Polleke schreef:Ik kwam er overigens van de week achter, dat er een megaverschil zit tussen hoe men het ervaart en hoe wij het ervaren, .......alsof ik dat niet eerder had kunnen bedenken Anyway, ..... ik ben in ogen van de extreem perfectionistisch, terwijl ik zelf al mega stappen terug heb gedaan en mezelf als relaxed zie.
Herkenbaar! Daar ben ik ook nog niet zo lang achter, 'k vond dat een heel aparte gewaarwording. 'Men' vindt het al veel eerder goed, ik hoef het mezelf niet zo moeilijk te maken. Aan de ene kant wat opluchting, aan de andere kant een gevoel van 'hellep... als verreweg de meeste mensen zo 'makkelijk' denken... dan lopen de meesten maar wat aan te kloten en is het niet zo vreemd meer dat er van alles mis gaat in de wereld.
Op m'n werk ben ik door deze gewaarwording wel wat efficiënter geworden, beetje 80/20 regel, genoegen nemen met open eindjes en vragen die niet binnen het tijdsbestek te beantwoorden zijn. En er klaagt niemand
Wat mij het meest helpt is mezelf steeds te herinneren aan het eigenlijke doel. Bijvoorbeeld, is het doel van schilderen dat ik een perfect schilderij maak of dat ik me ontspan en plezier heb? Of bijv. in het huishouden, is het doel brandschoon of is het doel een beetje hygiëne & overzicht zodat ik kan leven?
Voor de rest vind ik de eisen die ik mezelf stel in de meeste gevallen niet te hoog. Omdat ik weet dat ze te bereiken zijn en dat het dan pas 'goed' of 'volledig' is. Waarom dan niet proberen? Maar als bijv de tijd ontbreekt dan kan ik inmiddels wel pragmatisch zijn. Concessies (aan mezelf) doen en niemand die het merkt.
Kleine stapjes nemen bij grote projecten is voor mij nog altijd een grote worsteling. Ik stort me er in, verlies me er in, wil zowel het hele plaatje als elk detail voor ogen houden, en vind het bijna onmogelijk om aan een klein onderdeel ook werkelijk iets te gaan doen. Stukje voor stukje, tot het af is... dat voelt zo raar! Ik heb nagenoeg geen ervaring met dingen die een weg van oefenen vergen of veel kleine stapjes. En dus wil ik het in één keer. Meteen kunnen, meteen goed doen. Ik schaam me ervoor als ik iets moet oefenen of iemand een stukje tekst moet laten lezen wat nog niet af is, een tekening die nog niet klaar is, m'n huis dat nog niet af is, ... noem maar op. Raar hoor... Uiteindelijk worstel ik me wel door grote projecten heen, door eerst te zorgen voor de kapstok, het geheel in grote lijnen op papier, en dan te proberen de kleinere delen in te vullen. Maar dat kost me erg veel moeite, en tijd, want ik heb dan de neiging ervoor weg te lopen.
Dus nee, qua 'dingen in kleine stapjes doen' (en daar ook nog eens tevreden mee zijn) heb ik nog niet echt het licht gezien.