"Geen pech hebben is genoeg geluk"
Akkoord, al zou ik dit antwoord wat willen verfijnen.
Als we vertrekken van mensen met het potentieel van Richard, Steve of Bill, dan zie ik grofweg 3 mogelijk succesniveaus:
1. Niet boven middelmaat uitstijgen. (Schat ik op 15% kans)
Dit is het scenario als ze pech hebben: (chronisch) ziek worden, zware economische of financiële tegenslag, psychologisch gekraakt zijn, …
Je mag niet vergeten dat iets opbouwen niet op enkele jaren kan. In je leven krijg je dus maar enkele goede kansen om gelanceerd te geraken. Bovendien is de veerkracht van mensen dan wel verschillend, maar niet onbeperkt.
2. Boven de middelmaat tot de sub-top. (Schat ik op 80% kans)
Dit is het scenario als ze geen pech hebben.
3. Deel uitmaken van de absolute top. (Schat ik op maximaal 5% kans)
Dit is het scenario als ze het geluk aan hun zijde hebben. Goede timing, juiste sector, juiste mensen tegenkomen, in het juist land geboren worden, …
Ik denk dat Gates waar dan ook een megabedrijf had opgezet.
Ik denk dat Bill (meer nog dan Richard en Steve) enorm veel geluk heeft gehad. De deal die hij met IBM heeft gesloten om op alle PC’s van IBM zijn DOS systeem te zetten, lijkt mij een gigantische meevaller waaraan hij zijn grote succes te danken heeft. Dat je als (toen) klein bedrijfje een belangrijke deal kan sluiten met een mastodont als IBM is al buitengewoon. (Kleine firma’s hebben nog niet veel bewezen, en worden niet echt vertrouwd.) Dat Bill er dan nog in slaagt een deal af te sluiten die erg voordelig is voor hem ten koste van IBM, is volgens mij even waarschijnlijk als dat hij de lotto zou winnen.
Ik denk ook dat de mensen die echt geniaal zijn en succes hebben een enorme controle over hun lijf en emoties (dus) hebben. Lichaamstaal is enorm belangrijk in de communicatie, en hoe meer controle je daar over hebt, hoe meer je die vorm van communiceren kunt inzetten, hoe beter je uitstraling is, hoe makkelijker je ver komt.
Als je “echt geniaal” zou vervangen door “veelzijdig en slim” (zie ook je eigen voorbeelden), dan ben ik het hier volledig mee eens. Veelzijdig en slimme mensen hebben hun hele leven succes en waardering gekregen door deze gaven ten toon te spreiden. Ze hebben daardoor een enorme vaardigheid ontwikkeld op het vlak van het maximaal benutten (verbaal en non-verbaal) van deze kwaliteiten. Die mensen hebben dan ook een heel grote kans om succesvol te zijn, al zullen ze nooit kunnen tippen aan (intellectuele, dus niet muzikale etc..) genieën die wel het uitzonderlijke geluk hebben om in een omgeving terecht te komen waar ze hun kwaliteiten volop kunnen gebruiken. Tenzij natuurlijk deze veelzijdig en slimme mensen slim genoeg zijn om te beseffen dat ze echt(!) moeten samenwerken (niet bazig) met een genie en niet met gladde jongens met een MBA die even zwak (vergeleken met een genie) zijn als de MBA’ers die advies geven aan de firma’s waarmee ze concurreren.
Het verhaal van iemand die geniaal is, is echter totaal anders.
Zo iemand zou ik o.a. volgende eigenschappen toeschrijven:
* Problemen (de wereld) op verschillende manieren kunnen benaderen => schitterend om problemen op te lossen, maar wel een verschillend manier van denken dan de gemiddelde mens.
* Met totaal andere dingen bezig zijn dan de gemiddelde mens.
* Een veel hoger niveau hebben dan de gemiddelde mens.
Dit zijn allemaal eigenschappen die er toe leiden, dat contacten met gemiddelde mensen, voor een genie, niet evident en zelfs weinig verrijkend zijn.
Tenzij een genie er zich echt op toelegt om de psychologie van de “domme” mens te doorgronden (wat mij heel nuttig maar verre van interessant lijkt), zal een geniaal iemand dus helemaal niet goed zijn in efficiënt (in functie van een doel) communiceren met de gemiddelde medemens.
Volgens mij hebben genieën (veel meer dan “gewoon” slimme en veelzijdige mensen) wel de perfecte kwaliteiten om een groot bedrijf te leiden en naar de absolute top te loodsen. In een bedrijf van voldoende omvang kunnen ze zich immers omringen met geschikte mensen die hun “communicatieve tekortkomingen” (waar een genie zich overigens heel goed van bewust is) perfect op te vangen.
Alleen is de kans dat een genie zich ooit kan opwerken tot een dergelijke topfunctie vanwege een hele reeks redenen (waarvan er al een aantal zijn aangehaald) wel bijzonder klein.