moemie
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker
Contacteer: Website

Zelluf doen en zelluf maken

Veel van mijn hobby’s en bezigheden staan op één of andere manier in het teken van “zelluf doen / zelluf maken”

Ik houd ervan, om vanaf de basis (vaak op ambachtelijke wijze) de dingen te maken, die de meeste mensen in deze tijd kant en klaar in de winkel kopen. Het zijn eigenlijk allemaal nogal aardse en fysieke dingen….Ik merk, dat ik er over het algemeen heerlijk rustig van wordt op een manier, die ik niet meemaak zolang ik alleen maar met mijn hoofd bezig ben. Bijvoorbeeld:

Tijdens het koken gebruik ik mijn zelf uit zaadjes opgekweekte groente en kruiden. En ik zit regelmatig in de aarde te wroeten om te zorgen dat mijn plantjes allemaal goed gedijen. Mijn pesto maak ik zelf met een vijzeltje van mijn zelf gekweekte basilicum en ook mijn pasta maak ik zelf. Ik vind het heerlijk om brood te bakken en doe dit minimaal een keer of drie in de week. Vooral ook heel erg leuk, om brood(achtige) recepten van van allerlei uithoeken van de hele wereld uit te proberen.

Truien, sjaals, vesten e.d. maak ik vanaf een ruwe schapenvacht…eerst wassen, kaarden, eventueel verven, spinnen, daarna breien of vilten.
Ook als ik iets van stof maak , vind ik het leuk om gewoon simpele ruwe katoen te kopen en deze dan eerst zelf te beschilderen en/of te verven.

Een van de nieuwste hobby’s, is dat ik begonnen ben om zelf meubeltjes te maken……Het eerste projectje is af….een simpel wandrekje…..en een werktafel voor erbij is in een ver stadium. Samen met mijn jongste dochter, krijgen we timmer les van mijn vader. Naast dat ik het heel erg leuk vind, om met het hout bezig te zijn, is het natuurlijk ook heel gezellig.

Een volgend project wat ik in mijn hoofd heb, is dat ik mijn huis wil gaan schilderen met zelf gemaakte verf, gemaakt van natuurlijke producten als bijvoorbeeld kalk, gekleurde aarde en kwark (ja je leest het goed). Vind ik ook weer heerlijk, om dat helemaal uit te spitten, hoe men al van oudsher verf maakt met van allerlei dingen die je om je heen kunt vinden.

Eentje die een beetje uit de toon valt is dat ik graag bezig ben met websites maken e.d. (bijvoorbeeld http://www.mandylome.nl heb ik voor mijn dochter gemaakt) Maar ook hier roept het oude ambacht van graficus. Een poosje geleden ben ik op een open dag op een kunstacademie hier in de buurt wezen kijken en heb meegedaan met een introductie workshop ‘grafiek’…..Ook weer super leuk om te doen en het proefde naar meer.

En als ik ooit nog eens ‘rijk’ wordt, dan wil ik zelf een earthship (http://earthship.net/) gaan bouwen.....
'De werkelijkheid is slechts een illusie, maar wel een heel hardnekkige.'
Albert Einstein

m1960
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Zelluf doen en zelluf maken

Hallo Moemie!

Wat heerlijk dat je zo ambachtelijk bezig kunt zijn! Ik denk dat als je vanaf de basis ( en daar bedoel ik b.v. mee dat je zelf je kruiden bereidt en zelf je verf wilt maken) bezig bent, je ook het gevoel hebt dat het meer van jezelf is. En wat leuk dat je je eigen wol kunt spinnen en je je eigen "katoentjes" beschildert en verft! Ik neem aan dat je al wat creaties hebt. Zou het niet leuk zijn deze met een fotootje te plaatsen?( Ik ben helemaal niet nieuwsgierig hoor, maar ik wil wel alles weten.......) :D

Groetjes Marlou
niet helemaal gek of helemaal niet gek?.......

Barbara
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

erg interessant Moemie! Inderdaad, kom op met die fotoos!

marco-polo
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Hoi Moemie,

Wat leuk:ik heb dat ook van "zelluf doen", behalve als ik het fysiek niet kan, en dan nog.
Meubels maken, opknappen, electra etc, is allemaal niet zo moeilijk.

De tuin staat niet vol met groente, maar er is wel een kas, en ik heb aardig wat adresjes waar ik
gratis fruit kan halen. Veel boomgaarden worden niet meer gebruikt/geoogst omdat het economisch niet rendabel is, de appels/pruimen ... zijn echter ok.

Eigenlijk hoort dit ook bij "succes op het werk "draadje", ik vind veel dingen intertessant, wil veel dingen kunnen, en probeer veel. Valkuiol is perfectionisme en teveel vasthouden aan principes.

Soms maak/repareer ik iets dat geen geld mag kosten: alle onderdelen zelf maken, of gratis of voor weinig geld bij elkaar zoeken. De "grof-vuil-dag" is smullen voor mij: overal spullen die nog een tweede leven kunnen hebben.

Dat is meteen de belangrijkste regel: hergebruik / duurzaamheid op een leuke manier. Ben dan ook vaste klant bij de spullenhulpwinkels / dumpshop (Dorcas voor de kenners).
Groet,

MP

Hoe meer geduld je hebt, hoe meer mensen er gebruik van maken.
Reclame:
Mijn nieuwe boek: Wikken en Wegen -op weg in labyrinten en doolhoven- verkrijgbaar via
Fraaiewoorden.nl

moemie
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Bedankt voor de leuke reacties!!! En ook leuk zoveel herkenning @ Marco Polo!! Ben ook benieuwd naar jouw maaksels (zijn ze hier ergens te zien?)

Hierbij nog wat plaatjes .....Meestal ben ik meer gericht op het proces dan op het product...dus de foto's zijn vaak van halffabricaten:

Mijn planten babies:

Afbeelding

Van 6 pigmenten voor textielverf ruim 70 kleuren zelf gemengd:

Afbeelding

Een verfschort in de maak...met alle kleurtjes erop (vooral ook makkelijk om even te zien hoe een kleur uitwerkt)

Afbeelding

Sweet little monster 'collectietje' voor mijn kleinzoon (gemaakt van zelluf beschilderde katoen met een zelluf ontworpen monstertje):

Een knuffeltje
Afbeelding

Een slaapzakje:
Afbeelding

Een dekbedje:
Afbeelding

Laminaria is de naam van een sjaal (breipatronen hebben vaak van allerlei exotische namen) maar ook de naam van een soort zeewier...dat inspireerde me tot het volgende:

De ruwe wol:
Afbeelding

Het verven:
Afbeelding

Afbeelding

Het spinnen:
Afbeelding

Het breien:

Afbeelding

Het eindresultaat:

Afbeelding

Van het timmeren zijn ook wel foto's gemaakt, maar die heb ik nog niet...dus die ga ik zeker nog eens vol trots laten zien :D .
Albert Einstein

Yellow Lemon Tree
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

mooie foto's!

En zelluf doen is wel erg herkenbaar hier. Ik ben ook net bezig met mijn eigen kruiden. Ik heb het afgelopen jaar een grafiekcursus gevolgd (zeefdrukken en lino heb ik vooral gedaan, maar anderen waren ook aan het etsen). Lino kun je trouwens ook wel makkelijk thuis doen. Helaas is de cursus weer afgelopen. Van de winter heb ik mijn eigen sjaal gebreid en toen ik aan mijn scriptie bezig was heb ik een sprei gemaakt van lapjes. Nu wil ik binnenkort spullen gaan bestellen om zelf te gaan mozaieken. Ik wil beginnen met dienbladen en op het dakterras ligt een stapel schroot waar ik een loungebank/stoel van wil maken. Lange lijst met projecten dus....

Trouwens leuk dat je zo met duurzaamheid bezig bent. Earthships ken ik wel en lijkt me ook gaaf om het hele proces mee te maken en te bedenken wat de beste opties zijn, zowel qua isolatie/wooncomfort, maar ook vanuit het oogpunt van duurzaamheid. Hopen dat je snel rijk wordt!

moemie
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Dank je wel Yellow Lemon Tree! Wat grappig zoveel dezelfde interesse.....Het mozaïeken staat ook nog ergens op mijn verlanglijstje...In de earthships maken ze soms ook prachtige mozaïeken. Want dat vind ik ook het leuke aan de earthships, dat ze naast duurzaam en confortabel ook gewoon heel erg mooi zijn. Doet me ook denken aan Gaudi (vind het ook zo heerlijk om naar plaatjes van zijn werken te kijken...echt zoooooo mooi en fantasievol)....Nou als je zover bent, en je mozaïek spulletjes zijn binnen, dan vind ik het leuk om te horen (en zien) hoe het verder gaat.
Albert Einstein

m1960
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Hallo Moemie!

Wat prachtig allemaal! Mijn vader schilderde prachtige schilderijen toen hij nog leefde. Maakte zelf ook zijn eigen verf met pigmenten en naar ik me herinner gebruikte hij ook eieren om het te mengen.

Wat een geweldige creaties heb je gemaakt! Verkoop je wel eens wat of voelt het dan alsof je een stukje van jezelf verkoopt?
(Dat heb ik namelijk met mijn schilderijen) Of creeer je wel eens in opdracht van iemand?

Naar mijn idee kun je zomaar je eigen winkeltje beginnen!

Groetjes Marlou

moemie
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Hoi Marlou....Dank je wel voor alle leuke en lieve complimenten!! En precies zoals je zegt...ik houdt er ook niet van om dingen te verkopen, want dan verkoop ik een stukje van mezelf. Wat ik wel heel regelmatig doe, is dingen maken (soms ook op verzoek) voor mensen die ik best een stukje van mezelf wil geven....Zoals nu ben ik wol (met zijde en alpaca) aan het spinnen, waar mijn moeder een trui voor mijn vader van gaat breien...Dat vind ik gewoon heel leuk om te doen.

Maarruh dan ben ik ook wel heel benieuwd naar jou schilderijen hoor :D .....de verf die je bedoelde is denk ik ei tempera...dat heb ik ook nog nooit gemaakt hoor, maar ik ben het recept tegen gekomen op mijn zoektocht naar oude verfrecepten (http://www.verfmolendekat.com/nl/recepten/40.html)

groetjes Mieke
Albert Einstein

Marinka
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Prachtig Mieke!

m1960
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Hallo Mieke!

Ik zal wat foto's maken van mijn "kunstwerken" en ze dan op dit forum plaatsen! :D

Groetjes Marlou

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Wow, Moemie, ik ben enórm onder de indruk!!! Wat een creativiteit, wat een productiviteit! En mooie foto's ook nog.

(Die wollen omslagdoek... :inlove:)
Give me a break!

moemie
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Dank je wel @laatbloeier voor de mooie complimenten!! :D
Albert Einstein

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Wauw, ziet er mooi uit Moemie!
Enneh, lijkt me helemaal tof om in een eigenste earthship te gaan wonen, zeker als er een wijk vol earthships uit ontstaat ...
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

moemie
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Dank je wel girafje!! En i.d.d. zo ziet ook mijn droom er wel een beetje uit....een soort earthship dorp of wijk en dan ook meteen gericht op een efficiënte wijze van gezamenlijk dingen doen......Geen zweverig gedoe (zoals bijv. in Findhorn) want daar krijg ik nogal de kriebels van...maar vooral heel praktisch en 'down to earth'.
Albert Einstein

Luthier
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Heerlijk topic! :D

Erg gaaf dat je de wol die je gebruikt zelf helemaal vanaf het ruwe materiaal bewerkt. Het is veel, maar eervol werk.

De tik om alles zelf te doen of in ieder geval te proberen komt me zeer bekend voor. Ook ik probeer zo veel mogelijk zelf te maken. Muziekinstrumenten bouw ik vanuit blokken hout, niet van halffabrikaten. Vaak gebruik ik hier eigengemaakt gereedschap voor. Naast houtbewerking wil ik nog metaal leren smeden, draaien, frezen en lassen zodat ik dit nog uit kan breiden. Bijvoorbeeld zelf gesmede beitels en messen.
Wat voorbeeldjes zijn te vinden in dit topic op gitaarnet.nl.

Binnenkort ga ik beginnen met het brouwen van bier. Eerst klein beginnen met een halffabrikaat (moutstroop) en later uitbreiden naar alles zelf bereiden.
Verder maak ik regelmatig eigen kleding en meubels. M'n vrouw is erg actief bezig met een moestuin, dus er komt steeds meer eigen teelt op tafel.

Zo'n earthship lijkt me echt fantastisch om te bouwen en in te wonen.
"Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

Franciscus van Assisi

aletta
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

hihi mijn man en zwager zijn bezig met het zelf maken van bier. Mijn zus en ik lachen ons dppd. want ze zijn vooral steeds dronken (gaat nog niet helemaal goed met dat bier, ik denk dat ze beter jenever kunnen gaan stoken ofzo haha)
LEEF!

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

moemie schreef:Dank je wel girafje!! En i.d.d. zo ziet ook mijn droom er wel een beetje uit....een soort earthship dorp of wijk en dan ook meteen gericht op een efficiënte wijze van gezamenlijk dingen doen......Geen zweverig gedoe (zoals bijv. in Findhorn) want daar krijg ik nogal de kriebels van...maar vooral heel praktisch en 'down to earth'.
Dan zul je dit vast ook interessant vinden! Tis nog lang geen earthshipwijk, maar wel al beduidend meer Aardegericht waar veel 'samen' is zonder gezweef. En de stadsboerderij dichtbij met een deel permacultuur aldaar. Zag net een foto van de entree van de basisschool aldaar ...
Afbeelding
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Wat een mooi ding, Girafje! Ik denk dat ik zoiets wèl mooier vind dan een bouwsel gemaakt van afgedankte autobanden…

Het concept 'earthship' is nieuw voor mij, maar het klinkt goed (aldus Laatbloeier die nog geen plastic zakje kan weggooien).
Give me a break!

moemie
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Luthier schreef:Heerlijk topic! :D

Wat voorbeeldjes zijn te vinden in dit topic op gitaarnet.nl.
Luthier ik ben gisteravond 'even' op dit forum gaan kijken en ben er gelijk een paar uur blijven plakken en heb al je posts zitten bekijken...Echt helemaal SUPER....wat mooi om te zien, hoe zo'n instrument tot stand komt!!! Echt geweldig....petje af..... wat een mooi beroep ook en wat leuk, dat ze in België zulke mooie ambachten nog doorgeven he. Ook op het gebied van textiel worden de ambachten in België veel beter in stand gehouden en doorgegeven. Dat is kennis die in de loop van eeuwen is opgedaan en opgebouwd en gewoon DOODZONDE als dergelijke kennis verloren gaat.
Albert Einstein

Terug naar “HB hobby's, projecten en interesses”