Tnx voor de reacties.
Ik weet dat ik moet leren dealen met dit soort dingen. Maar vergeet niet, ik weet nog maar een maand dat ik HB ben. Voorheen ging alles onbewust langs me heen en stopte ik mijn gevoelens heel snel weer weg. Nu dat ik weet, nu dat ik meer er over gelezen heb en snap, loop ik nog de hele dag

rond, met grote ogen van verbazing. In ene wordt helder hoe groot de verschillen zijn en hoe vaak ze voor komen op een dag. En ook al mijn gevoelens zijn van onbewust veranderd in bewust.
Het zal op een gegeven moment minder worden, als de nieuwigheid eraf is. Maar voor nu is het alsof ik alles door een vergrootglas zie en dito ervaar. Ik stop het ook niet weg, laat maar komen, hoe eerder ik daar doorheen ben, deste sneller kan er weer een nieuw soort rust voor terug komen. En om te voorkomen dat ik implodeer, kom ik af en toe hier even van me af schrijven. Dat is voor mij de beste manier om er mee te dealen en overeind te blijven staan.
En ja, ik weet dat ik van de rest op mn werk niet te veel moet verwachten. Het enige wat ik vraag is mij te respecteren en mij de kans te geven (dus geef aan dat je me niet kan volgen ipv het te veroordelen). Dat lijkt me toch niet te veel gevaagd.
Vandaag werkte ik met een collega die op zijn minst hoog sensitief is. Bij haar mag ik mezelf zijn, zij kan me volgen. De hele dag ......
He S........ ik loop tegenwoordig met rechte rug ipv voorover gebogen
He S ....... wat praten wij eigenlijk snel met elkaar, he
He S ....... dat en dat raakt me nu stukken minder dan een maand terug
He S ....... wat heb ik mezelf toch altijd weg gecijferd, he.
Nou goed, dat gaat, dat gaat dus de hele dag zo door, met bijbehorende gevoelens, dus na een dag ben ik op, leeg, en komt het stoom uit mn oren. Maar wel tevreden.
Mijn chef weet nu ook van mijn HB-zijn af. Ik had hem voor het gesprek een aantal artikelen gegeven en die had hij door gelezen. Hij herkende mij erin, en ook voor hem vielen er veel puzzelstukjes op zijn plek. We hebben het gehad over wat het voor mij betekende, en hoe ook hij verkeerd op mij over was gekomen in het verleden. Hij snapte me, ik snapte waarom hij zo had gereageerd al hij had gedaan. We zagen allebei nu in hoe logisch elkaars reacties waren vanuit wat we toen wisten en zagen aan elkaar, maar we begrepen ook allebei hoe het nu beter anders zou kunnen.
Uit zichzelf gaf hij al aan dat hij net als ik vond dat de collega’s het moesten weten en waarom. Dat ik bepaalde aanpassing nodig had, en hoe deze er ongeveer uit moesten komen te zien, dat ik meer mezelf moest kunnen zijn binnen de kaders van mijn “anders zijn”.
Ik was blij verrast, ervaarde voor het eerst een chef die wel het beste met me voor had, die stiekem ook een beetje wars was van sommige amateuristische dingen om ons heen, die waardeerde dat ik hem in vertrouwen had genomen en zo openlijk had verteld. Hij nam me al e.e.a. uit handen door zelf de andere groepschefs in te lichten op de wijze zoals ik hem had ingelicht.
De bal is aan het rollen gebracht, en ik heb er een goed gevoel over. Het proces van coming out is niet meer te stoppen. In het beste geval zorg ik ervoor dat ik sturing houdt op hoe het proces verloopt en in welk tempo. Gelukkig zag mijn chef uit zichzelf in dat ik geneigd ben te hard van stapel te lopen en is hij een goed gedoseerde rem voor mij.
We zijn nu nog aan het overdenken hoe we het de rest van de groep gaan vertellen. Hij opperde in de groepsvergadering, maar dat voelt niet goed. Dan maak ik het voor mijn gevoel groter dan dat ik wil. Gebruik maken van het wandelgangeninformatiesysteem (galgje) is bij nader inzien ook geen optie, want dan heb ik totaal geen grip meer op de beeldvorming. Daar moet ik dus nog even een modus voor verzinnen.
Nou ja, genoeg voor nu. Wordt vervolgd.