lastig om mee om te gaan, want ik voel vaak een soort van 'barriere' die ontstaat als dingen meerdere malen gedaan worden. Een project waar mijn verwachting/wetendheid is dat het 'al een keer voltooid is' stel ik onbewust uit en ga aan de slag met andere dingen die nieuw zijn met meer uitzoekwerk.

Is dit voor jullie herkenbaar? En zo ja, hoe gaan jullie hiermee om?
00110001 00100000 01101101 01101001 01101110 01110101 01110101 01110100 00100000 01110100 01101001 01101010 01100100 01110110 01100101 01110010 01110011 01110000 01101001 01101100 01101100 01101001 01101110 01100111

Zarathustra
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Re: Periodieke motivatie/energie verschillen

Deadlines. Soms moeten er beslissingen genomen worden, en ik ben een trage beslisser. Soms gaat het me makkelijker af en soms moeilijker. Ik heb altijd wel klusjes waarbij ik minder hoef na te denken. En dan doe ik die.
Bij mij gaat het niet in periodes, maar het verschilt van dag tot dag.

waarom?
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ik herken het ook. Ik heb veel moeite die moeten gebeuren. Als het uit mezelf komt, gaat alles vanzelf.
vaart maken in de bochten

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

yep ook hier herkenbaar ... wat me sowieso puzzelde is welke factoren er aan lijken vooraf te gaan. En dat is divers, intrinsiek gemotiveerd: ff lekker hollen van binnen in je hoofd tot ergens mateloos door geboeid zijn tot een bepaalde alertheid en opzoeken van uitdagingen en erin duiken. Dit kan werkgerelateerd zijn of vanuit een gesprek, observaties, gedachten of vanuit studie.
Daarnaast ken ik dit ook extrinsiek gemotiveerd: een vluchten wanneer ik ergens niet zo gelukkig over ben in dagelijks leven, onvoldoende uitgedaagd op werk of onvrede met gang van zaken. Dan heb ik ook de neiging ergens in weg te vluchten en energie op te doen met dingen die me op dat moment boeien en/of studie. Bewust opzoeken van een flow om me 'gelukkig' te maken.

Wat betreft afmaken van dingen:
Dingen uitknobbelen traject uitzetten, probleemoplossend te werk gaan boeit meer dan uitvoeren maar uitvoeren moet dus ook en helpt deadline-druk om me op gang te krijgen. Drempel over éénmaal begonnen is het achterelkaar timmerwerk. Net een zwaar ding dat met moeite aan het rollen gekregen ook makkelijker aan het rollen blijft.

Dingen meerdere malen doen is hardstikke vervelend... hoe ik er mee omga? wanneer het er écht van moet komen --> met 'lange tanden eten' 'neus dichtknijpen en hupsakee'. En heel vaak tussendoor even iets anders doen (zoals ik nu hier een berichtje zit te tiepen i.p.v. ... niet goed eigenlijk).

groetjes,
yet
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik herlas vandaag het boek Flow van Mihaly Csikszentmihalyi (paar keer oefenen die naam):
Iedereen heeft wel eens in een flow gezeten: we voelen ons sterk, alert, verrichten moeiteloos ons werk, hebben het gevoel de situatie volledig meester te zijn en op de top van ons kunnen te presteren. Zowel ons tijdsbesef als onze problemen verdwijnen tijdelijk achter de horizon, en even lijken wij buiten onszelf te staan. Csikszentmihalyi bestudeert al meer dan twintig jaar deze zogenaamde 'optimale ervaring: een toestand waarin mensen verkeren wanneer zij zeer geconcentreerd zijn en daar intens van genieten, gepaard met een bewustzijnstoestand die we flownoemen.
Flow onthult hoe deze prettige ervaring te bereiken is, door uzelf doelen te stellen en uitdagingen aan te gaan. Het is de ideale inleiding tot dit opmerkelijke onderwerp en een boek dat de lezer kan leiden tot de werkelijke rijkdom van het bestaan.
En daaruit leen ik even deze afbeelding:

Afbeelding

Wanneer ik mijn vaardigheden in een uitdagend project kwijt kan, kom ik in een enorme flow en verzet ik bergen. Ben ik ergens onzeker over en vertrouw ik niet op mijn vaardigheden (of bezit ik die op een bepaald vlak niet), kan ik enorm wegzakken. Het heeft de nodige proefballonnen gekost om iets te vinden waarin ik me volledig kwijt kan... nu daar nog wat zekerder en vaardiger in worden :lol: (perfectionisme is me niet vreemd :mrgreen: )

Wat ook goed blijkt uit dat grafiekje is dat een statische uitdaging geen soelaas biedt: wanneer de routine en ervaring toeneemt -en daarmee de vaardigheid- zak je vanzelf uit een flow weg in verveling. Zoals in die leuke nieuwe baan waarin je na twee maanden eigenlijk alles wel wist en had gedaan. Wanneer je daarna jouw takenpakket niet kon verdiepen/verbreden was het snel bekeken met de flow.

De uitdaging moet heel behoorlijk zijn wanneer je over veel vaardigheden beschikt. Los van het onderschatten van jouw vaardigheden zelf is het onderschatten van de noodzaak de kans te krijgen je vaardigheden te benutten gemeen goed. Het is geen luxe om jouw vaardigheden te leren kennen en na te streven ze optimaal in te zetten. Het is de enige manier om in een flow te komen en zoveel mogelijk te blijven.

Maar wat nu als ik steeds maar grotere uitdagingen blijf zoeken en steeds meer vaardigheden op doe? Waar zit dan de grens vraag je je misschien af. Nu: nergens. Zie je die achtjes op hun zijkant in die grafiek? Precies. :D The sky is the limit.

Orakelde hij. :wink:

Edwin
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Zeer herkenbaar.

Ik ben ook het ene moment stroop, lui en een ander moment vliegt de tijd.

Het plaatje is duidelijk.
Talk Minus Action = Zero

Zarathustra
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik dacht weleens dat ik een beetje manisch-depressief was.

san
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Ik dacht weleens dat ik een beetje manisch-depressief was.
aren't we all?? leuk voor HB and Misdiagnosis...

had mijn schat nog een schildklieraandoening naast, dubbelbonus :mrgreen:

@Arjan: orakel vooral lekker verder: ik ga met je mee. Da's precies waarom er steedsvvanalles naast het werk moest altijd, en nu de 'nieuwe' baan ook na een jaar nog het ene na het andere nieuwe onvoorspelbare project/element heeft: YYYYYYYYYYYYYYYYYYYIEEEEEEEEEEEHAAAAAAAAAAAA !!! éen en al 8 tjes op hun kant!!!!! :mrgreen: manisch, nix depressief meer :mrgreen:
nieuwe ronde, nieuwe kansen

jerre050978
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Hey allemaal,

Ik heb dus net hetzelfde probleem, alleen neig ik helaas vaker naar "slaapmodus" dan naar "hypermodus". Als ik wil kan ik echt bergen werk verzetten in korte tijd, als het maar interessant blijft. Maar eens het nieuwe eraf is, is het hopeloos en verveel ik me te pletter.

Er zijn maar 2 dingen waarbij ik dat niet heb en dat zijn planten en dieren. Ik heb me dan thuis maar door zoveel mogelijk laten omringen.

En toch kan ik zo een zekere luiheid over me hebben die gerust een paar maanden kan duren. Gelukkig kan ik er tegen vechten en tracht ik mijn sporten te onderhouden. Dat helpt mij zeker om van wat spanning af te geraken.

Momenteel ben ik toch duidelijk op zoek naar een nieuw evenwicht en ik geloof ook wel dat ik dat ga vinden.

Trying2Boringinal
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Boeiend topic! Voor mij is dit ook herkenbaar. Ik ben nu net weer bezig uit 'sluimerstand' te gaan, zoals ik het altijd noem. Ik denk dat het ook lastig is voor veel hb'ers om hard te werken en dat constant vol te houden: wie kan immers zeggen dat ooit langer te hebben gedaan dan een beperkte periode? Ik werk altijd in korte tijd mijn deadlines af en doe daarna een tijdje niet zoveel. (Maar ik ben wel onderpresteerder dus zou dat eigenlijk beter moeten aanpakken... en ik ben ook perfectionist: vreselijke combi!) Het nadeel is dat ik altijd weer even moet wennen aan hard werken, ik kom niet zomaar in de flow, zelfs als is het een leuk project.
Mijn brein is dus eigenlijk net een oude dieselmotor op een koude winterochtend: eerst even voorgloeien. 8)
Arjan schreef:Csikszentmihalyi
Pfff Repelsteeltje is er niks bij! :shock: Interessante theorie, ik ga daar eens meer over lezen. Ik herken de valkuilen angst en verveling maar al te goed ;)

northern lady
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Geloof dat ik al jaaaaren in de 'slaapstand' sta/lig, Doornroosje is er niks bij :wink:
ik ben ik, ik leef nu

jerre050978
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Zaterdag ga ik een workshop volgen over HB en uitstelgedrag. Heel benieuwd wat daar uit gaat komen.

sap
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

NL Dat kon tot voor kort mijn tekst zijn. Maar de wekker is gegaan! Ik doe nu een opleiding waar ik energie van krijg en zin de toekomst.....

@jerre
Bij wie? Waar?
Ik kan zaterdag niet maar dat klinkt wel als een workshop, die ik volgen moet. :oops:
Laatst gewijzigd door sap op do 30 sep 2010, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.

jerre050978
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

sap schreef:s
NL Dat kon tot voor kort mijn tekst zijn. Maar de wekker is gegaan! Ik doe nu een opleiding waar ik energie van krijg en zin de toekomst.....

@jerre
Bij wie? Waar?
Ik kan zaterdag niet maar dat klinkt wel als een workshop, die ik volgen moet. :oops:
Het is in Affligem. De titel van de workshop is "van perfectionisme naar gedrevenheid" en wordt gegeven door Ann Van Riet.

sap
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

@ Jerre Dank je.

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

@Jerre: Deze dus neem ik aan: http://www.althea-training.be/Van%20per ... kt2010.htm ? Tussen Brussel en Gent dus. Beetje uit de buurt voor d'n Hollanders, maar klink interessant. Laat je er wat over weten volgende week? Lijkt me relevant voor veel forummers!

jerre050978
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Arjan schreef:@Jerre: Deze dus neem ik aan: http://www.althea-training.be/Van%20per ... kt2010.htm ? Tussen Brussel en Gent dus. Beetje uit de buurt voor d'n Hollanders, maar klink interessant. Laat je er wat over weten volgende week? Lijkt me relevant voor veel forummers!
Het is inderdaad die training. Ik laat jullie zeker iets weten.

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Interessant Jerre! Zou je de cursisgever ook willen vragen of je (delen van) haar materiaal, eventueel in eigen woorden verwoord hier op de site mag plaatsen? Zou zeker voor velen van ons interessant zijn.

(ik stel je deze vraag omdat ik laatst dat aspect vergeten was en wel iets geplaatst heb dan ik nu moet herschrijven omdat ik teveel letterlijk, zonder toestemming had overgenomen en de bronvermelding niet als afdoende werd gezien)

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Komt iemand post-werk-hypers bekend voor?

(thuis uitdagingen zoeken... dan stuiter ik soms ook van energie ...)
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

san
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

jaaa... ben niet te stoppen soms...

(de link met wat ik over mijn kinderen lees is soms té duidelijk :oops: )
nieuwe ronde, nieuwe kansen

Terug naar “HB in het dagelijks leven”