Ha fijn, een topic over geloof, we mogen weer!Zonnetje schreef:Ik zag dat het vorige topic over geloof gesloten is, maar ik heb er toch nog iets over te zeggen.
Ik vind dat je jezelf als mens tekort doet door niet te geloven. We zijn in staat gesteld te geloven (we hebben een vrije wil, gedachten en kunnen volop fantaseren), waarom zou je het dan niet doen? Als je maar een keer leeft en je hebt voor jezelf een geweldig ' hiernamaals' bedacht, dan heb je daar in je leven volop profijt van, ga je dan dood en blijkt er niets te zijn, dan weet je het toch niet, dus dat maakt dan niet meer uit.
Als jullie het voor het zeggen/geloven/fantaseren hebben, hoe ziet het er dan uit? De staat waarin je verkeerd als je zogezegd dood bent?
Ik zou trouwens liever sterven, dan 'dood'. Dood klinkt zo definitief.
Tja! da's een interessante vraagstelling, als je kunt geloven en daar profijt van kunt hebben...waarom zou je het niet doen. In principe heb je gelijk, geloven kan een individu profijt opleveren.
Maar iets dat prettig is, is niet per definitie waar. Dat is een ogenschijnlijk triviale stelling, maar wordt door miljarden mensen niet onder ogen gezien. De vraag is dan: hecht je waarde aan de waarheid of aan dat wat prettig is.
Als je waarde hecht aan waarheid hoort daarbij dat je pas iets aanneemt als er bewijs voor is. Geloven hoort daar dus niet bij.
En als laatste: ikzelf hecht waarde aan waarheid en neem het bestaan van God (of wat dan ook) pas aan als er bewijs voor is. Voorlopig nog geen bewijs gezien, dus atheist.