nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

..tips voor omgaan met depressieve buien?

Ik zit al een tijd in een dip ,opgebrand door werk e persoonlijke stress.
Ik krijg wel steun van huisarts, maar daar zou ik alleen een soort huiswerk en dagboek moeten 'omgaan met je somberheid'.
Nou, dat lijkt me niks. Ik ben meer va het praktische, doen, en bijvoorbeeld de tip van Vincent om brood te bakken spreek mij wel aan.
Zo hoort hardlopen ook goed te zijn.
Wie heeft nog ideeen wat jou persoonlijk helpt om uitde dippen te komen? Bij mij is het soms net even een zetje nodig, maar vaak zie ik overal als een berg tegenop,dus alles wat veel planning en gedoe vergt, haak ik al bij voorbaat af.
Ja, lastig, ik weet het, en zou niet motten zeuren, en gewoon aanpakken, maar ka me op dit moment er niet zelf goed uithijsen.
Ik vraag geen professionele hulp, aleen wat tips.
Ik ga wel al brood bakken :-)
t !!!@#$???

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: ..tips voor omgaan met depressieve buien?

lieve Nathalie,

Zoals je weet is het lastig als je eenmaal in de negatieve gevoelens zit, om eruit te komen. Dat zal ook niet van de ene op de andere dag overgaan. Ik denk dat je door anders naar alles te kijken, je er wel uit kan komen. Tips om brood te gaan bakken, of te gaan sporten is uiteraard super, want dan ga je wat doen.. maar vaak heb je daar juist geen zin in. Dat kost wat moeite om te doorbreken.

Ik heb onlangs een waveboard gekocht en daar ben ik druk mee aan het oefenen geweest.. en nu kan ik ermee de straat op en laat bijvoorbeeld al waveboardend de hond uit.

Bewegen is een super goeie methode om uit je hoofd en in je lijf te komen. dan kun je je even losmaken van die denker en wellicht genieten van het bewegen. Ga je nog wel eens klimmen?

:knuffel:
de zon schijnt altijd

Vincent
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

I feel you... Brood bakken en wandelen, ga wandelen wandelen wandelen. Effectief het zelfde als hardlopen alleen duurt iets langer :). Zonder dollen, 1.8 jaar geleden had ik een hoogtepunt, qua depressie. Ik ben toen gaan wandelen, op aanraden van mijn nu ex vrouw. Toen nog vrouw. Eerst een half uurtje, des avonds, na het eten. Toen een uur, toen twee. Oh wat heerlijk. Nu ook weer. Ik was even gevlucht naar istanbul. Een stad gebouwd op heuvels. En ben elke dag gaan lopen. Gewoon, doelloos, tot een doel. En dan weer terug. Nadenken over de zaken die me bezig houden en tegelijk de impressies van de wereld om mij heen tot me nemen. Ik neem aan dat reizen niet 123 een optie zijn met je kids. Maar dat helpt bij mij ook enorm, om me nieuwe inzichten te geven. Maar wandelen is misschien de poor man's travel :) het liefst alleen.
En ja, brood bakken. Op een gegeven moment bakte ik 25 ciabatta's per dag...
Civilization is the progress toward a society of privacy. The savage's whole existence is public, ruled by the laws of his tribe. Civilization is the process of setting man free from men. - Ayn Rand

Vincent
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Oh en aanvulling op Inge, het gaat mij niet om de bezigheid, maar door die bezigheden kijk ik als een vogel neer op m'n problemen. Waardoor ik weer inzichten krijg. Noem het meditatie?
Civilization is the progress toward a society of privacy. The savage's whole existence is public, ruled by the laws of his tribe. Civilization is the process of setting man free from men. - Ayn Rand

mefmdv
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

In mijn laatste depressie heb ik een gitaar gekocht en ben ik zelf gaan uitvogelen daar op te leren spelen. Werkte goed, zonder er moeite voor hoeven doen was ik er soms wel 2 tot 3 uur per dag mee bezig en dan was die depressie even op de achtergrond. Taarten bakken deed ik ook, met van die fondantlagen met figuurtjes.
Succes ermee Nathalie

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Precies, Mefmdv en Vincent... uit je hoofd, in je lijf. Afstand van alle emoties die de kleuren van het leven vertroebelen.

Meditatie is zo'n beladen woord voor sommigen, maar daar komt het wel op neer, al hoeft dat dus echt niet op een kussen te zijn.. Ik zie het als een helicopterview.. zien welke gordijntjes je heldere blik belemmeren.

Mijn ervaring is dat die emoties, gordijntjes weggaan als je accepteert dat ze er zijn.

maar nu begin ik weer eens te kletsen over dingen waar veel mensen niet mee bezig willen zijn - dus hou ik me maar snel weer stil
de zon schijnt altijd

Diana
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Wat mij betreft ook bewegen. Hardlopen en wandelen met de honden. Sluit me bij Vincent aan.

Stefan
Beheerder
Beheerder

Goeie tips in de thread. Ik heb (helaas) ervaring.. mijn persoonlijke tips voor als je er iets aan hebt:

-onthoud: dat rotgevoel? da's tijdelijk
-Zorg voor een goed slaapritme: sta elke dag ten minste om dezelfde tijd op,
-Pak zoveel mogelijk zon. Je hoeft niet zoveel te doen, maar ben tenminste zo veel mogelijk buiten,
-Wandelen, fietsen, etc.. wat je het liefst doet,
-Sport, any sport: maakt endorfinen aan,
-Bak een taart, bak een brood, maak er iets van (check mijn R2D2:
-Als je twijfelt ergens over: spreek met jezelf af het een uur te proberen, als het daarna nog steeds tegenzit, hoef je het niet meer te doen.

Oh: en er is pas een berg als je doel te hoog is. Breek het lekker op; de afwas begint met de bordjes naar de keuken brengen, de rest mag, maar hoeft niet. Stapje voor stapje en "there is no mountain" zeg ik altijd :-)

Meer diepgaand:
-Eet zo min mogelijk suiker (koolhydraten en zetmelen zelfs) en leer wat over de glycemische index. Suikerdips en moeheid na het eten zijn makkelijk te vermijden en hebben een best grote rol.
-In een depressie vertrouw ik mijn emotionele staat niet meer. Misschien te zwaar bij jou, maar ik vond niemand meer leuk, wilde van baan, vriendin en huis af, en nam mezelf kwalijk dat ik zelfs niet meer van mijn huisdieren hield: het was nep, niet echt, ingegeven door chemie. Het hielp en helpt mij om te weten dat ik mezelf dus even niet kan vertrouwen qua emotie.
-Mindfulness: doe een cursus als je kan! Mindfulness helpt. Je kunt het doen als je de vaat doet, of doucht, en het leert je afstand te scheppen en zoals eerder werd gezegd, een helicopterview te krijgen. Ook helpt het te kijken zonder oordeel, naar je eigen emotie onder andere.

Mijn pb staat open, en veel succes!
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Stefan schreef: -In een depressie vertrouw ik mijn emotionele staat niet meer. Misschien te zwaar bij jou, maar ik vond niemand meer leuk, wilde van baan, vriendin en huis af, en nam mezelf kwalijk dat ik zelfs niet meer van mijn huisdieren hield: het was nep, niet echt, ingegeven door chemie. Het hielp en helpt mij om te weten dat ik mezelf dus even niet kan vertrouwen qua emotie.
die ervaring heb ik- helaas - dus ook: ik noem het "het moet anders gevoel".

Het gaat bij mij zelfs zover dat ik van mijn eigen leven af wil.

Wanneer ik een ingeving heb om bijvoorbeeld de auto het kanaal in te rijden, helpt het me om te overzien dat als ik niet meer zou leven, ik niet meer kan horen, zien, voelen wat ik nu allemaal wel kan. Ik realiseer me dat ik dat enorm zou missen, als ik dat niet meer kan en dat het leven maar zo verschrikkelijk kort is. Eigenlijk te zonde om niet elke seconden te genieten van al wat is.

Vaak als ik mijzelf dat laatste idee voorhoud, duurt het maar even voordat ik weer kan genieten van alle kleuren, geluiden, indrukken om mij heen. En dan weet ik inderdaad weer dat het maar het zwart was, wat het wit zo wit maakt.
de zon schijnt altijd

aletta
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik sluit me bij het wandelen aan (of in ieder geval buiten zijn!). Soms ga ik gewoon eens even ergens zitten op het strand of in de duinen. Nu is dat maar heel kort vanwege de kou, maar ook dan werkt het al.

Zorg dat je iets te doen hebt. Op de bank zitten helpt niet. Ik probeer een vast dagritme aan te houden, vroeg mijn bed uit en dan de dag in blokjes bekijken. Een uurtje lezen, dan even strijken, dan een rondje wandelen en een boodschapje halen (geeft het wandelen een doel) etc. Wat bij mij ook helpt is gewoon simpel een bos bloemen in huis (of nu van die potjes met bolletjes erin). Geeft me een "buiten" gevoel.
LEEF!

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Genoeg ervaringsdeskundigen hier, Nathalie, zo blijkt... Ik hier heb gelukkig geen ervaring met zware depressies, maar wel met lichte. Noem het desnoods dips. Ik ben er voorzichtig van overtuigd dat de pure chemie (hormoonbalans, endorfine-niveaus, dat soort zaken) een erg belangrijke rol speelt, en dat wanneer je daar als eerste aan gaat werken, je de spiraal al een beetje kunt keren. Nou goed, ik doel op tips die hier al genoemd zijn, mijn belangrijkste zijn:
  • Neem zoveel mogelijk daglicht tot je: ga wandelen of fietsen buiten rond het middaguur. (Je doet direct ook aan beweging).
  • Ga sporten, intensief(!!!) bewegen. Hartslag stevig omhoog, flink wat zweet moet erbij komen kijken! Deze is al wat lastiger, omdat -wanneer je er een hekel aan hebt- dit heel moeilijk van de grond is te krijgen en vol te houden. Het is écht zaak iets te vinden dat je leuk vindt. Voor mij is dat die fun fight. Van die harde hypermuziek en flink mogen trappen en meppen op een staande boksbal. Probeer iets, zoek iets, iets waar je adrenaline in positieve zin van gaat stromen. Ik merk echt een enorme verbetering op mijn stemming, EN mijn weerstand! (Ik ben sinds ik sport een nare chronische lymfeontsteking onder mijn linkerarm helemaal kwijtgeraakt, een ontsteking die ik al anderhalf jaar had! Toeval?!? Ik denk het niet!)
Give me a break!

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik heb oprecht bewondering voor de wandelaars. Ik voel me zo verschrikkelijk alleen als ik in mijn eentje buiten ga lopen tijdens een depressie. Maargoed daar gaat het niet om 8)

Tips:
- structuur
- beweging
- met bekenden afspreken voor wat afleiding, maak de gesprekken vooral niet te zwaar want dat kan averechts werken
- ondanks dat je het liefst in pyjama zit wellicht, toch de moeite nemen regelmatig te douchen, haar te wassen en wat leuks aan te trekken

Ik kan nog wel meer opzoeken evt. Maar het verbaast me een beetje dat je dit zelf moet uitvogelen, dat je arts je daar niet mee helpt. In ieder geval, sterkte.
Always remember to live
Never forget to give

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

nog even een aanvulling op wat ik eerder schreef:

Het is al een tijdje geleden dat ik echt depressief was. Ik heb heel wat fases doorlopen, voordat ik tot dit punt gekomen ben.

Stefan noemde de voeding al... dat heeft inderdaad een grote bijdrage geleverd, want bewegen was niet leuk toen ik binnen een mum van tijd moe was en ook om de haverklap ziek, net als mijn huisgenoten.

Ook de verandering van de situatie wat betreft school van de kinderen heeft voor mij veel positiviteit opgeleverd, geen zeurende, hangende kinderen meer en mensen treffen die over interessantere onderwerpen kunnen kletsen dan het weer of de vuile was van anderen.

Daarbij het erkennen van het gevoel als goeie compagnon van mijn brein.

Dus ook het overzien van de invloed van ladingen uit het verleden en de acceptatie daarvan.

En dingen doen!

:D
de zon schijnt altijd

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Jullie zijn lief.

Gelukkig doe ik al heel veel, ik heb mijn kids da en nacht, dus struktuur is er wel degelijk,.
Ik ben wel weer aan het wandelen, laat ik gelijk de peuter uit.
Ik heb inderdaad ook al 10 jaar een gitaar, die ik meer pak.
Cursus...AAAÁGHHHHHHH nee dus
De huisarts had me wel door verwezen naar de Psychiatrisch Verpleegkundige, maar na 2 gesprekken had zij uiteindelijk alleen maar cusus asseriviteit en somberheids huiswerk voorgesteld...
Maar dat is niet puur het probleem, het zit veel dieper en ingewikkelder.
Maar dus nu liever via de praktische kant. Zo heb ik wel een moestuin maar de drempel om lekker aan deslag te gaan is hoog, bovendien is het nu winter, kan je niks doen.
Ik probeer a zoooooo veel,maar alles kost ook nog veel te veel fut.
Iets fijns doen met fijne warme mensen om me heen doet me ook wel vaak goed, al is het de kerk of morgen klimmen met vrienden. Ik moet er dan wel van bijkomen.
@ Vincent... ik zie a die ciabatta's voor me... heerlijk,

Maar alles wat normaal wel helpt, helpt nu niet goed of nog niet. Dus wat nu?...

Toch terug naar de huisarts dan ?
Ik wil niet aan de anti-depressiva of zo
t !!!@#$???

mefmdv
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Als je de moestuin leuk vindt, kun je nu, omdat het winter is ook aan de slag met je vensterbank. Minikasje, tomaatjes, komkommertjes, pepers etc. Voorzaaien en al laten kiemen. Er is vanalles mogelijk.

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik weet niet hoe lang je het al hebt, maar soms heeft het ook gewoon tijd nodig. Helaas. Dan is t wel goed als je de dingen blijft doen die goed voor je zijn, maar kan het een tijd duren voordat je stemming beter wordt.
Always remember to live
Never forget to give

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Zelf (gelukkig) geen ervaring mee, maar veel van mijn cliënten wel.
Veel van de tips die ik hier zie, heb ik van hen ook gehoord.

Eentje die hier nog niet genoemd is (of ik heb er overheen gelezen) is licht.

Ik hoor goede berichten over zo'n wake-up light en andere speciale lichtlampen die met name in de wintermaanden een extra dosis positiviteit geven.
Misschien reageer jij daar ook goed op?

mefmdv
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik heb daar nog 1 van liggen, mij helpt het niet, maar die dingen zijn erg kostbaar. Dus als je het wilt, goede 2e hands scheelt weer.

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

en vitamine B staat elders ook al beschreven - naar het schijnt in een tekort daaraan ook veroorzaker van neerslachtigheid en dat soort verschijnselen..
Laatst gewijzigd door inge mulder op za 12 jan 2013, 19:00, 2 keer totaal gewijzigd.
de zon schijnt altijd

Liv
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Die lichtlamp hielp m'n vader ook. En 'n zee van licht dat dat ding gaf, wauw ;)
The sun is on my side
Take me for a ride
I smile up to the sky
I know I'll be all right

Terug naar “HB en ...”