Laatbloeier schreef:Noks schreef:Voor een deel heeft het ook te maken met volhouden. Als je echt iets wilt bereiken, wat het ook is, dan moet je investeren in tijd. En veel dingen vind ik ook niet leuk om te doen, maar ja, er is dan echt niemand anders die ze voor me doet, dus dan moet ik wel...
@Noks, hier wringt voor mij al de schoen. Met 'hier' bedoel ik bij '
Als je echt iets wilt bereiken'. Want door de chaos in mijn hoofd wéét ik vaak niet eens wat ik wil bereiken. Er is zóveel! Dingen die ik niet leuk vind om te doen, doe ook ik doorgaans zonder morren (en ik geloof ook niet dat de posters die zich hier herkennen, slapjanussen zijn...). Het probleem ligt 'm (voor mij althans) in het bepalen van een richting als de boel in je hoofd alle kanten op stuitert...
Wat bij mij persoonlijk goed werkt (en ik weet niet of ik hiermee voorbij ga aan waar volgens jouw de essentie van het probleem ligt?) is dat ik letterlijk een droom-lijst heb met daarin dromen/doelen die ik in mijn leven graag wil bereiken. Er zijn verschillende categorieën die parallel naast elkaar staan en verschillende tijdframe's waarbinnen ik hoop deze plannen te realiseren. Dit klinkt heel klinisch maar het werkt meer als een soort verzameling van inspirerende zaken waar ik zo nu en dan naar kan kijken en weer eens iets uit pak om mee bezig te zijn. Het geeft mij ook richting en zingeving.
Hoe het bij mij werkt, is dat wanneer ik het opschrijf (type) in een document, het daarmee letterlijk zichtbaar wordt. Ik zie het plaatje al voor mij van hoe het er uit zou kunnen zien (en welk gevoel het me geeft) wanneer ik die droom aan het realiseren ben. Het wordt een creatief proces waarbij 'het denken in mogelijkheden' in gang gezet wordt; het denken spitst zich toe op hoe ik het kan gaan realiseren. Een beetje hetzelfde effect als wanneer je een rode mini cooper hebt gekocht en je opeens overal rode mini cooper's ziet. Zo zie ik na het expliciteren van een concreet doel de wereld in termen van 'mogelijkheden waarop ik dat doel zou kunnen bereiken'.
Enkele voorbeelden: toen ik bezig was met mijn scriptie onderzoek kwam de wens in mij op om mijn onderzoek op conferenties te presenteren. Dus dat had ik opgeschreven als doel. Voor lange tijd had ik het te druk met het schrijven van mijn scriptie en andere zaken, maar toen op een gegeven moment de tijd rijp was (qua ruimte in mijn hoofd) greep ik terug naar dit doel dat ik had opgeschreven en begon het internet af te struinen voor conferenties op mijn vakgebied. Ik was er mentaal klaar voor waardoor mijn acties gefocust waren. Uiteindelijk resulteerde dit in uitnodigingen om op verschillende uni's te spreken in Noord Amerika, Oost Europa en het Midden Oosten. Andere mensen waren verbaasd dat dit mogelijk was, maar het kwam er eigenlijk op neer dat ik een droom formuleerde en tijdens een energieke periode waarin ik in ene een rush voelde om er iets mee te doen (ongeveer een maand) een grote lading brieven de deur uit geknald heb.
Een andere wens die ik al langere tijd heb is: Russisch leren. Ik heb in het verleden een cursus Russisch gevolgd bij de volksuniversiteit maar dat was kennelijk niet het juiste moment want ik haakte af. Mijn wens was ook niet erg gefocust, ik vond de klanken van de taal mooi maar het was verder weinig concreet. De afgelopen paar jaar graviteer ik steeds meer naar Russische literatuur, Russische films (Andrei Tarkovsky!) en ben ik inmiddels in de voormalige Sovjet Unie geweest waardoor ik het nu beter in een kader kan plaatsten en ik het Russisch dit jaar weer wil oppikken. Mijn doel om Russisch te leren komt nu voort uit het verlangen om die boeken en films etc in de oorspronkelijke taal te begrijpen en tijdens een eventuele toekomstige reis beter met de lokale bevolking te kunnen spreken.
Andere (willkeurige) dromen die ik heb zijn bijvoorbeeld: een moestuin, vlieglessen, schaatslessen, amateur meteorologie, ham-radio, tornado chaser/navigeren, Cello leren spelen, bezoek aan Antarctica (als onderdeel van klimatologisch/wetenschapelijk expeditieteam, desnoods als kofferdrager). Aangezien ik in september aan mijn promotieonderzoek ga beginnen, ben ik momenteel druk bezig om een andere droom te realiseren: matroos op de binnenvaart. Ik ben er niet rouwig om als het niet lukt maar ik zit nu in zo'n energie rush dat ik wil kijken of ik dit nog kan realiseren, want dat is een ervaring die ik heel graag wil opdoen in mijn leven. En eenmaal in een promotie traject zal het lastiger zijn om deze droom te realiseren. Tot nu toe is het lastiger dan ik had gedacht: MBO diploma nodig in NL, en dit is een strikte eis. Maar daar staat tegenover dat ik inmiddels wel een aanbod binnen heb om als matroos in Chili aan de slag te gaan

Omdat ik het overal heb zitten rondbazuinen. (Al weet ik niet of dat 'm gaat worden!)
De categorieën kunnen bijvoorbeeld zijn: reizen die je wilt maken, onderzoek dat je wil uitvoeren (al dan niet gelieerd aan een instituut, of puur voor jezelf), sporten die je wilt beoefenen, etc etc.
Wat ik merk is dat wanneer je het opschrijft het tastbaar wordt, in tegenstelling tot de vluchtige gedachten die een beetje rondzweven (en voorbij zweven). En het is ook daadwerkelijk leuk om bezig te zijn met het vormgegeven en realiseren van je eigen dromen (en in mijn geval ook echt een levensbehoefte). Ik heb niet het gevoel dat ik een hysterisch lijstje aan het afvinken ben, maar veeleer een 'persoonlijk levenskunstwerk' aan het construeren ben, om zo een voor mij interessant en waardevol leven te leiden. Sommige dingen zul je realiseren, andere zaken niet. Soms zullen dromen/plannen wijzigen, maar dat is niet erg. Dat is óók het leven. Het gaat er om dat je je bewust wordt van datgene waar je energie van krijgt, wat je interessant vind, hetgeen je stimuleert en enigzins richting/structuur geeft aan alle impulsen die binnenkomen.