Ik ben in de war. Bijna 24 jaar oud, en eindelijk kom ik tot de conclusie dat ik niet 'vreemd' ben, maar gewoon hoogbegaafd. De afgelopen 24 uur heb ik het ene na het andere lijstje met kenmerken doorlopen en elke keer dacht ik weer: "Dat gaat over mij."
Een eerste online IQ-test sprak mij tegen, 127. Maar op twee andere sites verscheen er als resultaat respectievelijk 134 en 137. Het eerste resultaat valt waarschijnlijk te wijten aan het feit dat ik vermoedelijk dyscalculie heb (is ook nooit getest), en de eerste tien vragen cijferreeksen waren. Bij het zien alleen al brak het zweet me uit, en tegen de laatste reeks was ik zo gefrustreerd dat ik zomaar intuïtief een antwoord koos als ik niet meteen een structuur zag. Cijfers zijn niet mijn ding. Hoofdrekenen gaat heel traag (ik tel alles tot 10 en voeg dan samen), ik vergis me tussen 1 en 7, en tussen 5 en 3, als ik een digitale klok lees moet ik de cijfers omzetten in het beeld van een analoge klok, en als iemand met mij afspreekt om 6 uur, schrijf ik gegarandeerd 16.00 in mijn agenda. Al in de lagere school waren mijn enige fouten bij wiskundetesten dat ik de opgave verkeerd overschreef, en daar ergens moet mijn degoût voor wiskunde geboren zijn.
Maar goed, zoals ik al insinueerde, ik ben wat van mijn melk, en moet even een stuk van mijn verhaal kwijt. De puzzelstukjes vallen niet alleen in elkaar, de puzzel wordt ook groter, dankzij dat geweldige geheugen van mij, dat zich steeds meer anekdotes herinnert.
Ik was een zeer alerte, maar rustige baby. In de zomer zette mijn moeder mijn koets onder de krulhazelaar, en dan kon ik uren naar de blaadjes liggen kijken, of gewoon met mijn voeten spelen. Als peuter was ik heel vlot en sociaal. Ik kon al voor ik naar school ging mooie zinnen vormen. Mijn moeder zegt altijd: "Jij was al volwassen toen je 3 was." Maar toen ik 4 was kreeg ik een juf die mij maar een vervelende wijsneus vond en mij voor eens en altijd geleerd heeft dat het niet netjes is om volwassenen tegen te spreken. Vanaf toen ben ik het stille, brave meisje, die doet wat er van haar gevraagd wordt. Ik maakte ook geen vrienden met lawaaimakers, maar met de uitgestoten kinderen, omdat die bewust naar hechte vriendschap op zoek waren. Mijn beste vriendin en ik vierden afgelopen jaar ons 20-jarig jubileum. Het geweldige aan haar is dat zij mij gewoon accepteert zoals ik ben, met mijn koppigheid en vreemde denkwijzen erbij.
Het jaar voor ik naar de lagere school ging, meldde de juf dat ik vrij traag was met voorbereidende schrijfoefeningen, en ze gaf mij extra werk (wat ik, naar ik mij herinner, juist heel erg leuk vond). Het enige probleem was eigenlijk dat ik linkshandig ben, en schrijven was voor mij erg onnatuurlijk. Van rechts naar links zou ik absoluut geen probleem gehad hebben, want spiegelschrift is voor een linkshandige net als gewoon schrift voor een rechtshandige.
Of ik al kon lezen weet ik niet meer, maar ik was er alleszins heel vlug mee weg, en op mijn 9e las ik boeken uit de categorie 14+.
Ik was geen uitblinker op school, maar kon zowel in het lager als in het secundair onderwijs goed mee zonder veel te doen. Ik deed genoeg om te slagen, maar hoge punten trokken me niet aan. Ik verdiepte me liever in de wereld van de muziek. Uiteindelijk ben ik ook muziek gaan verder studeren.
Ik lees nog steeds veel. Vooral boeken over muziek, want op het conservatorium in Brussel ontbreekt het mij een beetje aan intellectuele uitdaging. De leerkrachten schijnen dat ook niet belangrijk te vinden, en geven me vaak het gevoel dat ik niet goed genoeg ben om professioneel klarinettist te worden, omdat ik niet zo'n snelle vingers heb als al die Japanse virtuoosjes. Dus besloot ik het elders te gaan zoeken en op Erasmus te gaan in Spanje, in de hoop wat van het zuiderse temperament op te pikken om in mijn klarinetspel te gebruiken.
Mijn nieuwe klarinetleraar is echt geweldig. Hij respecteert mijn ideeën volledig, zoekt steeds naar nieuwe oplossingen, raad mij boeken en artikels aan om te lezen, opnames om te beluisteren. Voor het eerst had ik het gevoel dat iemand mij (en mijn manier van denken) echt begreep. In het begin van het jaar had hij eens terloops vermeld dat zijn zoontje HB is. Vorige week hadden we een nogal diep persoonlijk gesprek, omdat ik bij het spelen niet echt problemen met techniek of muzikaliteit heb, maar eerder een psychologische blokkade. En hij insinueerde een grote gelijkenis tussen het karakter van zijn zoontje, dat van hem, en dat van mij. En opeens viel mijn frank (of is dat nu 4 eurocent?): hij is ook HB, ik ben ook HB.
En dus zijn we bij vandaag aanbeland, waar ik eindelijk inzicht in mijn eigen brein heb. Nu kan ik echt beginnen analyseren en die psychologische blokkade doorbreken. Het wordt een moeilijke opdracht, maar het kennen van de oorzaak is een grote stap vooruit.
Als je tot hier geraakt bent, bedankt om dit te lezen. Het is niet veel, het is slechts mijn leven in vogelvlucht. De details, de anekdotes die eerder al op HB gewezen hebben, die blijven opborrelen. Ik hoop op dit forum meer mensen te ontmoeten die weten wat het is om je hele leeft 'vreemd' te zijn, en dan opeens een verklaring te vinden en je voor het eerst bij een groep gelijkgestemden aan te sluiten. Ik kan het eigenlijk nog altijd niet geloven, vraag me voortdurend af ik echt wel HB ben. Maar ik denk dat de tranen en de emotie van de afgelopen 24 uur toch wel een eerste bewijs zijn.
Schrijven lucht op, ik zou nog uren kunnen doorgaan. Maar ik ga het nu gewoon even laten bezinken.
Veel liefs,
Goele