fiets
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Re: Herkent iemand dit?

@ Fender

Erg bedankt voor je post.
Ook ik heb een screenshot gemaakt. Ik ga het zeker een poging wagen ;)

Verder herken ik mij heel erg in de besproken dingen hierboven. En dat uit zich bij mij in werk, in mijn sociaal leven, hobby's en eigenlijk alles wel :p
Helaas nog geen echte oplossing gevonden, maar ik moet echt zeggen dat Fender's Post erg inspirerend werkt...

Dromenlijstje in de maak.....

marianne87
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Laatbloeier schreef: Want door de chaos in mijn hoofd wéét ik vaak niet eens wat ik wil bereiken. Er is zóveel! Het probleem ligt 'm (voor mij althans) in het bepalen van een richting als de boel in je hoofd alle kanten op stuitert...
Ja, dat is dus ook precies wat ik heb!

En om nog even terug te komen op je vraag over ADD: ik denk dat men terughoudend moet zijn met het stellen van die diagnose. De kenmerken zijn heel aspecifiek en ik denk dat heel mensen zich daar in meer over mindere mate zullen herkennen zonder dat er sprake is van een psychiatrische stoornis. Daarvoor moet je niet alleen aan de DSM criteria voldoen, maar moeten de problemen al sinds de kinderleeftijd buitensporig aanwezig zijn en een serieuze handicap veroorzaken. Ik denk dat er ook veel mensen zijn die 'gewoon' chaotisch, snel afgeleid en dromerig zijn. Die overlap van kenmerken met hoogbegaafdheid is inderdaad wel interessant wellicht voor een ander topic? Want ben daar ook wel benieuwd naar!

Fender, ik ben onder de indruk en geïnspireerd! Ik denk dat het opschrijven van gedachten, wensen en doelen rust schept in je hoofd en ook helpt om deze dingen te realiseren. Maar lukt het jou ook om dingen af te maken als je eenmaal bezig bent met een 'project'? Mijn probleem is ook vaak dat ik enthousiast ergens mee begin, maar dan halverwege weer van gedachte verander en weer iets anders wil gaan doen. Zeker bij dingen waar je tijd en moeite in moet steken, omdat ik uiteindelijk toch geen geduld kan opbrengen om het te voltooien. Maar misschien wil ik het dan gewoon niet graag genoeg.

Alexandra
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

:) Herkenbare verhalen. Ik kan voor anderen soms een chaoot zijn en zelf precies weten waar ik mee bezig ben, dat noem ik dan mijn eigen struktuur :P
Losse eindjes mogen soms wel iets meer geordend zijn.

Wat de drijfveer betreft:
Jerôme Singer schreef ooit een boek dat heette : Dagdromen mag.
Ik vond het destijds een hele opluchting dat het toch niet erg was om te dagdromen. :lol:
Het gaat inderdaad om de functionaliteit van visualiseren van idealen. Dit maakt je juist positief krachtig, doelbewust en gericht.
Toevallig las ik dat boek op jonge leeftijd en het heeft me positief beïnvloed.
Ik heb daarbij wel voor mezelf moeten leren om alles in stapjes te durven zien en niet alles in 1 keer zwartwit te bekijken in de zin van: lukt iets niet ineens, dan kan je het gewoon rustig goed bekijken en in stapjes doen in plaats van opgeven.
Alles op z'n tijd.
Niet duidelijk gericht bezig zijn wordt soms als ineffectief gezien. Je kunt ook accepteren dat je wel eens wilt nadenken over de dingen of gewoon even je verstrooide moment hebt. Hoeveel mensen lummellen hele avonden voor de buis? of zijn gewoon lekker leeg bezig. Dan is een moment van besluiteloosheid daar nog heilig bij.
Filosoof Descartes lag hele dagen op bed en dacht ondertussen van alles uit. Ik bedoel de buitenkant zegt niets :)

Fender: Leuke voorbeelden :)

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Alexandra schreef:Het gaat inderdaad om de functionaliteit van visualiseren van idealen. Dit maakt je juist positief krachtig, doelbewust en gericht.
Alexandra, ik heb er niet zoveel moeite mee het nut van dagdromen te onderschrijven. :) En ik kán er wat van, neem dat maar van me aan! Toch maakt het mij nog lang niet zo doelbewust en gericht als ik zou willen. Ik zou wel eens willen studeren op de psychologie van de 'afhaker'. Ik blijf het zo verdomde moeilijk vinden om vastberaden een weg te blijven vervolgen terwijl ik onderweg duizenden interessante zijweggetjes zie, die misschien zelfs nog wel veel interessanter of veelbelovender zijn... En jaaa, ik weet ook wel dat dit grotendeels 'getut' is, en dat een mens simpelweg keuzes moet maken en knopen moet hakken. Dat een mens niet alles kan hebben! Ik probeer inderdaad deze les onder de knie te krijgen. Stapje voor stapje, zoals jij ook suggereert, Alexandra. :wink:

Ik zie hier trouwens wel een link met de top-down voorkeur die veel van OSM* hier hebben! Ik bedoel: ga je bottom-up, dan ga je doorgaans braaf van A naar B naar C en ben je vast minder snel afgeleid door de vraag of er nog andere wegen naar Rome zijn (ehhh, jawel, er zijn er duizenden, afhankelijk van wat bij je past... :?).

*) Ons Soort Mensen :D

O, en verder ben ik er net als jij van overtuigd dat lummelen en niet-productief zijn óók heel nuttig is op z'n tijd, zelfs onontbeerlijk! En dus soms iets om jezelf bewust en zonder schuldgevoel toe te staan. Een uitdaging op zich, althans voor mij! :) O, en nog iets: lummelen kan nodig zijn op momenten van de dag, maar wellicht ook hele periodes in je leven. Als je even niet meer weet waar je heen wilt en kunt, is wellicht een langere tijd van bezinning nodig, zonder jezelf op te jagen richting een snelle oplossing... (dit gezegd vanuit mijn eigen huidige situatie...)
Give me a break!

Alexandra
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Laatbloeier schreef: Ik blijf het zo verdomde moeilijk vinden om vastberaden een weg te blijven vervolgen terwijl ik onderweg duizenden interessante zijweggetjes zie, die misschien zelfs nog wel veel interessanter of veelbelovender zijn...
Laatbloeier,je bent heel geinteresseerd in alles om je heen en dat vind ik wel heel mooi.
Misschien moet je juist NIET kiezen?! Misschien zie je het als zijweggetjes , maar als je op een bepaald moment achterom kijkt, blijkt dat jouw hele weg te zijn.
Alle zijpaadjes hebben je in een een bepaalde richting gevormd.

Soms zie je zelf niet precies welke richting je uit gaat, voelt het chaotisch en op een dag valllen er meerdere stukjes als een puzzel in elkaar.
Misschien hoort het nu bij jouw fase in dit leven om alles oprecht te omarmen en is dit wel je kracht.
Ik zie hier trouwens wel een link met de top-down voorkeur die veel van OSM* hier hebben! Ik bedoel: ga je bottom-up, dan ga je doorgaans braaf van A naar B naar C en ben je vast minder snel afgeleid door de vraag of er nog andere wegen naar Rome zijn (ehhh, jawel, er zijn er duizenden, afhankelijk van wat bij je past... :?).
Mm dat weet ik eigenlijk niet. Op de Uni kom ik ook wel eens bottum up dingen tegen, maar waardeer het ook wel weer op het eind..Onderweg kom ik ook wel weer verrassende dingen tegen en raak ik ook in gedachten op andere paden. :lol:
Pff lastig eigenlijk he? Ik heb ook geen pasklare oplossing, behalve dat ik mezelf weer terugfluit omdat ik anders weer te veel losse eindjes krijg en mijn gedachten die ik eerder in dit topic postte, neem ik dan als leidraad voor mezelf.
*) Ons Soort Mensen :D

Doet me oprecht wel wat, zowieso dit topic, het is weer 'thuiskomen' :lol:
O, en verder ben ik er net als jij van overtuigd dat lummelen en niet-productief zijn óók heel nuttig is op z'n tijd, zelfs onontbeerlijk! En dus soms iets om jezelf bewust en zonder schuldgevoel toe te staan. Een uitdaging op zich, althans voor mij! :) O, en nog iets: lummelen kan nodig zijn op momenten van de dag, maar wellicht ook hele periodes in je leven. Als je even niet meer weet waar je heen wilt en kunt, is wellicht een langere tijd van bezinning nodig, zonder jezelf op te jagen richting een snelle oplossing... (dit gezegd vanuit mijn eigen huidige situatie...)
Ja, precies. ik herken deze gedachte helemaal. Voel me ook nog vaak schuldig bij te weinig getoonde discipline enzo haha, maar kan het gelukkig ook van de kant bekijken zoals jij net beschreef. :)

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Marianne schreef:Fender, ik ben onder de indruk en geïnspireerd! Ik denk dat het opschrijven van gedachten, wensen en doelen rust schept in je hoofd en ook helpt om deze dingen te realiseren. Maar lukt het jou ook om dingen af te maken als je eenmaal bezig bent met een 'project'? Mijn probleem is ook vaak dat ik enthousiast ergens mee begin, maar dan halverwege weer van gedachte verander en weer iets anders wil gaan doen. Zeker bij dingen waar je tijd en moeite in moet steken, omdat ik uiteindelijk toch geen geduld kan opbrengen om het te voltooien. Maar misschien wil ik het dan gewoon niet graag genoeg.
Daar zit het hem bij mij, op het moment...Ik weet wat ik wil en wil dat ook graag genoeg. Maar de boog gespannen houden tot het einddoel is bereikt is moeilijk.

Ik zie de waarde van het dagdromen en rondlummelen, zeker in het creatieve werk waar ik mee te maken heb.
Maar voor mij is het moeilijk de draad dan weer oppakken en de mooie en creatieve plannen in mijn hoofd ook daadwerkelijk te verwezenlijken.
Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen. Jon Kabat-Zinn

Fender
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Heel veel succes voor iedereen!
marianne87 schreef:Maar lukt het jou ook om dingen af te maken als je eenmaal bezig bent met een 'project'? Mijn probleem is ook vaak dat ik enthousiast ergens mee begin, maar dan halverwege weer van gedachte verander en weer iets anders wil gaan doen. Zeker bij dingen waar je tijd en moeite in moet steken, omdat ik uiteindelijk toch geen geduld kan opbrengen om het te voltooien. Maar misschien wil ik het dan gewoon niet graag genoeg.
Zeker herken ik dit, sterker nog: ik kan een weg van hier naar Rome plaveien met alle onafgeronde projecten. :wink:

Ik heb nu helaas geen tijd voor een langer antwoord, die houd je van mij tegoed. Maar het komt er ongeveer op neer dat ik op een zeker moment tot het besef kwam dat de frustratie van onafgemaakte projecten voor mij eigenlijk groter is dan de frustratie die ik ondervind tijdens de saaiere/moeilijkere periodes bij de uitvoering van een project.
"Do not judge me by my successes, judge me by how many times I fell down and got back up again."

- Nelson Mandela

Remmie
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Niet weten waar te beginnen, of te stoppen met een project, ik herken het!

Ik ben ook zo'n duizendpoot die met van alles en nog wat bezig is, architectuur tekeningen maken, piano spelen,...
het slorpt enorm veel tijd op, en het is vermoeiend.
Al moet ik je dit wel even zeggen.
Toen ik 2 jaar geleden in een depressie ben geraakt, is dit wel mijn uitweg geweest.
In die tijd, wist ik helemaal niet wat te doen, omdat ik ook structuur miste. In het middelbaar, had ik die structuur, ik ging naar school en deed al mijn kunstzinnige dingen daarvoor. Maar nu ik meer "vrije tijd" heb wist ik niet wat ik Moest doen met mijn energie, en vooral constante gedachtestroom,. Dus is het denken mij te veel geworden, en zo in ene spiraal nederwaarts geraak.

Ik dacht zo veel als ik alleen was, dat ik bijna geen zin meer had in sociaal constant omdat ik dan het gevoel had dat niemand mijn gedachten kon volgen, of mensen van mijn leeftijd (23-24 jaar) daar totaal geen behoefte aan hadden om mijn diepe gedachten te horen.

Maar ik dacht toen, wat als ik het nu eens omdraai, en al mijn gedachten op papier zet, als ik tijd te veel heb. Ik spreek nu echt wel bv over 2 uur vrij tijdens de lessen. Wel wat ik doen, is voor mijzelf een "groot" project starten, waar geen tijdslimiet op staat. Als dit nu binnen 2 jaar af is, of 3, well who cares...
Het is voor mij een manier, om mijn gedachten te kunnen loslaten, eerst erover nadenken, en ze dan op papier in een soort ordening en emotie te krijgen. Het ziet er zeer warrig uit maar voor mij (als maker dan) is het duidelijk. :)

Ik zou gerust een paar foto's willen uploaden, maar ik zie dat ik via de site dit niet kan doen.
Het staat wel op deze site, het is de 2de en de 3de afbeelding.
http://www.mmblog.be/?p=1775

Het tekenen helpt me dan op zich weer, om al de rest goe in orde te krijgen, ik hebruik mijn kunst als een soort uitlaatklep, als "ik mag doen wat ik wil". Terwijl ik dan terug kalm ben voor al de rest. Zo kan ik me terug goed concentreren, op mijn architectuur, en plannen maken... Want het is dan weer iets totaal anders. En zo blijft het wel wat in evenwicht.

Ik hoop dat je hier iets mee kan.

Vriendelijke groeten Remmie

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Remmie, ik ben diep onder de indruk! Wat prachtig!!!
Ik dacht zo veel als ik alleen was, dat ik bijna geen zin meer had in sociaal constant omdat ik dan het gevoel had dat niemand mijn gedachten kon volgen, of mensen van mijn leeftijd (23-24 jaar) daar totaal geen behoefte aan hadden om mijn diepe gedachten te horen.
...en bovenstaande vind ik bijzonder herkenbaar. Het tekent mijn leven. Ik bedoel, het gevoel dat mijn rijke innerlijke belevingswereld mijn alles is, maar dat ik het niet kan delen. Ik weet niet of dat met leeftijd te maken heeft. Ik ben 46.
Give me a break!

Sig
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Wow Remmie, wat ongelofelijk cool. Ik kan me voorstellen dat dit een goede uitlaatklep is voor je actieve en creatieve brein.

Communicatiemiddelen schieten gewoon heel erg tekort om goed over te kunnen brengen wat er zich in onze hoofden afspeelt. Of misschien schieten onze communicatieve vaardigheden gewoon te kort :D.

Alexandra
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Remmie wat vind ik dat echt heel erg mooi! :shock: :D

Zowel wat je schrijft als wat je liet zien via de link.

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Sluit me aan bij de anderen.
Het tekenen helpt me dan op zich weer, om al de rest goe in orde te krijgen, ik hebruik mijn kunst als een soort uitlaatklep, als "ik mag doen wat ik wil". Terwijl ik dan terug kalm ben voor al de rest. Zo kan ik me terug goed concentreren, op mijn architectuur, en plannen maken...
Dit herken ik van hoe het tekenen/schilderen bij mij werkt. Alleen merk ik wel dat als ik hier helemaal in op ga, ik alles om me heen vergeet, waardoor andere taken/plannen juist weer blijven liggen.
Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen. Jon Kabat-Zinn

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

wat bijzonder Remmie :D
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

Sig
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Wij maar klagen dat we niet begrepen worden, maar hoe kan je nu iemand duidelijk maken wat er in je hoofd gebeurt? Ik denk dat wat Remmie doet een van de manieren is die het dichtst bij komen.

Laatst was ik in gesprek met een aantal zeer intelligente mensen (HB of daar tegen aan) met zeer snelle en associatieve hersenen (ADHD-ers). Zelfs daar kreeg ik klachten dat ze me niet of nauwelijks kunnen volgen omdat ik te snel en te associatief praat. Hoe kan ik duidelijk maken wat er aan beelden door mijn hoofd flitst plus de verschillende verbale gedachtenstromen die ieder al veel sneller gaan dan ik kan vertellen. Daarnaast nog alle associaties, schema's en overzichten die er in de tussentijd in mijn hoofd worden gemaakt. ondoenlijk. Ik kan het zelf al nauwelijks volgen, hoe kan ik dit dan ooit op iemand anders overbrengen?

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

marianne87:
Maar lukt het jou ook om dingen af te maken als je eenmaal bezig bent met een 'project'? Mijn probleem is ook vaak dat ik enthousiast ergens mee begin, maar dan halverwege weer van gedachte verander en weer iets anders wil gaan doen. Zeker bij dingen waar je tijd en moeite in moet steken, omdat ik uiteindelijk toch geen geduld kan opbrengen om het te voltooien. Maar misschien wil ik het dan gewoon niet graag genoeg.

Fender:
Zeker herken ik dit, sterker nog: ik kan een weg van hier naar Rome plaveien met alle onafgeronde projecten. :wink:

Ik heb nu helaas geen tijd voor een langer antwoord, die houd je van mij tegoed. Maar het komt er ongeveer op neer dat ik op een zeker moment tot het besef kwam dat de frustratie van onafgemaakte projecten voor mij eigenlijk groter is dan de frustratie die ik ondervind tijdens de saaiere/moeilijkere periodes bij de uitvoering van een project.
Fender, als je nog wat tijd weet te vinden voor dat langere antwoord, heb je mij wederom gekluisterd aan mijn beeldscherm! :) Ik heb sterk het vermoeden dat wanneer ik er simpelweg wat meer tegenaan ga kijken als jij dat doet, ik meer kans zal hebben dat ik vastberaden een richting kies en blijf volgen!

En Marianne, wat betreft 'het misschien niet graag genoeg willen', zit dat probleem 'm misschien niet vooral in het feit dat je nooit weet of iets wel werkelijk zo'n succes zal worden als je voor ogen hebt? Dat die onzekerheid je vastberadenheid en enthousiasme voortijdig doet wegsmelten? Misschien bedenk je voortijdig iets dat wellicht nog veel leuker is en mogelijk zelfs meer kans op succes biedt... Zekerheid heb je simpelweg niet van tevoren, en zodoende kun je wel bezig blijven met switchen. En dan kom je sowieso nooit waar je wezen wil! (Ik heb het zeker ook tegen mijzelf nu!)
Noks schreef:Voor een deel heeft het ook te maken met volhouden. Als je echt iets wilt bereiken, wat het ook is, dan moet je investeren in tijd. En veel dingen vind ik ook niet leuk om te doen, maar ja, er is dan echt niemand anders die ze voor me doet, dus dan moet ik wel...
En dan komt ook de uitspraak van Noks, die ik in eerste instantie nogal irritant vond (om het even bot te zeggen, mag wel hè, de irritatie komt tenslotte op mijn eigen conto! :wink:), ook weer boven. Ik kan deze uitspraak nu wat makkelijker ter harte nemen... :wink:
Give me a break!

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Sig schreef:Wij maar klagen dat we niet begrepen worden, maar hoe kan je nu iemand duidelijk maken wat er in je hoofd gebeurt? Ik denk dat wat Remmie doet een van de manieren is die het dichtst bij komen.

Laatst was ik in gesprek met een aantal zeer intelligente mensen (HB of daar tegen aan) met zeer snelle en associatieve hersenen (ADHD-ers). Zelfs daar kreeg ik klachten dat ze me niet of nauwelijks kunnen volgen omdat ik te snel en te associatief praat. Hoe kan ik duidelijk maken wat er aan beelden door mijn hoofd flitst plus de verschillende verbale gedachtenstromen die ieder al veel sneller gaan dan ik kan vertellen. Daarnaast nog alle associaties, schema's en overzichten die er in de tussentijd in mijn hoofd worden gemaakt. ondoenlijk. Ik kan het zelf al nauwelijks volgen, hoe kan ik dit dan ooit op iemand anders overbrengen?
Precies, Sig! Alsof je een kleurrijke HD 3D-film probeert over te brengen via een oude typemachine...
Give me a break!

Tjeerd
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Je kan het idee ook schetsen, zonder dat je goed hoeft te kunnen tekenen. Aangezien we in een vrij visuele samenleving leven kun je op eenvoudige wijze ideeën overbrengen. Het is dan misschien niet de HD 3D film in je hoofd, maar je opent zo wel de bioscoopdeur waar ze het eventueel kunnen zien.

Kijk of je dit boek (of een PDF ervan) kan lezen voor wat tips: http://www.danroam.com/the-back-of-the-napkin/

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Laatbloeier schreef: Marianne, wat betreft 'het misschien niet graag genoeg willen', zit dat probleem 'm misschien niet vooral in het feit dat je nooit weet of iets wel werkelijk zo'n succes zal worden als je voor ogen hebt? Dat die onzekerheid je vastberadenheid en enthousiasme voortijdig doet wegsmelten? Misschien bedenk je voortijdig iets dat wellicht nog veel leuker is en mogelijk zelfs meer kans op succes biedt... Zekerheid heb je simpelweg niet van tevoren, en zodoende kun je wel bezig blijven met switchen. En dan kom je sowieso nooit waar je wezen wil! (Ik heb het zeker ook tegen mijzelf nu!)
Ja! Dat is het bij mij. Weten dat het weeeer niet perfect zal worden, dus maar weer opgeven.
Maar dat weet ik nu dus. Anderen verwachten geen perfectie, ze verwachten mijn zijn, niet een robot.
En toch is het lastig om uit die oude gewoonte te stappen.. :x
Dus... wat er al eerder gezegd werd... rustig (wellicht via zijwegen) naar je doel dobberen... (en vol enthousiasme genieten van het verwachten.) :D
de zon schijnt altijd

Marjolijn
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

inge mulder schreef: (en vol enthousiasme genieten van het verwachten.) :D
Als ik dat nou es kon! Ik ben chronisch somber door alles wat er maar niet uit komt.
'k Zal mijn dromenlijst toch eens gaan opschrijven ipv in m'n achterhoofd laten dobberen.
Wie weet, stap voor stap...

Fender
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

@ Laatbloeier e.a.

(Vervolg op mijn eerdere post. Excuses voor de lengte!) :time:

Zonder het te veel te willen psychologiseren denk ik dat een deel van de oorzaak te herleiden is tot de basisschool periode. En zonder verder al te veel persoonlijke details te willen blootgeven, komt het er grofweg op neer dat ik daar als het ware als een cactus op weinig water, weinig input, heb moeten leren “functioneren”. (Ik vermoed dat iedereen hier zo wel zijn eigen voorbeelden kan invullen).

Als een introverte en verlegen basisschool leerling zijn de momenten waarop ik voor mijzelf heb durven op komen op één hand te tellen. De school wist geen raad met mij, en als kind wist ik ook niet hoe we uit de impasse moesten komen. Ik wist niet welke rechten ik had als kind en ik wist ook niet dat de situatie waarin ik verkeerde (de manier waarop de school met mij om ging) slechts één scenario was. Oftewel: dat er in feite meerdere alternatieve scenario’s bedacht hadden kunnen worden; scenario’s die voor mij persoonlijk beter waren geweest. Dit was echter allemaal niet het geval en uiteindelijk leidde dit tot spijbelgedrag in de bovenbouw, wat een ontzettend grote stap is voor een extreem leergierig kind.

Ik denk dat voor een aantal mensen op dit forum deze situatie zelfs tot op de middelbare school voortduurde. Voor mij was de middelbare school echter een omslagpunt. Ik kwam op het gymnasium terecht waar ik in ene zóveel nieuwe leerstof aangeboden kreeg dat ik enorm gulzig werd.

Geheel geïnspireerd door het grote aanbod, zoals Grieks en Latijn, begon ik tegelijkertijd bijvoorbeeld aan een thuiscursus Arabisch van het LOI. Ik bloeide aanvankelijk op en stortte me daarnaast ook op atletiek. Ik was geselecteerd voor de regionale kampioenschapen (oftewel: minimaal 3 dagen per week intensief trainen). In retrospectief was het eigenlijk een trainwreck waiting to happen. Door echter goed bij te sturen op essentiële momenten heb ik mijn VWO diploma wel weten te behalen. Maar de LOI cursus niet. En ook de kampioenschappen heb ik voorbij laten schieten door nooit meer op te komen dagen. Het begin van de onafgeronde projecten.

Wat ik hiermee wil aangeven is dat ik eigenlijk te maken had met twee mechanismen.

Enerzijds: het (aanvankelijk) verkeren in een situatie of omgeving waarin weinig input aanwezig is, en de gedachte dat dit het énige scenario is (i.p.v. slechts één scenario). Als gevolg waarvan je inzet op het ontwikkelen van vaardigheden om in deze context te leren functioneren.
Anderzijds: op het moment dat je (vervolgens) in een situatie of omgeving terecht komt waarin aanzienlijk meer input aanwezig is, je alles tegelijkertijd aangrijpt. Want: eindelijk input, maar ook: angst om dit aanbod weer te verliezen. Echter, aanvankelijk had ik altijd ingezet op het ontwikkelen van vaardigheden om in een input-arme omgeving te functioneren, en ik had geen flauw idee hoe ik moest functioneren in een input-rijke omgeving.

Op de universiteit bleef ik dit paniekerige schransgedrag aanvankelijk voortzetten, mede ook veroorzaakt door het gevoel dat ik zoveel in te halen had en dus op veel moest inzetten. Naast mijn studie had ik een normale baan (voor inkomen), daarnaast heb ik tijdens de hele studieperiode verschillende stages gelopen (voor relevante werkervaring, dus eigenlijk een tweede baan, maar weinig/geen salaris), en vaak extra vakken bij andere faculteiten en uni’s (zonder deze vakken ooit officieel te hebben aangemeld voor op mijn diploma). Dit leidde tot successen maar ook tot nog meer onafgeronde projecten.

Ik had werkelijk geen idee hoe een ontwikkeling normaal gesproken verloopt, en hoe ik mij persoonlijk daartoe verhield. Ik wist niks van tijd en rijping. Mijn eisen waren torenhoog. Ik had veel parallelle projecten waar ik allemaal evenveel aandacht aan wilde geven. En ik had bovenal het gevoel dat ik continu ‘achter’ liep op waar ik had kunnen zijn, doordat ik in mijn vroege schoolperiode zo verstoken was geweest van mogelijkheden tot ontwikkeling en ik, tegen de tijd dat ik op de middelbareschool terecht kwam, weinig project/studievaardigheden ontwikkeld bleek te hebben. Dit was een zeer pijnlijke realisatie. Ik maskeerde dit door mijzelf te overbelasten met irreëel grote (parallel lopende) projecten. Had ik in ieder geval altijd het legitieme excuus naar de buitenwacht (en mijzelf) toe, van “iets te veel hooi op mijn vork, tsja beetje dom!” . Dit was echter verre van bevredigend. Het hielp mij ook niet vooruit.

Totdat ik, eenmaal op de universiteit, bevriend raakte met een studiegenoot die een heel ander wereldbeeld had. Zij dacht in termen van mogelijkheden en deed mij inzien dat er altijd verschillende scenario’s zijn. En dat dit de rest van mijn leven zo blijft. Het is oneindig. Met haar heb ik ook vele buitenlandse reizen gemaakt waardoor er letterlijk een wereld voor mij open ging. Ik leerde in te zien dat de symbolische basisschoolperiode definitief voorbij is. Dit zorgde ervoor dat ik niet alles op dit moment hoef te realiseren; niet alles hoeft tegelijkertijd maximale aandacht te krijgen, en dat er ook nog zoiets is als rijping. Dit gaf mij lucht en perspectief.

Ik begon te dromen zonder het gevoel opgejaagd te worden.

Het "magnum opus" was mijn scriptie onderzoek. Het was werkelijk een megalomaan project en ik heb er ruimschoots de tijd voor genomen (tot wanhoop van de docent). Voor mij was het echter niet alleen een toets om aan te tonen dat ik een onderzoek kon uitvoeren en analyseren, het was veel diepgaander voor mij. Ik voelde dat ik achter het stuur zat. Ik had voor mijzelf gekozen, voor mijn eigen onderwerp en zag het als een project om te ontdekken hoe ik leer en te ontdekken waar mijn interesses liggen en om (eindelijk) studievaardigheden te ontwikkelen. Ik heb onwijs veel frustratie gekend op verschillende momenten in het proces, tijdens de moeilijkere en saaiere periodes. Maar het gevoel van het uiteindelijk goed afronden van mijn eigen project, wat ik zelf 100% op poten had gezet, was enorm bevredigend. Ik kon niet meer terug.

Ik kwam tot het besef dat de frustratie van onafgemaakte projecten voor mij eigenlijk groter is dan de frustratie die ik ondervond tijdens de saaiere/moeilijkere periodes (writers block, geen goede artikelen etc) bij de uitvoering van een project (zoals bij mijn scriptie). Door de basisschool kan ik nog steeds, net als een cactus, een bepaalde periode met weinig input doorstaan. Ik weet nu echter dat er te allen tijde verschillende scenario’s bestaan, verschillende invullingen. Daar staat echter tegenover dat het onmogelijk is om een continue aaneenschakeling te hebben van aha-erlebnissen. Maar je kunt er wel voor zorgen dat je jezelf een bredere en diepere blootstelling geeft in je leven waardoor je vanuit verschillende hoeken deze aha-momenten kunt krijgen. Zoals bijvoorbeeld via de projecten/dromen/plannen.

Daarnaast probeer ik ook mijn eigen opvatting omtrent ‘mislukking’ en ‘onafgemaakt’ enigszins bij te stellen. Net als bijvoorbeeld mijn Russische taalcursus: was het een mislukking omdat ik het paar jaar geleden niet heb doorgezet? Of was het destijds gewoon nog niet de juiste tijd? Momenteel ervaar ik weer een nieuw enthousiasme om er mee aan de slag te gaan - is dat niet waar het uiteindelijk om gaat? Vandaar de parallelle dromenlijst met tijdslijnen, dat ik kan switchen tussen de verschillende projecten, ook om mijn eigen blik fris te houden en mijn levenservaring te laten interacteren met mijn dromen en plannen. Net als dat je lichaam soms aangeeft dat het behoefte heeft aan specifieke voeding (hetgeen kan duiden op bijvoorbeeld vitaminetekort dat aangevuld moet worden via dat specifieke voedsel), zo denk ik ook dat je geest zo van tijd tot tijd kan aangeven dat je op een bepaald vlak bij gevoed moet worden. Net als met voeding betekent dit niet dat je dus altijd bijvoorbeeld vis moet eten, maar juist dat je het afwisselt, dat je switcht tussen je projecten.
"Do not judge me by my successes, judge me by how many times I fell down and got back up again."

- Nelson Mandela

Terug naar “HB in het dagelijks leven”