marc83
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Voor wie is dit herkenbaar?

Ik lees nu al een tijdje verschillende artikelen hier met van tijd tot tijd een keer een reactie maar ik loop zelf inmiddels ook al een tijdje met een vraag.

Ik heb al mijn hele leven een slaapprobleem waarbij ik max 6 uur slaap. Iets dat ik ook geregeld heb is dat wanneer ik een keer op tijd(12 uur) naar bed ga dan wordt ik wakker en ik voel me helemaal uitgerust en ik ga me al wachtend op de wekker bedenken hoe mijn dag zal gaan. Wanneer ik dat na enige tijd nog doe en ik kijk op mijn telefoon voor de tijd dan kom ik tot de conclusie dat ik ongeveer 2 uur en soms 1 uur heb geslapen. Om hierna vervolgens weer in slaap te komen kan soms wel 3 tot 4 uur duren. ook het in slaap komen is over het algemeen niet makkelijk. Hoe drukker mijn planning hoe drukker ik ben in mijn hoofd. alles wat i heb meegemaakt die dag komt weer aan me voorbij maar ook hoe het zou zijn gegaan als ik dingen anders zou hebben gedaan. Ook de volgende dag wordt overdacht met wat ik zou kunnen verwachten en hoe de locatie mogelijk uit zou kunnen gaan zien.

Mijn geheugen is iets waar ik best wel trots op ben. Ik weet niet waarom maar ik onthoud de kleinste dingen. Met mijn werk kwam ik dagelijks bij verschillende bedrijven en ok al is het meer dan een jaar geleden ik kannog steeds beschrijven hoe het er uit zag van zowel de binnen als de buitenkant. In sommige gevallen gaat dit wat verder waarbij nog kan beschrijven hoeveel auto's er op de parkeerplaats stonden en hoeveel mensen er in bepaalde ruimtes waren. Ik heb totaal niks aan die kennis maar het blijft wel hangen.

Ik heb echt hele goede vrienden en we staan altijd voor elkaar klaar maar ik heb de fijnste gesprekken met iemand die een aantal jaar ouder is. Wanneer ik op veraardagen ben sta ik vaak bij de ouders van vrienden omdat ik daar het niveau wat hoger vind maar dit is niet altijd het geval. Het zijn voor mij echt de onderwerpen die bepalen of ik het gesprek interessant vind en wat ik bij mij vrienden vaak mis is de kennis van bepaalde dingen.
In de relationele sfeer vind ik mezelf het probleem. Wanneer ik iemand leer kennen heb ik er echt moeite mee om geinteresseerd te blijven. Ik verwacht vrij veel van de ander en in mijn ogen vind ik het fijn als diegene mij kan boeien. Vanaf het moment dat ik iemand leer kennen heb ik in mijn hoofd al een prognose gemaakt van hoe het eventueel zou kunnen gaan. bij ieder gesprek dat ik met diegene heb komen er dingen bij in dat toekomstverhaal en eigenlijk komt het altijd tot het punt waarbij ik er geen vertrouwen meer in heb en dan is het in mijn ogen goed zoals het is en ga ik de volgende stap niet zetten

Dit is niet neerbuigend bedoeld maar ik vind dat de maatschappij zo simpel denkt. Het lijkt wel alsof niemand benieuwd is naar het diepere antwoord. Iemand die rookt weet dat het slecht is maar als je ze vraagt waarom het slecht is, is het antwoord altijd dat het je longen aantast. Wanneer ik iemand vertel dat het meer is dan dat omdat het je cellen aantast en daardoor niet enkel je longen maar ook je lichaam, dan ben je ze al kwijt in het gesprek.

Het leren uit een boek is iets waar ik veel moeite mee heb. ik heb mijn middelbare school gehaald en ik deed letterlijk niets omdat ik er totaal geen zin in had. ondanks mijn gedrag waarbij ik nooit mijn huiswerk maakt en vaak niet eens de moeite nam om boeken op tafel te leggen haald ik wel goede cijfers. Ik kan heel goed luisteren en dat is hierin ook mijn sterke kant. ik hoor alles en onbewust blijft het hangen en wanneer het nodig was had ik de kennis. dit proces van leren is eigenlijk nog steeds van toepassing. Ik heb het liefst dat iemand het laat zien en er een beetje bij vertelt en dan weet ik het.
Ik heb een vrij brede interesse en daardoor ben ik vrij handig geworden. Zo doe ik alles met computers van het bouwen tot het oplossen van problemen maar ook vloeren leggen, muren metselen en een tuin aanleggen zijn dingen die ik een keer zie en daarna pak ik het over.

Wie herkent zich hierin?

Vincent
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Voor wie is dit herkenbaar?

Kort antwoord; Ik, in zo'n beetje al je voorbeelden :wink:
Civilization is the progress toward a society of privacy. The savage's whole existence is public, ruled by the laws of his tribe. Civilization is the process of setting man free from men. - Ayn Rand

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

de rest snap ik... maar van dat slapen: als je lichamelijk druk bent geweest met metselen enzo... of sporten (schaatsen :D ) of wat ook... slaap je dan ook beter?
de zon schijnt altijd

marc83
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Sinds 3,5 fitness ik 5 keer per week en daarbij ga ik tot het uiterste maar het heeft geen invloed op mij. Wanneer ik thuis kom is het even opfrissen en ik ga weer andere dingen doen.

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

marc83 schreef:Sinds 3,5 fitness ik 5 keer per week en daarbij ga ik tot het uiterste maar het heeft geen invloed op mij. Wanneer ik thuis kom is het even opfrissen en ik ga weer andere dingen doen.
ok
misschien ben je gewoon niet zo slaap behoeftig... je klinkt niet moe, in elk geval!
de zon schijnt altijd

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Het is op zich geen onbekend fenomeen dat een deel van de hoogbegaafden extreem veel (20% van de HB'ers) of extreem weinig (ook zo'n 20%) slaap nodig hebben. Wanneer jou slaappatroon voor jezelf geen probleem is moet je er vooral geen punt van maken.

(Bron: het onmisbare boek 'Misdiagnosis and dual diagnoses of gifted children and adults' van James T. Webb, blz. 157 en verder.
Te lezen op Google Books: http://books.google.nl/books?id=NQrtt-p ... ts&f=false
Het boek gaat ook in op verschillen tussen de extreme (maar normale) slaappatronen en slaapstoornissen.)

Anders is het wanneer je er last van hebt. Probeer een half uur voor het slapen gaan te stoppen met breinvoer als TV, boeken, Internet etc. Zo krijgt je lijf de kans om af te bouwen. Overigens zijn er veel mensen die baat hebben bij een slaapcursus. Dat klinkt vreemder dan het is. Google er maar eens op.

Noks
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Vervelend voor je, Arjan
Ik ben ook geen beste slaper...

Vorig jaar hebben we een klein onderzoek gedaan onder hoogbegaafden over hun slaap. Een artikel daarover staat op de site van het IHBV.

Bij de slaappoli in Ede zou je eventueel terecht kunnen als je dat zou willen. De neuroloog daar (Marcel Smits) heeft speciale belangstelling voor HB. Dus bij aanmelden ook vertellen dat je HB bent. Verwijzing van huisarts wel nodig.

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik zelf slaap als een roos, Noks, gelukkig. Een uur of 6,7 per nacht is meer dan genoeg voor me (daarna wordt ik ook gewoon weer wakker) no problem! Een goede bekende had echter veel baat bij zo'n cursus dus daarom noemde ik het hier even.

kakelot
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik heb ook niet al te veel slaap nodig, na een uurtje of zes heb ik het wel weer gezien. Daar staat dan weer tegenover dat ik heel gemakkelijk in slaap val, als in: ik ga erbij liggen en tien minuten later slaap ik. Mijn dochter is trouwens net zo, toen ze vier dagen oud was schafte ze het middagslaapje voorgoed af, maar des nachts sliep ze als een roos. Als dat patroon bij je hoort lijkt me dat er weinig aan de hand is :D.

En natuurlijk heb ik ook wel eens zo'n nacht dat het niet lukken wil met slapen omdat mijn hersentjes te druk zijn met andere dingen, maar dan maak ik me ook niet druk. Enige afleiding in de vorm van een leuk boek wil dan wel eens helpen, en anders slaap ik maar een nachtje niet. Ook geen doodwond.
Keep an open mind
but not so open that your brain falls out

Sofie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

@Kakelot. Mijn moeder had het middagslaapje harder nodig dan ik :lol: Voor de vorm werd ik overdag nog wel eens op bed gelegd, maar wakker zijn was natuurlijk veel leuker :wink:

Mijn werk past niet echt bij mijn slaapritme. Nachten van 5/6 uren terwijl ik meer nodig heb. Als mijn werkdagen erop zitten dan slaap ik bij, zo'n 12 of 13 uren aan een stuk om van daaruit in mijn eigen ritme te slapen als ik vrij ben.

@Arjan. Die tip ben ik ook wel eens tegen gekomen; stoppen met 'breinvoer' voor het slapen gaan. Op zich klinkt dat wel logisch, maar ik heb de ervaring dat ik juist daarmee tot rust kom. Ik moet mijzelf de kans geven om zó moe te zijn dat ik gelijk in slaap val, zodat ik niet verval in het malen.

@Marc83. Mooi om te lezen hoe je de verjaardagen beschrijft, en ouders van vrienden, ik herken het ook. Ik heb zelfs een vriendin gehad waarbij het contact zeer snel verwaterde nadat ze het huis uit was gegaan (er viel niets meer te zeggen).

marco-polo
Veelgebruiker
Veelgebruiker
Contacteer: Website

sinds ik het me kan herinneren, slaap ik weinig/kort.

Nachten overslaan is soms geen probleem, in tegendeel,
ik kom dan in een soort flow die zeer productief/creatief is.

Wat ik wél heb, is dat ik 's middags een ongelooflijke dip krijg.
Tussen 15 en 16u, als ik moet autorijden dan, of zit te lezen,
of duf pc werk moet doen, zit ik geheid te knikkebollen.
Al sinds mijn 16e.

Iemand (HB) vertelde me dat voor mij dan geldt dat ik het hoofd
moet resetten. Als ik namelijk een dag aan het klussen, skiën ben,
of andere fysiek actieve dingen doe, dan heb ik van die dip geen last.

Iemand anders vertelde dat het te maken heeft met mijn "lever" cyclus,
die volgt een ander ritme en wordt 's middags actief. Als je ooit iets
aan/met je lever hebt gehad (ziekte van pfeiffer of zo) en je leverfunctie
is misschien wat minder, dan wordt het duidelijker dat de lever energie
nodig heeft, 's middags dan.
Groet,

MP

Hoe meer geduld je hebt, hoe meer mensen er gebruik van maken.
Reclame:
Mijn nieuwe boek: Wikken en Wegen -op weg in labyrinten en doolhoven- verkrijgbaar via
Fraaiewoorden.nl

aletta
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

proest... dan heb ik dus een slechte lever :)

Ik ben een slaapkop en herken dit dus allemaal totaal niet. Ik slaap heel lang, ga regelmatig om 2100 naar bed en kom er dan 12 uur later weer uit. EN dan doe ik ook nog soms een middagdutje... (tja zal ook met mijn medicijnen en mijn ziekte temaken hebben...)
LEEF!

marc83
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Wat mij opvalt aan de reacties is dat het slaapgedrag het meest herkenbaar.
In mijn omgevig heb ik echt alleen maar slapers maar gelukkig ben ik hierin niet de enige.

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Aletta, ik ben ook een stevige slaper. Altijd al geweest. Ga liefst om half 10 naar bed als ik er om 7 uur uit moet.
Mijn ex vond dit altijd 'stom' en nog kan hij het niet laten als hij 's-avonds belt, om te zeggen:
"O ja, jij moet natuurlijk zo alweer met de kippen op stok..."
Give me a break!

Terug naar “HB in het dagelijks leven”