Even op niet-actief gestaan, maar ik probeer nog eens iets te starten...
In deze topic van mij kwamen er ideeën naar boven, waarvan ik hoop dat ze niet met mij geassocieerd worden. Ik had 2 keer moeten nadenken over de formulering van mijn vraag.
(de lagere sociale klassen in Engeland als genetisch gedegenereerd uitschot afschilderen, en alle afrikanen die zogezegd een IQ van 70 hebben... als ik dat lees dan ... grrr!)
Dus even terzijde: het antwoord op mijn vraag is dan ook: neen, een wereld vol hoogbegaafden is niet beter, er zijn duidelijk linkse en rechtse hoogbegaafden, sociaal geëngageerde en ... (vul zelf in) Mensen met hoog IQ denken misschien sneller, maar ik merk dat de inhoud van de gedachten daarom niet zo verschilt van de rest van de mensen. Dus een Israël en Palestina vol hoge IQ's zouden nog steeds oorlog voeren, al was het dan misschien efficiënter (dus dodelijker)
Wat mij nu interesseert is: in hoevere is IQ erfelijk, of juist gebonden aan sociale klasse (de belangrijkste en overkoepelende omgevingsfactor).
Mijn mening is, dat beiden meespelen, maar vooral het aspect sociale klasse wordt te zeer geminimaliseerd.
Start een kind niet met een achterstand, als het opgroeit in een gezin waar de hoogste vorm van lectuur de ondertitels van 'home and away' zijn?
Slechte voeding, gebrekkige gezondheidszorg, gebrek aan enige intellectuele prikkeling, de voortdurende nabijheid van drugs en alcohol... zorgen die niet dat hersenen met veel potentieel, dat nooit realiseren? Een kind kan nog niet zelf kiezen, en als je puberteit komt en je zelf wil kiezen, is er reeds veel verloren.
Qua wetenschappelijke studies ben ik onvoldoende belezen om mijn punt te staven, hopelijk zijn er hier wel zo mensen.
Maar wat ik ooit uit een Comensal tijdschrift heb onthouden, is een studie die het verband beroep-IQ had onderzocht.
Daaruit bleek, dat er een tendens was naar hoger IQ bij hogergeschoolden, maar dat er toch genoeg truchchauffeurs zijn met een hoger IQ dan een chirurg. (er was een heel gebied van overlapping tussen de 2 uiterste categorieën)
Dan is er nog de kwestie, wat is oorzaak, en wat gevolg? Moet je een hoger IQ hebben om een opleiding af te ronden? Of zorgt de kans tot opleiding juist voor een hoger meetbaar IQ?