marianne87
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Herkent iemand dit?

Hallo allemaal! Op mijn 8e is vastgesteld dat ik hoogbegaafd ben, maar heb daar eigenlijk nooit verder bij stil gestaan.. Maar nu, ik ben inmiddels 25, loop ik toch in sommige dingen een beetje vast en kwam met een beetje googelen al vrij snel op dit forum terecht. Ben benieuwd of jullie mijn problemen herkennen en ik hoop op wat goede adviezen!

Allereerst word ik af en toe echt moe van de stroom aan gedachten en impulsen. Vooral wanneer ik alleen ben en zelf invulling moet geven aan een vrije dag of avond kan dit echt een verlammend effect op me hebben. Ik wil vanalles maar het lukt me niet om ergens aan te beginnen. Ik zet de tv aan maar volg het programma niet, zet de radio aan maar luister niet, surf een beetje doelloos op internet, zet tot twee keer toe een kop thee maar laat die koud worden etc.
Soms stort ik me enthousiast op bepaalde activiteiten maar ik heb nooit het geduld om dingen echt af te maken. Ik bedenk me bijvoorbeeld dat ik wil gaan schilderen, begin er aan maar raak verveeld of ongeduldig waardoor het uiteindelijk dagenlang onafgemaakt blijft staan tot ik alle schilderspullen maar weer opberg. Of ik vind een mooi muziekstuk dat ik wil spelen, maar kan het niet opbrengen om het serieus in te studeren waardoor het wel aardig klinkt, maar nooit echt goed wordt laat staan tot het einde afgespeeld wordt.
Bij mij is het vaak alles-of-niets. Als een tentamen heb, wil ik het óf helemaal goed doen (dan wil ik daarvoor uren uittrekken en mooie, overzichtelijke samenvattingen maken) óf laat ik het helemaal zitten. Bijna altijd komt het er dan op neer dat ik niks doe..
Vroeger had ik hier minder last van. Ik denk omdat er toen meer structuur was (bv. op de middelbare school waren er speciale uren ingeroosterd voor zelfstudie, muziek of schilderen en kreeg je een duidelijke opdracht of doel om aan te werken)
Maar de laatste jaren heb ik het idee dat mijn gedachten en creativiteit alleen maar tegen me werken, omdat ik vanalles wil maar dat niet kan structureren. Ik hoop dat er mensen zijn die dit herkennen en me misschien tips kunnen geven!

Luthier
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Re: Herkent iemand dit?

Herkenning alom, maar helaas geen tips.

Ik loop hier net zo hard aan vast. Het is af en toe erg frustrerend, de wil en kunde is er wel, maar het komt er niet uit.
"Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

Franciscus van Assisi

marianne87
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Ja dat is het precies.
In ieder geval fijn te weten dat ik niet de enige ben, dat is al iets;)

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Marianne, hier exact zo, kan ik zeggen! Teveel willen, teveel interessant vinden, een hoofd overvol en niet kunnen kiezen. Zowel op grote als op kleine schaal, heel verlammend. Van het een naar het andere hoppen. Zo lees ik vrijwel altijd meerdere interessante boeken tegelijk, en sommigen komen nooit uit... :|

Er zijn vast tips en handigheden te verzinnen, ook door mij als ik mijn best doe. :wink: Ik doe voortdurend pogingen, maar de 'heilige graal' heb ik wat dit betreft nog niet gevonden (en ik ben 46 inmiddels...).
Give me a break!

Milena
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Nou en of ik dit herken, zo gaat het bij mij bijna dagelijks, zeker nu ik werkeloos ben en dus nog minder structuur heb dan voorheen.

Goede voornemens om het anders te gaan doen, beter te gaan doen, logischer te gaan doen, haalbaarder te gaan doen... halen meestal het einde van de week niet en vaak ben ik ze na een nacht slapen zelfs al kwijt. Planningen, schema's etc. die ik maak in een poging overzicht te krijgen, blijken onhaalbaar te zijn zelfs voor mensen die wèl het benodigde doorzettingsvermogen hebben...

Oftewel, ook van mijn kant geen tips tot nu toe, maar als ik ooit de gouden tip tegenkom, zal ik hem posten. :mrgreen:
"There's something wrong in not appreciating one's own special abilities, my girl. Find your own limitations, yes, but don't limit yourself with false modesty." Anne McCaffrey - Dragonsinger

Porcay
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Structuur, dat is mijn tip.
Al voelt het aanvankelijk geforceerd, je zult merken dat structuur in je leven een belangrijke bijdrage kan leveren aan het bereiken van leuke en nuttige dingen.
Hoe breng je structuur aan? :roll:
Neem bijv. een agenda en blok daar tijden in voor de activiteiten die je aandacht wilt of moet geven.
Zelf ben ik door schade en schande wijs geworden behoorlijk gestructureerd gaan leven en heb daar veel baat bij.....daarbij ben ik ook nog gelukkig ook :lol:
Bekijk het eens HBPositief!

Marjolijn
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Volgens mij is wat je omschrijft mijn hoofdprobleem Marianne!
'k Denk dat dit een probleem is geworden sinds ik m'n eigen huishouden moet runnen en daar 2 kleine kinderen bij heb, die niet voorspelbaar zijn. Het is een groot gevecht om meer structuur aan te brengen. Ik heb talloze dagindelingen en huishoudschema's en ochtend- en avondroutines op papier gezet, maar ik kan me er nooit aan houden en doe ze dan maar weer weg. Het is inderdaad enorm frustrerend dat je van alles wilt en kunt, maar dat het er niet uit komt. Er gaan zo veel gedachten om in m'n hoofd dat ik me nooit lang kan focussen op een taak in het hier-en-nu. Drama.

Helpen kan ik je er dus niet mee! Ik blijf zeker meelezen in de hoop dat er nog meer tips langskomen :)

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Marjolijn schreef:Volgens mij is wat je omschrijft mijn hoofdprobleem Marianne!
'k Denk dat dit een probleem is geworden sinds ik m'n eigen huishouden moet runnen en daar 2 kleine kinderen bij heb, die niet voorspelbaar zijn. Het is een groot gevecht om meer structuur aan te brengen. Ik heb talloze dagindelingen en huishoudschema's en ochtend- en avondroutines op papier gezet, maar ik kan me er nooit aan houden en doe ze dan maar weer weg. Het is inderdaad enorm frustrerend dat je van alles wilt en kunt, maar dat het er niet uit komt. Er gaan zo veel gedachten om in m'n hoofd dat ik me nooit lang kan focussen op een taak in het hier-en-nu. Drama.

Helpen kan ik je er dus niet mee! Ik blijf zeker meelezen in de hoop dat er nog meer tips langskomen :)
Porcay: Hoe breng je structuur aan?

Ik lees een enkel boek niet meer dan eens op drie gedeeltes tegelijk :shock:

Dat van die chaos herken ik. Ikzelf probeer nu met the flow mee te gaan... en vooral niet teveel erover in te zitten dat iets niet voorelkaar is... wat nu niet is, kan later nog komen :D
de zon schijnt altijd

marc83
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ik herken het hee sterk wat je in je tekst hebt gezet.
Bij mij is ook alles interessant. Ik begin er altijd aan maar zodra het me lukt is het niet meer interessant. ik speels soms op de playstation als tijdverdrijf maar ik speel echt zelden een keer een spel uit.
Soms is het bij mij gewoon mezelf ertoe verplichten om het te doen. Dicipline is iets dat bij mij wel helpt maar dat is natuurlijk niet bij iedereen het geval. Ik ben ook van mening dat wanneer je iets met iemand doet dat het ook makkelijker is om ermee door te gaan.

Ilovelife
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Ik ben bang dat structuur inderdaad wel een hoop helpt al heb ik dat zelf eigenlijk ook totaal niet. Ik denk dat structuur in kleine stapjes moet en dus niet teveel tegelijk forceren. Het is mogelijk je (slechte) gewoontes te veranderen maar moet je het in haalbare stapjes doen, het vervolgens zeg 30 dagen volhouden (en liefst verbetering kunnen meten voor motivatie) en dan is de kans groot dat het in je systeem blijft zitten. Dat heeft mij wel geholpen bij veel dingen maar wat structuur betreft ben ik nog geen goede case study denk ik ;)

Structuur was denk ik ook bij mij ook de reden dat ik me vroeger als kind beter kon concentreren dan nu (single, eigen bedrijf en vaak verhuisd dus veranderende omgeving). Ik merk dat structuur me goed doet maar aan de andere kant wordt ik nerveus van teveel binding en wil ik juist zo flexibel mogelijk zijn. Dilemma's!

Heb je misschien ook AD(H)D?

Insensus
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Zo langzamerhand mag het wel duidelijk zijn dat je geenszins alleen staat in wat je verteld hebt en helaas mag ik me ook bij dit rijtje ongestructureerden voegen.
Het is bij mij ondertussen zover gekomen dat ik in december ben gestopt met mijn twee studies aangezien ik sinds mei letterlijk geen college meer heb gevolgd of tentamen heb gemaakt.

Als ik voorzichtig terugkijk op de beperkte levenservaring die ik heb dan kan ik je vertellen dat een vorm van sociale druk verreweg de beste manier is om mij bezig te krijgen.
Denk bijvoorbeeld aan afspraken die je met iemand anders maakt en waarvoor je jezelf moet verantwoorden wanneer je je er niet aan houdt. Of dat vrienden toevallig hetzelfde vak volgen waardoor ik veel liever naar college kom.
Helaas moet ik dan ook vermelden dat voor mij ondertussen die sociale druk niet meer voldoende is, ik ben er een beetje aan gewend geraakt mensen teleur te stellen en beloftes/afspraken niet waar te (kunnen) maken.

Het liefst zul je dus een manier willen vinden om jezelf te disciplineren om ergens mee door te gaan en af te maken.
Consequent gestructureerd dingen doen klinkt dan als een uitstekende manier om dat voor elkaar te krijgen maar wat betreft het opbouwen van die structuur kan ik helaas niet veel zeggen aangezien mijn leven nu compleet op zijn gat ligt. (Geen werk, nauwelijks andere verplichtingen, bioritme dat geen ritme mag heten, etc.)

Visje
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Check! Hierboven is pijnlijk goed weergegeven waar ik ook met worstel...

marianne87
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Bedankt voor de reacties, leuk!
"Zo lees ik vrijwel altijd meerdere interessante boeken tegelijk, en sommigen komen nooit uit" Ook zó herkenbaar!

Ik denk ook dat structuur heel belangrijk is..
In sommige dingen heb ik mezelf echt gedwongen structuur aan te brengen, net als jij Porcay. Zo hou ik mijn kamer altijd heel geordend, omdat het dan ook letterlijk minder chaotisch is in m'n hoofd. Ook wat studie betreft heb ik mezelf aangeleerd heel goed te plannen.
Dus alle dagelijkse 'taakjes' volbrengen lukt me gelukkig wel aardig. Maar met twee jonge kinderen lijkt me dat inderdaad een stuk lastiger!
Ilovelife schreef: Heb je misschien ook AD(H)D?
Waarom denk je dat trouwens? De attention deficit klopt natuurlijk wel en ik geloof dat er wel meer overeenkomsten zijn, maar bij AD(H)D is het belangrijk dat de kenmerken al op kinderleeftijd duidelijk aanwezig waren en toen was het voor mij juist allemaal prima met alle structuur die je als kind geboden wordt!

Consequent gestructureerd zijn vind ik een mooie. Jammer dat ik echt totaaaal niet consequent ben ;)

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Marianne schreef:De attention deficit klopt natuurlijk wel en ik geloof dat er wel meer overeenkomsten zijn, maar bij AD(H)D is het belangrijk dat de kenmerken al op kinderleeftijd duidelijk aanwezig waren en toen was het voor mij juist allemaal prima met alle structuur die je als kind geboden wordt!
Marianne, dat is precies waarom ik ook twijfel hierover wat betreft mijzelf!

Ik herken veel punten van het kenmerkenlijstje op de site van Rianne (klik op logo linksboven :wink:).
De punten waar ik mij in dit verband herken, heb ik hieronder gezet.
Misschien herken jij ze ook? (Voor meer punten, zie site Rianne.)
  • Je vindt het erg moeilijk om te starten met iets dat gedaan moet worden
  • Je verveelt je snel
  • Je hebt een gruwelijke hekel aan herhalingen
  • Je bent snel geprikkeld door iets
  • Je bent snel geïrriteerd en ongeduldig
  • Je hebt veel innerlijke onrust
  • Je hebt problemen met organiseren van je leven
  • Je stelt dingen uit
  • Je maakt dingen vaak niet af
  • Je hebt veel versnipperde projecten
  • Je hebt een sterke drang naar prikkels
  • Je bent overgevoelig voor zintuiglijke waarnemingen
  • Je doet vaak verschillende dingen tegelijk: multitasken (bv: verschillende boeken tegelijk lezen)
Best opmerkelijk eigenlijk dat ik al zeer snel besloten heb als zelfstandige te gaan werken.
Alle structuur moet vanuit mijzelf komen, best moeilijk!
Al lukt het mij altijd mijn opdrachtgevers op tijd te leveren, ik durf ze niet teleur te stellen!
Ik doe lay-out werk, boeken, tijdschriften. Echt deadline-werk dus!
Administratie en huishouden vind ik al een heel stuk lastiger! :?
Give me a break!

Noks
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Niet te snel een diagnose alsjeblieft. Hoogbegaafdheid uit zich wellicht soms in verschijnselen die erop lijken, maar dan is het niet hetzelfde als AD(H)D.
Over AD(H)D gaat een andere discussie op dit forum overigens.

Ik ben wellicht van nature een gestructureerd iemand. Daar bof ik dan mee.
Voor een deel heeft het ook te maken met volhouden. Als je echt iets wilt bereiken, wat het ook is, dan moet je investeren in tijd. En veel dingen vind ik ook niet leuk om te doen, maar ja, er is dan echt niemand anders die ze voor me doet, dus dan moet ik wel...

Marjolijn
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik heb, omdat ik het al jaren niet red in het huishouden, sinds drie weken een huishoudelijke hulp. Heerlijk, maar nu ben ik helemaal bang dat ik het nooit meer zelf ga leren... Ik hoop, dat ik de AD(H)D kenmerken waar ik nu aan lijd weer vaarwel kan zeggen tegen de tijd dat ik beter in m'n vel zit. Dan kan ik m'n huishouden en de organisatie van m'n leven vast ook wel weer zelf aan. Wat ik nodig heb om weer beter in m'n vel te komen weet ik echter nog niet. En ik vraag me ook af: horen deze kenmerken sowieso bij HB zijn, of heb ik ze door overbelasting in de afgelopen jaren opgelopen (en kom ik er dus ooit weer van af)?
De tijd zal 't leren.

Hoe denken jullie daarover? Hoort 'het' er gewoon bij en moet ik er dus mee dealen? Of kan je als HB-er ook de ordelijkheid zelve zijn (wat ik vroeger min of meer wel was)?

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Noks schreef:Voor een deel heeft het ook te maken met volhouden. Als je echt iets wilt bereiken, wat het ook is, dan moet je investeren in tijd. En veel dingen vind ik ook niet leuk om te doen, maar ja, er is dan echt niemand anders die ze voor me doet, dus dan moet ik wel...
@Noks, hier wringt voor mij al de schoen. Met 'hier' bedoel ik bij 'Als je echt iets wilt bereiken'. Want door de chaos in mijn hoofd wéét ik vaak niet eens wat ik wil bereiken. Er is zóveel! Dingen die ik niet leuk vind om te doen, doe ook ik doorgaans zonder morren (en ik geloof ook niet dat de posters die zich hier herkennen, slapjanussen zijn...). Het probleem ligt 'm (voor mij althans) in het bepalen van een richting als de boel in je hoofd alle kanten op stuitert...

@Marjolijn, ik weet niet of je als HB-er de ordelijkheid zelve kunt zijn, aan mij moet je dat niet vragen! :wink: Overigens was ook ik vroeger ordelijker dan nu. Maar toen was mijn leven overduidelijk overzichtelijker. Ik vermoed dat dat bij jou ook wel een rol speelt, in de levensfase waarin je je nu bevindt? Ik wens je in ieder geval sterkte met het beter in je vel komen te zitten!
Give me a break!

Fender
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Laatbloeier schreef:
Noks schreef:Voor een deel heeft het ook te maken met volhouden. Als je echt iets wilt bereiken, wat het ook is, dan moet je investeren in tijd. En veel dingen vind ik ook niet leuk om te doen, maar ja, er is dan echt niemand anders die ze voor me doet, dus dan moet ik wel...
@Noks, hier wringt voor mij al de schoen. Met 'hier' bedoel ik bij 'Als je echt iets wilt bereiken'. Want door de chaos in mijn hoofd wéét ik vaak niet eens wat ik wil bereiken. Er is zóveel! Dingen die ik niet leuk vind om te doen, doe ook ik doorgaans zonder morren (en ik geloof ook niet dat de posters die zich hier herkennen, slapjanussen zijn...). Het probleem ligt 'm (voor mij althans) in het bepalen van een richting als de boel in je hoofd alle kanten op stuitert...
Wat bij mij persoonlijk goed werkt (en ik weet niet of ik hiermee voorbij ga aan waar volgens jouw de essentie van het probleem ligt?) is dat ik letterlijk een droom-lijst heb met daarin dromen/doelen die ik in mijn leven graag wil bereiken. Er zijn verschillende categorieën die parallel naast elkaar staan en verschillende tijdframe's waarbinnen ik hoop deze plannen te realiseren. Dit klinkt heel klinisch maar het werkt meer als een soort verzameling van inspirerende zaken waar ik zo nu en dan naar kan kijken en weer eens iets uit pak om mee bezig te zijn. Het geeft mij ook richting en zingeving.

Hoe het bij mij werkt, is dat wanneer ik het opschrijf (type) in een document, het daarmee letterlijk zichtbaar wordt. Ik zie het plaatje al voor mij van hoe het er uit zou kunnen zien (en welk gevoel het me geeft) wanneer ik die droom aan het realiseren ben. Het wordt een creatief proces waarbij 'het denken in mogelijkheden' in gang gezet wordt; het denken spitst zich toe op hoe ik het kan gaan realiseren. Een beetje hetzelfde effect als wanneer je een rode mini cooper hebt gekocht en je opeens overal rode mini cooper's ziet. Zo zie ik na het expliciteren van een concreet doel de wereld in termen van 'mogelijkheden waarop ik dat doel zou kunnen bereiken'.

Enkele voorbeelden: toen ik bezig was met mijn scriptie onderzoek kwam de wens in mij op om mijn onderzoek op conferenties te presenteren. Dus dat had ik opgeschreven als doel. Voor lange tijd had ik het te druk met het schrijven van mijn scriptie en andere zaken, maar toen op een gegeven moment de tijd rijp was (qua ruimte in mijn hoofd) greep ik terug naar dit doel dat ik had opgeschreven en begon het internet af te struinen voor conferenties op mijn vakgebied. Ik was er mentaal klaar voor waardoor mijn acties gefocust waren. Uiteindelijk resulteerde dit in uitnodigingen om op verschillende uni's te spreken in Noord Amerika, Oost Europa en het Midden Oosten. Andere mensen waren verbaasd dat dit mogelijk was, maar het kwam er eigenlijk op neer dat ik een droom formuleerde en tijdens een energieke periode waarin ik in ene een rush voelde om er iets mee te doen (ongeveer een maand) een grote lading brieven de deur uit geknald heb.

Een andere wens die ik al langere tijd heb is: Russisch leren. Ik heb in het verleden een cursus Russisch gevolgd bij de volksuniversiteit maar dat was kennelijk niet het juiste moment want ik haakte af. Mijn wens was ook niet erg gefocust, ik vond de klanken van de taal mooi maar het was verder weinig concreet. De afgelopen paar jaar graviteer ik steeds meer naar Russische literatuur, Russische films (Andrei Tarkovsky!) en ben ik inmiddels in de voormalige Sovjet Unie geweest waardoor ik het nu beter in een kader kan plaatsten en ik het Russisch dit jaar weer wil oppikken. Mijn doel om Russisch te leren komt nu voort uit het verlangen om die boeken en films etc in de oorspronkelijke taal te begrijpen en tijdens een eventuele toekomstige reis beter met de lokale bevolking te kunnen spreken.

Andere (willkeurige) dromen die ik heb zijn bijvoorbeeld: een moestuin, vlieglessen, schaatslessen, amateur meteorologie, ham-radio, tornado chaser/navigeren, Cello leren spelen, bezoek aan Antarctica (als onderdeel van klimatologisch/wetenschapelijk expeditieteam, desnoods als kofferdrager). Aangezien ik in september aan mijn promotieonderzoek ga beginnen, ben ik momenteel druk bezig om een andere droom te realiseren: matroos op de binnenvaart. Ik ben er niet rouwig om als het niet lukt maar ik zit nu in zo'n energie rush dat ik wil kijken of ik dit nog kan realiseren, want dat is een ervaring die ik heel graag wil opdoen in mijn leven. En eenmaal in een promotie traject zal het lastiger zijn om deze droom te realiseren. Tot nu toe is het lastiger dan ik had gedacht: MBO diploma nodig in NL, en dit is een strikte eis. Maar daar staat tegenover dat ik inmiddels wel een aanbod binnen heb om als matroos in Chili aan de slag te gaan :lol: Omdat ik het overal heb zitten rondbazuinen. (Al weet ik niet of dat 'm gaat worden!)

De categorieën kunnen bijvoorbeeld zijn: reizen die je wilt maken, onderzoek dat je wil uitvoeren (al dan niet gelieerd aan een instituut, of puur voor jezelf), sporten die je wilt beoefenen, etc etc.

Wat ik merk is dat wanneer je het opschrijft het tastbaar wordt, in tegenstelling tot de vluchtige gedachten die een beetje rondzweven (en voorbij zweven). En het is ook daadwerkelijk leuk om bezig te zijn met het vormgegeven en realiseren van je eigen dromen (en in mijn geval ook echt een levensbehoefte). Ik heb niet het gevoel dat ik een hysterisch lijstje aan het afvinken ben, maar veeleer een 'persoonlijk levenskunstwerk' aan het construeren ben, om zo een voor mij interessant en waardevol leven te leiden. Sommige dingen zul je realiseren, andere zaken niet. Soms zullen dromen/plannen wijzigen, maar dat is niet erg. Dat is óók het leven. Het gaat er om dat je je bewust wordt van datgene waar je energie van krijgt, wat je interessant vind, hetgeen je stimuleert en enigzins richting/structuur geeft aan alle impulsen die binnenkomen.

:wink:
"Do not judge me by my successes, judge me by how many times I fell down and got back up again."

- Nelson Mandela

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Fender, enorm bedankt voor je uitgebreide post! Ik vind 'm werkelijk prachtig, en ga 'm bewaren. Wat een inspiratie, wat een bevlogenheid! En het opschrijven van die doelen, in de vorm van parallel lopende tijdlijnen, dat vind ik een soort ei van Columbus. Ik ga eens kijken of ik een voor mij werkbaar (en net zo inspirerend :wink:) sjabloon kan opzetten en invullen.

:D
Give me a break!

Fender
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

@Laatbloeier

Afbeelding

:wink:
"Do not judge me by my successes, judge me by how many times I fell down and got back up again."

- Nelson Mandela

Terug naar “HB in het dagelijks leven”