Zouden degenen die door hb'ers als hi'ers omschreven worden het daarmee eens zijn, dat zij hi zijn? Of vinden zij dat ZIJ de hb'ers zijn, en die anderen de hi'ers?
Het bovenstaande ivm als je persoonlijk gaat zeggen jou vind ik HB, maar jij dan weer niet.
Als je naar Mönks kijkt, dan heeft het met motivatie en creativiteit te maken.
Maar, wil je niet dat elk mens, óók met een iq van 80 of 40 of ... het beste in zichzelf bovenhaalt?
Creativiteit ligt moeilijker, maar wordt volgens mij nog veel te vaak afgeremd, want is niet altijd zo interessant als ouder of leerkracht, afhankelijk van de vorm waarin het zich uit. En omgekeerd (zie ook lager) kan je toch moeilijk (maar gebeurt misschien wél) gaan zeggen, jij bent niet creatief, dus niet HB, dus hobbel maar lekker mee in het klastempo.
En wat als je zó 'out of the box' denkt, dat je al snel weer de volgende 'box' zit af te tasten en niets afmaakt? Is méér beter, of ga je best voor een optimale mix?
En is méér motivatie altijd beter, ook als het ten koste van bv gezondheid gaat (nachtenlang doorwerken,..) of houdt het ook in dat je weet wanneer je gas moet terugnemen?
Tuurlijk, als je mensen op een rijtje gaat zetten, niet alleen voor iq, maar ook voor motivatie en creativiteit, dan wordt het 2% deel steeds kleiner (voor enkel iq tov ook de andere 2 meenemen). Maar als je alle 3 meeneemt, kan je als omgeving erg veel betekenen in de ontwikkeling, lijkt me. (maar dat weten jullie ook al allemaal). En succes kan ook best als je niet hi bent, dus who cares op dit niveau? En gelukkig zijn kan op elk niveau - gelukkig maar!
Tot zover mijn

en vage ideeën.
En
Die motivatie en creativiteit (Mönks) vind ik heel interessant als je bekijkt wat je aan kinderen/volwassenen moet aanbieden opdat zij hun potentieel kunnen realiseren (ruimte hiervoor, juiste aanbod,...).
Want als je kijkt hoeveel een jong kind 'al doende' leert in z'n eerste levensjaren:
het leert lopen, het leert spreken (beseffen hoe taal uberhaupt ineen zit), en nog veel veel meer.
Ga je dan met z'n allen zeggen, 'k hoop maar dat hij/zij de motivatie en creativiteit zal hebben om te leren lopen, spreken, lezen, schrijven,...
Nee, tuurlijk niet, mits voldoende intelligentie (en geen andere problematiek) gaan we ervan uit dat elk kind dat wel leert.
Een kind (mens) is gewoon een zeer gemotiveerd, creatief wezen als je naar die eerste ontwikkeling kijkt.