Arend
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Nog meer audiofielen hier?

Ik heb de volgende 'afwijkende' hobby en heb er ook mijn werk van gemaakt:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Audiofiel

Enerzijds kan ik er mijn drang naar perfectie in kwijt maar het belangrijkste is dat de muziek me ook echt sneller raakt.

Zijn er hier nog meer met een audiofiel samengestelde audio set?

eclecticus
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Re: Nog meer audiofielen hier?

ik noem mezelf een bescheiden audiofiel.
ik heb een degelijke rotel-versterker, rotel-cd speler, rega planar 3 platendraaier, en sinds kort een mediaplayer die ik verbonden heb met een Beresford Caiman DAC.
het geluid komt ofwel uit m'n AKG 701 koptelefoon (klasse!), of twee middelmatige drieweg boxen die ik alvast gepimpt heb door er een goede kabel aan te hangen.
het upgraden van m'n boxen tot degelijke vloerstaanders is voor het komende jaar. ik kan eigenlijk niet wachten maar moet eerst wat andere katjes geselen.
beauty will reign

Physeric
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Hmm, me zou mij zo kunnen noemen, maar ik zeg liever muziekliefhebber. Ik ben wel bezig met zelfbouw luidsprekers dat aan degelijke apparatuur hangt voor een goede (binnenkort uitmuntende) geluidsweergave. Maar buizenversterkers, LP's, speciale kabels, stekkertjes en andere vormen van audiofilie hoef je bij mij niet aan te komen want daar geloof ik helemaal niets van :P

http://www.theaudiocritic.com/downloads/article_1.pdf

Als jullie het met bovenstaande link niet eens zijn zien we wel verder :mrgreen:

Arend
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

eclecticus schreef:ik noem mezelf een bescheiden audiofiel.
ik heb een degelijke rotel-versterker, rotel-cd speler, rega planar 3 platendraaier, en sinds kort een mediaplayer die ik verbonden heb met een Beresford Caiman DAC.
het geluid komt ofwel uit m'n AKG 701 koptelefoon (klasse!), of twee middelmatige drieweg boxen die ik alvast gepimpt heb door er een goede kabel aan te hangen.
het upgraden van m'n boxen tot degelijke vloerstaanders is voor het komende jaar. ik kan eigenlijk niet wachten maar moet eerst wat andere katjes geselen.
Wat voor mediaplayer heb je en ga je nu je cd collectie op hdd zetten?

eclecticus
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Arend schreef: Wat voor mediaplayer heb je en ga je nu je cd collectie op hdd zetten?
gewoon een Lacie mediaplayer zonder toeters of bellen, maar met digitale uitgang die naar de Beresford DAC gaat. dat is echt nodig, anders is de geluidskwaliteit niet om aan te horen. met de Beresford heb ik de indruk dat het zelfs iets beter klinkt dan mijn rotel cd-speler.
de Lacie hangt dus aan de tv, daarmee kan ik dan ook filmbestanden (divx bvb) afspelen; je hebt de tv nodig als "menuscherm" voor de audio en dat hield me lang tegen, maar het is gewoon kwestie van even tv aanzetten, bladeren tot wat je wil horen en dan de tv weer uit.

velen kiezen ervoor de computer op hun stereo aan te sluiten (al dan niet via wireless streaming), maar dat idee lag me niet (noch praktisch in ons huis, noch het feit dat je computer moet opstaan om muziek te kunnen beluisteren).

ik heb niet de ambitie mijn hele cd-collectie (en kleinere vinylcollectie) erop te zetten (help, dat zou me héél véél tijd kosten), maar zet daar nu dingen op die ik van vrienden leen, uit de bib of elders als digitaal bestand binnenkrijg.
ik bezie het als een aanvulling op mijn fysieke collectie, die ik ook verder blijf verrijken. want een rechtgeaarde audiofiel is natuurlijk ook muziekliefhebber...
beauty will reign

eclecticus
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Physeric schreef:Hmm, me zou mij zo kunnen noemen, maar ik zeg liever muziekliefhebber. Ik ben wel bezig met zelfbouw luidsprekers dat aan degelijke apparatuur hangt voor een goede (binnenkort uitmuntende) geluidsweergave. Maar buizenversterkers, LP's, speciale kabels, stekkertjes en andere vormen van audiofilie hoef je bij mij niet aan te komen want daar geloof ik helemaal niets van :P

Als jullie het met bovenstaande link niet eens zijn zien we wel verder :mrgreen:
ik nodig je uit het verschil te komen beluisteren tussen mijn middelmatige boxen aangesloten met zo'n standaard dun zwart-rood draadje en een dikke audiokabel (die ik trouwens per meter maar 3 euro of zo betaalde).
maar je hebt een punt, in de die-hard audiofiele wereld gaat men ver... ik hou het nuchter en realistisch.
beauty will reign

Arend
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Physeric schreef:Hmm, me zou mij zo kunnen noemen, maar ik zeg liever muziekliefhebber. Ik ben wel bezig met zelfbouw luidsprekers dat aan degelijke apparatuur hangt voor een goede (binnenkort uitmuntende) geluidsweergave. Maar buizenversterkers, LP's, speciale kabels, stekkertjes en andere vormen van audiofilie hoef je bij mij niet aan te komen want daar geloof ik helemaal niets van :P

Ik ben het met the audio critic eens op de genoemde punten. Speciale kabels, stekkertjes en andere voodoo kan ik niets mee als ik het verschil niet echt kan waarnemen, toch gebruik ik geen dropveters en lichtsnoer, het moet wel degelijke kwaliteit zijn ondanks dat ik meestal geen verschil hoor. Bij die onderdelen waar ik wel duidelijk aanwijsbaar verschillen hoor verdiep ik me dan ook veel meer in. In mijn ervaring zijn dat vooral de luidsprekers en in mindere mate de versterker, ook met het combineren en afstellen van een loopwerk/arm/element/voorversterker is winst te behalen. Daarnaast vind ik een draaitafel een mooi instrument om naar te kijken als het 'speelt', hoe gek dat ook is.

Wat mij echter vaak verwonderd is dat veel mensen geen belang hechten aan een goede geluidsweergave, als ik dan vraag waarom, dan is het antwoord vaak dat ze het verschil niet horen. Het blijkt dan ook dat ze niet echt muziek gaan zitten luisteren, dus op een andere manier beleven (muzak, meezingen, dansen).

Wat voor luidsprekers ben je aan het bouwen (drivers, kast)?

Arend
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

eclecticus schreef: gewoon een Lacie mediaplayer zonder toeters of bellen, maar met digitale uitgang die naar de Beresford DAC gaat. dat is echt nodig, anders is de geluidskwaliteit niet om aan te horen. met de Beresford heb ik de indruk dat het zelfs iets beter klinkt dan mijn rotel cd-speler. de Lacie hangt dus aan de tv, daarmee kan ik dan ook filmbestanden (divx bvb) afspelen; je hebt de tv nodig als "menuscherm" voor de audio en dat hield me lang tegen, maar het is gewoon kwestie van even tv aanzetten, bladeren tot wat je wil horen en dan de tv weer uit.

velen kiezen ervoor de computer op hun stereo aan te sluiten (al dan niet via wireless streaming), maar dat idee lag me niet (noch praktisch in ons huis, noch het feit dat je computer moet opstaan om muziek te kunnen beluisteren).

ik heb niet de ambitie mijn hele cd-collectie (en kleinere vinylcollectie) erop te zetten (help, dat zou me héél véél tijd kosten), maar zet daar nu dingen op die ik van vrienden leen, uit de bib of elders als digitaal bestand binnenkrijg.
ik bezie het als een aanvulling op mijn fysieke collectie, die ik ook verder blijf verrijken. want een rechtgeaarde audiofiel is natuurlijk ook muziekliefhebber...
Om je collectie op hdd te zetten kost inderdaad veel tijd en je moet ook zorgen voor een goede backup. Toch het gemak om door je collectie heen te browsen vanaf je stoel vind ik een groot voordeel. Ik ben zelf al sinds 2004 over op hdd, heb jaren een Hifidelio muziek server gehad, daarna de Squeezebox Touch geprobeerd. Nu ben ik 'zelf' een wireless streamer aan het ontwikkelen die aan mijn eisen voldoet omdat ik toch het liefst een laptop met touchscreen wil gaan gebruiken. Mede omdat je dan een echte goede interface als http://www.sonataserver.com en een software applicatie als http://www.dirac.se/en/technologies/dirac-live.aspx kan inzetten.

Die Beresford DAC is erg populair, heb hem zelf nog niet gehoord maar ik weet dat het een aanzienlijk verschil kan maken, er is tegenwoordig ook erg veel aanbod op het gebied van externe DAC's.

Physeric
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik ben bezig met een paar Linkwitz Orions, met SEAS EXCEL onderdelen (per speaker 2 x T25CF002, 1 x W22EX001, 2 LROY4Y, nieuwe woofer net speciaal ontwikkeld door SEAS). Bijna af; filters doen het, kast bijna helemaal gezaagd, versterkers in huis, kabels liggen al netjes onder vloer (industrieel spul). Versterkers worden 3 x Rotel 1077 (ik wil uiteindelijk 5 speakers) met actieve filtering.

Afbeelding

Dit zijn de filter (schema niet van mij, printplaat wel, 5 stuks + 1 reserve).

En te dunne kabels moet je ook niet doen. Gewoon dik genoeg en dan is er niets aan de hand. Kan je zelfs ijzerdraad pakken. Lichtsnoer (>2.5mm^2) is uitstekend.

Als je een goede versterker heb (lineair en niet overbelasten) dan klinken ze allemaal hetzelfde. Verschil in de luidsprekerkasten is wel heel erg groot. Een buizenversterker is in dit opzicht gewoon 'slecht' omdat deze vervormt, maar vele mensen vinden deze vervorming zelf mooi, dus dan is het ook goed. Ik wil gewoon een constante versterker en meer niet. DWZ, mijn audioketen van bron tot aan de luidspreker moet volledig transparant zijn en dat is over het algemeen ook bij de meeste apparatuur wel zo. Anders moet je het weggooien :P

IK heb trouwens een vriendin die ook zegt letterlijk het verschil niet te horen tussen een grote vloerstaander en een dertien-in-het-dozijn huis,tuin & keuken dolby setje van een tientje. :?

Arend
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Physeric schreef: Ik ben bezig met een paar Linkwitz Orions, met SEAS EXCEL onderdelen (per speaker 2 x T25CF002, 1 x W22EX001, 2 LROY4Y, nieuwe woofer net speciaal ontwikkeld door SEAS). Bijna af; filters doen het het, kast bijna helemaal gezaagd, versterkers in huis, kabels liggen al netjes onder vloer (industrieel spul). Versterkers worden 3 x Rotel 1077 (ik wil uiteindelijk 5 speakers) met actieve filtering.

Kijk, dat is het echte werk, over dit ontwerp heb ik veel goeds gelezen maar heb ze nooit kunnen beluisteren. Die SEAS EXCEL drivers zijn heel transparant, heb ze eens gehoord op de volgende speaker: http://www.grimmaudio.com/hifi_loudspeakers_ls1.htm. Ik heb zelf momenteel het volgende luidsprekertje gebouwd, ook met SEAS (coax) http://www.madisound.com/store/manuals/ ... 20note.pdf. Met de bedoeling deze uiteindelijk actief en (semi-)draadloos te maken als hoogwaardige draadloze pc speaker.
Physeric schreef: IK heb trouwens een vrienden die ook zegt letterlijk het verschil niet te hoeren tussen een grote vloerstaander en een dertien-in-het-dozijn huis,tuin & keuken dolby setje van een tientje. :?
Vreemd is dat hè, volgens mij toch gewoon een gebrek aan interesse en niet weten waar op te letten als je geluidskwaliteit beoordeeld. Er zijn wat dat betreft ook veel slechte verkopers in de audio branche.

Physeric
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Die Grimm speaker is wel fraai om te zien, maar waar de bass vandaan komt is een verrassing? De Seas' speakers kennen heel weinig vervorming, dus dat is wel aardig. Mijn huidige (naamloze) speakers hebben dat wel maar mensen die niet helemaal begrijpen dat ze toch weg moeten snappen dat niet zo.

Zelf subwoofers maken is nog een optie. Ik heb een paar hele goede, dus niet echt interessant nu.

Actief-draadloos (behalve voeding dan) is heel erg mooi, maar dat heb ik maar achterwege gelaten. De Orions zijn open, dus daar past gewoon niets meer in!

Arend
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Die Grimm speakers hebben met DSP een wat dieper bereik, de laagste octaaf is in zo een relatief kleine behuizing van nature kansloos.

Ik ben ook bezig met een draadloos actief mono versterker systeem voor passieve luidsprekers. Heb ik ook op lithium ion batterijen laten spelen, erg mooi maar ik denk dat het met batterij voeding (veel) te duur gaat worden om voldoende te kunnen verkopen. Het unieke is wel dat je iedere passieve luidspreker echt draadloos kan maken 8) .

Physeric
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik heb nu pluggen in de vloer waar ik de speaker zo bovenop kan parkeren 8)

Doe ik niet verder, het worden toch kabels, maar wel kort!

marc83
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ik heb hier een focal chorus 8 serie staan in combinatie met een denon receiver. Ik heb alleen nooit veel vertrouwen in zelfbouw speakers. die grote bedrijven ontwikkelen een speaker ook niet zomaar lijkt mij. Daar zal een speaker echt wel worden getest op bepaalde kwaliteiten en dat is iets dat je thuis niet kunt.

Physeric
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik denk dat je de kwaliteiten van de zelfbouw speaker schromelijk onderschat. Grote bedrijven gaan in het lage prijssegment (<1000 Euro) voor betaalbaar en een mooie afwerking zodat je bij een zelfbouwspeaker voor minder geld dezelfde kwaliteit kunt halen. Voor meer geld kun je zelfs de beste speakers uit de commerciële hoek evenaren en zelfs verslaan.

Peer
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Audiofiel? Mwah.... ik heb er geen verstand van. Ik vind het wel leuk én ik hoor wel verschil.

Heb hier een oude NAD versterker (3100 Power Envelop) met een oude NAD 5300 CD speler met Superflex 214 kabels ertussen. Luidsprekers zijn van Mission (753); luidsprekerkabels van Monster Cables.
C'est le ton qui fait la musique

northern lady
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ben zelf geen audiofiel, partner hier wel. Ik hoor vaak het verschil ook wel hoor. Maar voor mij is het niet zo belangrijk. Daarentegen kan hij helemaal blij worden als hij een pingeltje beter hoort :wink:
Wij hebben niet zo'n grote kamer, maar er staan wel 2 behoorlijk grote speakers. En er zit iets speciaals in de meterkast, waardoor het geluid ook beter zou zijn. En niet te vergeten, de kabels. En een speciale stekkerdoos. Zijn volgend project is, de cd-speler om laten bouwen.....Kosten 1000 euro....En daar spaar je dan maar lekker voor :D
ik ben ik, ik leef nu

Physeric
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Gecondoleerd. Dat klinkt als echte audiofilie; geen verstand van electronica dus veel geld uitgeven aan dingen die niets doen aan de geluidskwaliteit.

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik heb er zelf de ballen verstand van; maar mijn vriend dus wel,en die zit dag en nacht te prutsen met zijn buis versterkers. Hij gaat zelfs op cursus en tegenwoordig is ie zo goed, dat hij zelfs ook een keer les mag geven ! .
Hij vind het heerlijk. En wat ie maakt is erg bijzonder, echt kunst. en inderdaad, het is een dure grap;Hij probeerd het ook zo goedkoop mogelijk aan zijn electronica onderdeeltjes te komen.
Het is ook eeb soort verslaving , denk ik, het ultieme te bereiken in geluid .(een tikje auti als je het mij vraagt :) .. maar ja, als je maar lol erin hebt)

Ik ben blij dat ie niet bij mij woont, al die electrorommel...

(hem hem , ik heb genoeg aan mijn eigen rommel)
t !!!@#$???

reinier
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Physeric schreef:Ik ben bezig met een paar Linkwitz Orions, met SEAS EXCEL onderdelen (per speaker 2 x T25CF002, 1 x W22EX001, 2 LROY4Y, nieuwe woofer net speciaal ontwikkeld door SEAS). Bijna af; filters doen het, kast bijna helemaal gezaagd, versterkers in huis, kabels liggen al netjes onder vloer (industrieel spul). Versterkers worden 3 x Rotel 1077 (ik wil uiteindelijk 5 speakers) met actieve filtering.

Afbeelding

En te dunne kabels moet je ook niet doen. Gewoon dik genoeg en dan is er niets aan de hand. Kan je zelfs ijzerdraad pakken. Lichtsnoer (>2.5mm^2) is uitstekend.

Als je een goede versterker heb (lineair en niet overbelasten) dan klinken ze allemaal hetzelfde. Verschil in de luidsprekerkasten is wel heel erg groot. Een buizenversterker is in dit opzicht gewoon 'slecht' omdat deze vervormt, maar vele mensen vinden deze vervorming zelf mooi, dus dan is het ook goed. Ik wil gewoon een constante versterker en meer niet. DWZ, mijn audioketen van bron tot aan de luidspreker moet volledig transparant zijn en dat is over het algemeen ook bij de meeste apparatuur wel zo. Anders moet je het weggooien :P

IK heb trouwens een vriendin die ook zegt letterlijk het verschil niet te horen tussen een grote vloerstaander en een dertien-in-het-dozijn huis,tuin & keuken dolby setje van een tientje. :?
Deels met je eens.
Alleen zie ik niet in waarom je een (goede) buizenversterker slecht moet noemen.
Voordeel van buizen is dat de electronen geen verstoring krijgen van het materiaal waarin ze bewegen. Dit dus wel bij halfgeleiders.Hierdoor kan een buisversterker minder ruis produceren.
Waar je overigens wel veel verschil tussen kunt horen is een klasse A versterker of een klasse B versterker. de B klasse werkt met een balans eindtrap. Deze is altijd minder nauwkeurig als de A versterker bij de overgang van plus naar min (aantrekken/afstoten conus). Is weer wel zuiniger met energie en wordt minder warm dan een klasse A versterker.

Uiteraard werkt een buis niet als een standaard transistor (npn, pnp) maar meer als een fet.
De vervorming echter is een gevolg van een slecht ontwerp, zowel bij buis als bij transistor versterkers.
Voor een platenspeler kan je helaas niet toe met een zuiver lineaire versterker. Een gramofoon plaat (vinil) is nl. alineait opgenomen. Lage tonen zouden, bij lineaire opname, zo'n uitslag in de groeven krijgen, dat ze dan de groef ernaast verstoren. Versterken van een grammofoon vraagt derhalve een frequentie afhankelijke versterker.

O ja, elke goede installatie begint bij het uitzoeken/ontwerpen van de boxen, gevolgd door (als je hem nog hebt) de naald van de platenspeler.De overige schakels dragen hoe dan ook minder bij aan de vervorming dan deze 2 onderdelen.
Vooral het vervormings vrij zijn van speakers is bepalend voor het uiteindelijk resultaat. bv nagaan bij een speaker of de rand van de conus wel dezelfde uitslag maakt als het centrum van die conus.
De hier ook genoemde geluidskabels..De lengte beïnvloed de geluidskleur, hoe langer je kabel hoe minder hoge tonen...De capaciteit filtert hoge tonen het meest.

ps Ik ben zeer tevreden met mijn inmiddels bejaarde quod electrostaten...zoals hierboven: de versterker is eigenlijk bijzaak in vergelijking met de box vwb kwaliteit.
Talenten zijn er om te ontwikkelen, niet om die af te remmen (mt 25 : 14-30 )

Terug naar “HB hobby's, projecten en interesses”