Ceciliadlibitum
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Uitgeput, maar toch klaarwakker

Ik heb hier de laatste tijd weleens gelezen van mensen wiens brein na een lange dag te moe is om nog meer te doen. Maar zijn er nu ook mensen bij wie enkel het lichaam uitgeput raakt?

Het lijkt de laatste weken alsof mijn hersenen overuren draaien, maar eigenlijk vind ik dat gewoon gezellig. Ik kan me uren aan een stuk concentreren en ik bleef dan ook weer extreem laat op, omdat ik altijd nog met vanalles bezig was, maar 6 uur slaap is normaal voor mij geen probleem. En zelfs minder kan af en toe ook. Ik word, of ik het nu wil of niet, toch altijd om 8 wakker, alsof iemand mijn interne computer opstart.

Je zou zeggen dat mijn hersenen net meer moe zouden moeten zijn, want ik spreek de hele dag alleen maar Spaans (ben op Erasmus in Spanje), dat vraagt toch wat van een mens? Niet dus.

Toen ik vorige vrijdag in het park aan het lezen was, werden ineens mijn ogen zo zwaar en heb ik me zowaar 3 kwartier op het bankje neergelegd. En toen ik gisteren piano zat te studeren had ik het gevoel dat ik mijn rug niet meer kon rechthouden. Ik ben toen een halfuurtje op bed gaan liggen, maar slapen lukte niet. Ik was helemaal niet moe en was over vanalles aan het nadenken, ik kon het gewoon niet opbrengen mijn lichaam recht te trekken. Mijn duim is weer gezwollen; ik had maandag 4 uur klarinetles en kon dat wat concentratie betreft wel aan, maar fysiek niet. En gisteren ben ik om 12 naar bed gegaan om om 4 weer wakker te worden. Of beter gezegd, mijn hoofd was wakker, maar mijn lichaam had nog meer rust nodig.

Wel voelde ik mij vanochtend om 8 eindelijk weer helemaal uitgerust (ook fysiek). Wilt dit nu zeggen dat mijn brein maar 4 uur slaap nodig heeft, maar mijn lichaam 8?

Hoe kan dat nu? Zijn er mensen die dit herkennen? Of beter nog, iemand met een oplossing?

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

Re: Uitgeput, maar toch klaarwakker

Ik vind dit een behoorlijk medische vraag. Dat mag, maar daar hebben we wel een forumregel over. Kijk uit met het geven van adviezen. En jij Ceciliadlibitum, met het opvolgen ervan.
Ervaringen mogen gewisseld worden, maar dit is typisch een vraag die je met een huisarts moet bespreken.

Jeroens
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Bedankt voor de waarschuwing Rianne. Goed om te weten dat er een oogje in het zeil gehouden wordt.

Hoi Cecil,

Ik heb niet echt een pasklaar antwoord maar ik las laatst dit artikel hierover en dacht dat je het misschien wel interessant zou vinden:

http://www.bbc.co.uk/news/magazine-16964783

In het kort staat er dat mensen vroeger niet acht uur aan een stuk sliepen maar in twee blokken van vier uur en in de tussenliggende tijd diverse activiteiten deden. Vond de overeenkomst met jouw verhaal in ieder geval groot genoeg om hier het linkje te plaatsen.

Verder zijn slaapproblemen een probleem van de moderne wereld. Ik geloof dat je lichaam voor het slapen gaan stoffen aanmaakt (google zegt melatonine) die de slaap bevorderen en dat als je in een ruimte zit met kunstmatige verlichting deze stoffen in mindere maten worden aangemaakt waardoor je minder diep / korter slaapt. Zie ook:

http://www.xead.nl/televisie-en-laptop- ... aploosheid

Kan dat meespelen? In ieder geval sterkte ermee!

sterke leeuwin
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ik herken het wel hoor! Altijd 's ochtends vroeg wakker (tussen 4 en 6 uur; soms eerder ook nog) en meteen TJOK; het hoofd aan. En nét daarvoor maar uitgezet :wink:

Kworzot
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ja dit probleem ervaar ik ook enorm; zware insomnia. Mijn lichaam kan pijnlijk moe aanvoelen maar mijn gedachtegang blijft draaien. Zodoende kan ik pas in slaap vallen na een goede 36-48 uur om dan gewoonweg te "crashen"; mijn brein houdt me wakker als het ware.

Overigens is mijn circadisch ritme het niet eens met het ritme van de maatschappij...

Melatonine kan gebruikt worden als een reset knop, moet je je wel houden aan je nieuwe slaappatroon houden; valeriaan wordt ook gebruikt als natuurlijk slaapkruid.

Persoonlijk kreeg ik eerst zware benzos (alprazolam, brotizolam) voorgeschreven maar aangezien ik zelf aardig wat kennis bezit over zo'n soort stofjes laat ik het daar maar bij. Ik blijf bij sodium oxybaat, preference middel bij uitstek; een natuurlijk hormoon voorkomend in het brein. Het wonderlijke hiervan is dat je gewoonweg ook tot REM slaap komt; dit is dus niet het geval met bepaalde recreationele downers/benzos.

Om alsook een beetje preemptief te zijn(tips die mij wel een beetje holpen):
Geen electronica na 9 uur (als je doel 10/11u is)
Geen eten ^
Geen zware fysieke inspanningen meer of het moest seks zijn.
Temperatuur doet ook veel; ik slaap beter wanneer het iets kouder is
Zware lectuur lezen, moeilijke puzzels, beetje hobbywerk waar je je brein extensief bij gebruikt...

Praat met je dokter :wink:
How complex non-linear sequences work together to form beauty.
Sway all day, Butterflyflaps all the way ! Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ

marianne87
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Het belangrijkste is dat jouw lichaam aangeeft dat je het rustiger aan moet doen.
Zorg goed voor jezelf en pak je rust.
En als het aanhoudt, ga naar de huisarts!

Ceciliadlibitum
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Vandaag maar eens de laptop vroeger uit en met een boek in bed kruipen.

Ik had er eigenlijk zelf nog niet bij stilgestaan dat dit ook een soort van slaapprobleem is, want 's nachts slaap ik eigenlijk wel (relatief) normaal naar mijn mening. Dat ik vroeg wakker ben maakt me niet uit, ik kan wel blijven liggen. Maar ik zal wat inderdaad wat beter naar mijn lichaam moeten luisteren denk ik.

Medicijnen heb ik sowieso al 6 jaar geleden afgezworen, homeopathie alleen in bepaalde gevallen, maar zeker niet om beter te slapen. Ik ben ooit van lichte hyperventilatie tot volledige ontspanning geëvolueerd door het drinken van een tas lindethee. Mijn hoofd mag dan wel op volle toeren draaien, mijn zijnstoestand is altijd heel stabiel en ontspannen.

Maar ik zou nog steeds graag willen weten of andere mensen ook wel eens hebben dat hun hoofd nog werkt, maar hun lichaam het laat afweten. En hoe los je dat op?

PS: Bedankt trouwens, Rianne, om er op te wijzen dat dit een ernstig onderwerp is. Het doel is voor mij ook gewoon om misschien andere ervaringen te horen of handige tips. Internet is geen dokter, daar ben ik mij van bewust.

marianne87
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Ik heb inderdaad wel dat ik 's avonds heel actief ben in m'n hoofd. Ik ben 's avonds altijd het meest creatief en heb dan altijd de beste ideeën en wil dan nog van alles doen. Vroeger bleef ik dan ook eindeloos op en voelde ik me dan ook nog tot diep in de nacht wakker en energiek.
Maar nu heb ik een werkweek van meer dan 50 uur en moet ik elke dag om 6 uur opstaan, dus nu heb ik dat veel minder. Moet mezelf soms wel er toe zetten om daadwerkelijk in bed te gaan liggen, maar dan slaap ik wel! Kan het mezelf niet meer veroorloven om na 12'en wakker te zijn, want dan ben ik de volgende dag gewoon niet fit.
Nog een tip als je moeilijk in slaap valt: probeer audioboeken! Ideaal om mee in slaap te vallen.

Ceciliadlibitum
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

marianne87 schreef:Nog een tip als je moeilijk in slaap valt: probeer audioboeken! Ideaal om mee in slaap te vallen.
Mijn regel is om vanaf ongeveer 11 uur niet meer aandachtig luisteren naar muziek, film,... Ik ben muzikant (muziekstudent) en dus al de hele dag geconcentreerd met geluid bezig. Daarnaast ook nog hooggevoelig wat betreft omgevingsgeluiden en licht. Na een lange dag heb ik het gevoel (al klinkt dat misschien heel eigenaardig) dat mijn oren ontzettend moe zijn.

Maar ik ben ondertussen al een paar dagen bezig mijn laptop vroeger uit te zetten en een uur voor bedtijd met een stevig boek in bed te kruipen (ik moet gelukkig een paper voor filosofie schrijven, dus genoeg zware lectuur voorhanden). Op die manier heeft mijn lichaam ook extra rust. En ik moet zeggen: het lijkt te werken. Ik mag dan af en toe midden in de nacht klaarwakker zijn, mijn lichaam is 's morgens volledig uitgerust. Ik ben dit weekend voor het eerst in lange tijd op een redelijk uur en met een overvloed aan energie opgestaan en heb de hele dag door gewerkt (schoonmaken, studeren, repetitie,...).

Terug naar “HB in het dagelijks leven”