nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: Handig?

Zonnetje schreef: zo, nu ga ik een paar kindjes douchen en naar bed brengen, wat plafondlijstjes bevestigen, plafond aflakken boven de keuken en een nieuwe lamp hangen op de wc. [blossom]
Ik geloof er niks van. Na dat je je kids heb ondergedompeld en ingestopt plof jij lekker neer op de bank net als een normale moeder...
die lijstjes en aflakken en lamp vervangen kan morgen misschien wel weer (ooit )

Noem mij ook maar mama manãna
t !!!@#$???

Zonnetje
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

nathalie schreef:
Zonnetje schreef: zo, nu ga ik een paar kindjes douchen en naar bed brengen, wat plafondlijstjes bevestigen, plafond aflakken boven de keuken en een nieuwe lamp hangen op de wc. [blossom]
Ik geloof er niks van. Na dat je je kids heb ondergedompeld en ingestopt plof jij lekker neer op de bank net als een normale moeder...
die lijstjes en aflakken en lamp vervangen kan morgen misschien wel weer (ooit )

Noem mij ook maar mama manãna
ha. gelukt hoor. lampje hangt (was een beetje eng), nieuw vloertje ligt in het toilet, plintjes tegen de muur, plafondlijstjes en ook nog een nieuwe spoelknop gemonteerd. Morgen het kraantje aansluiten en het plafond aflakken.

De rest van de maand bekijk ik na 20.00 uur de binnenkant van mijn ogen op de bank, zodra het kroost tevreden ligt te ronken :D
De zee is eigenlijk één grote vissoep met nét iets te veel bouillon

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Nee, niet buitengewoon handig (met klussen in huis en het repareren of aansluiten van apparatuur). Wel vindingrijk, ik vind het leuk om met allerlei geïmproviseerde middelen bijv. planken voor de ramen te bevestigen om mijn talloze planten op kwijt te kunnen of opruimsystemen voor het kinderspeelgoed te bedenken en te maken.

Verder ben ik lekker ongeëmancipeerd. De genoemde klussen in huis, schilderwerk, banden plakken, dat leg ik zonder schroom bij manlief op z'n bord! :D
Give me a break!

Peer
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Tja, wat is handig? Ik kan wel het een en ander zelf. Maar ik doe alleen klussen waarbij het eindresultaat beslist goed is. Je mag niet kunnen zien dat ik het zelf heb gedaan. Daar ligt wel een beetje mijn norm :roll: .
C'est le ton qui fait la musique

spooky
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Kan mijn plan best wel trekken qua handigheid...
Misschien omdat ik oa de plannen van de IKEA zo poepsimpel vind of andere bouwplannen (qua meubels of andere zaken) kan ook zijn....
Zolang er maar plan is...
Maar evengoed veel dingen waar ik totaal niet handig in ben

Zonnetje
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

net vreselijk mislukte brownies gebakken :|

Barbara
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker
Contacteer: Website

Vingers verbrand?

JMS
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Uhm nee. Ik kan echt helemaal niets. Laats een boekenkast in elkaar gezet en heb 3 spijkers schuin door de planken heen geslagen. Dusch.

En ooit een keer een step uit elkaar gehaald, geverfd en nooit meer in elkaar gekregen. Nogmaals; dusch.
"De waarheid is niet meer dan de leugen die de mensen van je verwachten."

Luthier
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Hier redelijk handig, maar daarbij ook perfectionistisch.

Deels brengt m'n vak dit mee (gitaarbouwer) en deels komt dit door ervaringen uit het verleden. Toen ik nog bij m'n ouders woonde heb ik daar geprobeerd de verbouwing (waar we al 10 jaar in zaten) af te maken. Dit is deels gelukt, ware het niet dat alles 'voor een dubbeltje op de eerste rang' moest zijn. Werken met absolute zooi en gebrek aan ervaring zijn niet echt motiverend.
Tegenwoordig werk ik volgens het motto; "Ik doe het goed of doe het niet." Dit heeft al tot veel 'hate to say I told you so :twisted: '-momenten geleid. Grote flatscreens die van de muur kwamen, lekkage, beschadiging van schilderijen, omdat mensen weigerden een paar euro uit te geven aan de juiste materialen en het dus maar zelf deden...

Inmiddels zijn er klussen waar ik voor pas. Schilderen bijvoorbeeld, kan het inmiddels prima, maar vind het stomvervelend. Ook het sleutelen aan fietsen ligt na een zomer werken bij de plaatselijke rijwielhersteller -op een gegeven moment spaakte ik een wiel op 12 minuten- op de stapel 'zoek maar iemand anders'. Niet dat ik het niet kan, maar het zijn ver gepasseerde stations. Hoewel, als de nood aan de man komt, er is niemand anders te vinden of de wind staat goed, wil ik het nog weleens oppakken.

Heb een tijdje bij een Doeland gewerkt en me daar verbaasd over hoe onhandig en (gevaarlijk) dom mensen kunnen zijn als het op klussen aankomt. Murphy's law in uitvoering...
"Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

Franciscus van Assisi

Zonnetje
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Barbara schreef:Vingers verbrand?
nope 8)

marco-polo
Veelgebruiker
Veelgebruiker
Contacteer: Website

Mwa,
ik kan eigenlijk alles,
durf alles aan qua klussen,

maar het er aan beginnen is een issue
net als het uiteindelijk helemaal afmaken
Groet,

MP

Hoe meer geduld je hebt, hoe meer mensen er gebruik van maken.
Reclame:
Mijn nieuwe boek: Wikken en Wegen -op weg in labyrinten en doolhoven- verkrijgbaar via
Fraaiewoorden.nl

stef
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

XD wat yellow lemon tree zegt roept heel veel herkenning op! xD

Ik ben daar ook heel extreem in. Zo let ik ook vaak tijdens het schilderen liever bij iedere beweging op mijn kleren, dan dat ik ff een oud kloffie aantrek. XD

Met sleutelen aan fiets, brommer of auto ook trouwens. Grappig is ook hoeveel duct-tape en tai-rips vast onderdeel worden van dezen. (En hoeveel onderdelen eigenlijk helemaal niet nodig zijn :P)

Mijn moederbord ligt hier trouwens ook gewoon zo op het bureau, met aan de ene kant een router er half onder omdat het gewicht van het board de VGA kaart er anders uit duwt.

hier een paar andere schrijnende voorbeelden:
http://www.sharenator.com/Best_of_There ... 26-31.html

Je ziet ook echt een scheiding tussen de MacGyver-types (die graag creatief/avonturistisch klussen en veel dingen niet eens of slecht afmaken) en de meer perfectionistische klussser, die meer aandacht heeft voor het resultaat en liever wat te weinig risico loopt als te veel. (En vaak ook Murphey's law quoten en 'hate to told you so' momenten hebben :P (luthier is echt precies een vriend van mij)) Ik denk vaak dat het de scheiding tussen introvert en extravert denken is.

Ik ben nu btw toevallig lasser van beroep, dus als het nodig is kan ik zonnetje bijstaan in oktober.

Luthier
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

stef schreef:Je ziet ook echt een scheiding tussen de MacGyver-types (die graag creatief/avonturistisch klussen en veel dingen niet eens of slecht afmaken) en de meer perfectionistische klussser, die meer aandacht heeft voor het resultaat en liever wat te weinig risico loopt als te veel. (En vaak ook Murphey's law quoten en 'hate to told you so' momenten hebben :P (luthier is echt precies een vriend van mij)) Ik denk vaak dat het de scheiding tussen introvert en extravert denken is.
Ik vind het helemaal niet erg om veel risico te nemen, maar dat is in de ontwerpfase. Veel fouten en frustratie zijn te voorkomen door vooraf en tijdens het werk even een meter naar achteren te gaan staan en na te denken over wat je doet of gaat doen.
De voorbereiding is het halve werk. Als je al je gereedschap en materialen klaar hebt liggen kom je er niet halverwege achter dat je geen schroeven meer hebt.

MacGuyveren is leuk, maar dan om te ontwerpen of voor een snelle tijdelijke oplossing, het kan inzicht geven om de boel goed af te maken, maar als permanente oplossing is het maar al te vaak een slap lapmiddel.
"Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

Franciscus van Assisi

stef
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Luthier schreef:Ik vind het helemaal niet erg om veel risico te nemen, maar dat is in de ontwerpfase. Veel fouten en frustratie zijn te voorkomen door vooraf en tijdens het werk even een meter naar achteren te gaan staan en na te denken over wat je doet of gaat doen.
De voorbereiding is het halve werk. Als je al je gereedschap en materialen klaar hebt liggen kom je er niet halverwege achter dat je geen schroeven meer hebt.
Hoe bedoel je risico nemen in de ontwerpfase?

Voorbereiden doe ik vaak niet eens. Vaak begin ik spontaan iets uit elkaar te draaien met een schaar of een mes (als dat toevallig gaat met die schroeven) en pas als een schroef bijna dol is loop ik naar het gereedschapshok. Heel vaak raak ik schroeven kwijt, en meestal zijn ook niet alle schroeven nodig om het bij elkaar te houden denk ik dan maar. :P
Luthier schreef:MacGuyveren is leuk, maar dan om te ontwerpen of voor een snelle tijdelijke oplossing, het kan inzicht geven om de boel goed af te maken, maar als permanente oplossing is het maar al te vaak een slap lapmiddel.
Ja precies, die vriend van mij was ook wel een goede MacGuyver. Zo repareerde hij eens een koelleiding in mijn auto met een stuk stalen buis en twee buizenklemmen (niet eens zo heel Macguyver) terwijl ik moest werken. Het verschil tussen hem en ik, en wellicht ook tussen jou en ik, is dat ik nog heel lang rond bleef rijden met twee redelijk oude stukjes koelslang verbonden met buis en buizenklem. Dat was iets wat hij niet aan kon zien. (volgens mij heeft ie zelf ook een nieuwe slang besteld zodat ik hem uiteindelijk alleen maar op hoefde te halen.) En zo waren wij in alles tegenpolen. Ik probeerde nooit te veel voorzorg te nemen, en hij nooit te weinig.

Terug naar “HB in het dagelijks leven”