Goed gezienArjan schreef:Ik kwam tot mijn uitspraak omdat het een geluid is dat vrij vaak te horen valt van HB'ers en ik aannam dat het hier ook bij nogal wat mensen zou spelen. Blijkbaar klopt dat, gezien dit topic.

Juist die zaken waarvan je denkt ze niet te kunnen snappen, vind ik het meest intrigerend en blijft het meest bij. Daarin zie je de ander excelleren en wat men zelf doet is gewoon binnen je eigen norm, dus daar lig je inderdaad niet wakker van.Bijvoorbeeld: onze vriend Physeric was laatst iets wiskundigs op zijn PC aan het prutsen, iets met een lijn die mooi door de punten van een grafiek moest lopen. Ik had geen idee waar 'ie mee bezig wasMaar goed, ik bezit dan ook geen bovengemiddelde wiskundige kennis.
![]()
Ik herrinner me nog die lezing van Willem Kuipers , waarin hij een verklaring had, voor het gegeven dat veel HB-stellen vaak van hun partner en niet van zichzelf denken dat ze HB zijn...prachtig leesvoer hierover:http://www.stephanietolan.com/self-knowledge.htm
Alexandra schreef:Mijn gedachten over HB gaan regelmatig van statisch begrip(het is nu eenmaal zo, dus altijd zo) naar dynamisch(HB als een toestand die slechts per moment en onderwerp er wel of niet even is....zoiets)
Feitenkennis is wat anders dan intelligentie. Intelligentie heeft wel iets meer statisch in zich denk ik eigenlijk ook. Toch is niet iedereen altijd op elk vlak/ moment even intelligent,dat kan bv ook met emotie te maken hebben. of interesse(wel of geen drive voor een onderwerp) vandaar dat ik het niet helemaal als iets statisch zie. Misschien bedoel je dat ook?Arjan schreef: Er zit natuurlijk een zekere situationele factor in. Denk aan het model van Mönks. Maar ook dat is niet echt een verklaring voor variaties op korte termijn, als je daar op doelt. Heeft het dan niet meer te maken met het je begeven op vlakken die je interesse hebben / vlakken waarop je over veel kennis beschikt en je daardoor op dat soort momenten zekerder voelen?
@Jet: Ik ben het helemaal met je insteek en je onderbouwing eens!
Doorgaans houdt het label me ook niet meer zo bezig, als je de weg maar kunt vinden naar mensen die je leuk vindt en waar je ook fijn op dieper niveau kunt uitwisselen. Soms houdt het me wel bezig omdat ik het toch wel frappant vind dat het hier steeds zo leuk is steeds om te lezen. en mensen tegen te komen.(wat is toch die 'x-factor'?

(Ik was een poosje niet op forum en dan valt de positieve 'x factor' hier weer helemaal op als je weer terugkomt
Zeer goedJet schreef: Dat is al, twijfel staat niet meer zo op voorgrond. Maar is verlegd naar leren van elkaar, contact en plezier.