Veel van mijn hobby’s en bezigheden staan op één of andere manier in het teken van “zelluf doen / zelluf maken”
Ik houd ervan, om vanaf de basis (vaak op ambachtelijke wijze) de dingen te maken, die de meeste mensen in deze tijd kant en klaar in de winkel kopen. Het zijn eigenlijk allemaal nogal aardse en fysieke dingen….Ik merk, dat ik er over het algemeen heerlijk rustig van wordt op een manier, die ik niet meemaak zolang ik alleen maar met mijn hoofd bezig ben. Bijvoorbeeld:
Tijdens het koken gebruik ik mijn zelf uit zaadjes opgekweekte groente en kruiden. En ik zit regelmatig in de aarde te wroeten om te zorgen dat mijn plantjes allemaal goed gedijen. Mijn pesto maak ik zelf met een vijzeltje van mijn zelf gekweekte basilicum en ook mijn pasta maak ik zelf. Ik vind het heerlijk om brood te bakken en doe dit minimaal een keer of drie in de week. Vooral ook heel erg leuk, om brood(achtige) recepten van van allerlei uithoeken van de hele wereld uit te proberen.
Truien, sjaals, vesten e.d. maak ik vanaf een ruwe schapenvacht…eerst wassen, kaarden, eventueel verven, spinnen, daarna breien of vilten.
Ook als ik iets van stof maak , vind ik het leuk om gewoon simpele ruwe katoen te kopen en deze dan eerst zelf te beschilderen en/of te verven.
Een van de nieuwste hobby’s, is dat ik begonnen ben om zelf meubeltjes te maken……Het eerste projectje is af….een simpel wandrekje…..en een werktafel voor erbij is in een ver stadium. Samen met mijn jongste dochter, krijgen we timmer les van mijn vader. Naast dat ik het heel erg leuk vind, om met het hout bezig te zijn, is het natuurlijk ook heel gezellig.
Een volgend project wat ik in mijn hoofd heb, is dat ik mijn huis wil gaan schilderen met zelf gemaakte verf, gemaakt van natuurlijke producten als bijvoorbeeld kalk, gekleurde aarde en kwark (ja je leest het goed). Vind ik ook weer heerlijk, om dat helemaal uit te spitten, hoe men al van oudsher verf maakt met van allerlei dingen die je om je heen kunt vinden.
Eentje die een beetje uit de toon valt is dat ik graag bezig ben met websites maken e.d. (bijvoorbeeld http://www.mandylome.nl heb ik voor mijn dochter gemaakt) Maar ook hier roept het oude ambacht van graficus. Een poosje geleden ben ik op een open dag op een kunstacademie hier in de buurt wezen kijken en heb meegedaan met een introductie workshop ‘grafiek’…..Ook weer super leuk om te doen en het proefde naar meer.
En als ik ooit nog eens ‘rijk’ wordt, dan wil ik zelf een earthship (http://earthship.net/) gaan bouwen.....