Volgens mij is nog niet helemaal duidelijk wat de verwerkingssnelheid nou feitelijk is (als in: wat het is bij de Wechseler IQ tests). Bij de WISC bestaat dit uit 2 taken, waarvan er ééntje in het TIQ meegewogen wordt. Wat je moet doen is in 2 minuten zoveel mogelijk vakjes correct invullen met een symbooltje. Je mag hier eerst even mee oefenen zodat zeker is dat je het begrepen hebt. In de andere performale taken zit ook een tijdselement, maar over het algemeen is dat ruim genoeg. Wel kan je vaak meer punten verdienen als je sneller bent. Maar een onderdeel van 'slim zijn' is ook dat je dingen snel doorziet toch? Dat je het snel doorhebt, sneller dan andere mensen?
Maar de factor verwerkingssnelheid bestaat dus uit 2 subtesten waarvan er 1 in het TIQ meegewogen wordt. Wanneer er op de performale taken duidelijk een probleem met de snelheid is (twijfelen, onzekerheid, perfectionisme) zal een goede tester dit meenemen in het verslag en in de conclusie vermelden dat het PIQ minder betrouwbaar is omdat Pietje teveel tijd gebruikte om te twijfelen en te controleren. Wat ikzelf trouwens vaak doe is als een kind bij de eerste opgave op die manier veel tijd verspilt (het is al klaar maar hij heeft nog niet 'klaar' gezegd en mompelt 'nog even nakijken!') is dat ik de tijd opschrijf waarop het goed ligt en dan de stopwatch door laten lopen. Als het kind zelf 'klaar' zegt, laat ik het verschil zien. 'Kijk op 9 seconden had je het al goed liggen, maar pas bij 17 zei je 'klaar'. Dat is zonde, want hoe sneller je bent hoe meer punten je kan verdienen'. 9 van de 10 keer werkt dit om het kind sneller 'klaar' te laten zeggen.