Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: HB-forum: waar ligt de lat?

Dat was niet een link die ik bedoelde, xyz. Ik noem immers specifiek cognitieve vaardigheden waarin ik sterker ben, maar die niet uit de mensa test naar voren kwamen. Ik ben niet zo'n voorstander van al die varianten op IQ, maar ik ken wel mensen die op dat spirituele vlak sterker zijn, maar zich toch zwakker tonen op die cognitieve vaardigheden.

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker
Contacteer: Website

Arme xyz. :-)
Wordt steeds naar gerefereerd terwijl ze niks schrijft.

Er wordt regelmatig gegrapt over een toelatingstest voor het forum. Die komt er nooit er maar goed ook; dat zou een knoepert van een drempel zijn.
Maar ik ben geen liefhebber van jarenlang (of kort en hyperintensief) posten over dat je het maar niet weet. Poeh poeh, twijfels twijfels. Dan denk ik "laat je testen en ben er klaar mee". En dan ook niet het gezeur over de accuraatheid van een test.

Wat Testher -eh, Esther zegt is meer in mijn straatje. Accepteer op een gegeven moment gewoon je hoogbegaafdheid, als je ziet dat je teveel overeenkomsten hebt en toeval uitgesloten kan worden. Of dat je het niet bent.
Daar mag van mij wel een lat voor zijn. Een quotum voor hoe vaak iemand mag uitspreken "ik weet niet of ik hoogbegaafd ben." 15 keer lijkt me wel een geschikt maximum. :-P
Look where you're going.

Alouette
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Haha, Terence,

en dan daarna een topic openen 'wat als ik na 15 keer uitspreken nog steeds niet weet of ik hb ben' , of: 'Hoe kom ik van die eeuwige zelftwijfel af'..
Maar nee, even serieus, ik kan mij wel vinden in wat jij en Esther zeggen idd.

YYZ
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Esther schreef:Dat was niet een link die ik bedoelde, xyz. Ik noem immers specifiek cognitieve vaardigheden waarin ik sterker ben, maar die niet uit de mensa test naar voren kwamen. Ik ben niet zo'n voorstander van al die varianten op IQ, maar ik ken wel mensen die op dat spirituele vlak sterker zijn, maar zich toch zwakker tonen op die cognitieve vaardigheden.
Dat is zeker zo, ben ook geen voorstander om het allemaal te splitsen aangezien het nu net andersom aangeboden wordt, als een cluster waarbinnen bepaalde aspecten sterker ontwikkeld kunnen zijn. Het is een dialectiek van deel en geheel, het bundelen van competenties is hier de drijfveer en/of het motto. IQ kan de mat aanvegen met EQ, andersom geldt hetzelfde, met SQ kan je je afvragen wat voor zin het heeft om alsmaar die strijd te leveren, kort samengevat.

Willow
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik lees vooral veel mee, ook omdat ik merk dat ik zelf een drempel voel om een reactie te plaatsen of een nieuw onderwerp te starten, maar ik denk dat dat meer aan mij persoonlijk toegewezen kan worden dan aan de mensen hier. Eigen onzekerheid, gemengt met o.a. misschien leeftijd etc.
Die aarzeling om te reageren zorgt er wel voor dat ik misschien sneller geneigd ben in mijn hoofd te gaan sorteren/selecteren waar ik inhoudelijk op kan en wil reageren. Hoewel overdenken van een reactie na hem geschreven te hebben wel lastiger is doordat ik van mezelf weet hem dan niet meer te durven posten, omdat het totale onzin lijkt in mijn ogen.
Sorry, gaat misschien off-topic...

Vind het discussiegedeelte overigens een erg goede toevoeging,(naast interessante discussies) ook om scheiding te krijgen in de verschillende eisen die voor beide delen gesteld worden, zoals bij het discussiegedeelte verwachte wordt dat als je een verwijzing maakt, je een bron aangeeft (hoewel dat misschien bij het andere gedeelte ook gewaardeert wordt). Ook eens met Sawi.
Wat mij betreft is er geen reden om niet aardig te doen. De meeste mensen hier, en zeker nieuwkomers, zijn in eerste instantie vooral op zoek naar herkenning, acceptatie en oplossingen voor hun problemen. Daar is een forum een uitstekend middel voor, omdat je veilig en anoniem in contact kunt komen met mensen die ervaringen willen delen. Dat vind ik een waardevolle functie van dit forum.
Daarnaast is er volgens mij ook ruimte voor discussie. Daar is zelfs een heel apart deel voor. Dat betekent niet dat je geen discussie kunt voeren in andere topics, maar die voer je bij deze draadjes op de inhoud, niet op de persoon. De echte discussieonderwerpen staan apart. Daar kan je een stap verder gaan. Daar komen ook soms emoties bij kijken en fundamenteel andere visies op de wereld. Soms kan het waardevol zijn om even ergens tegenaan te schoppen. Maar echt persoonlijke aanvallen zijn in mijn ogen zinloos in een discussie, want ieders persoonlijke waarden verander je niet zomaar. En zelfs al zou je die door een opmerking kunnen veranderen, dan is dat over het algemeen pijnlijk (want je sloopt iemands wereldbeeld) en is dat een langdurig proces, niet iets wat je bereikt met een enkele opmerking op het forum. Persoonlijk heb ik wel behoefte aan discussie óver die verschillende wereldbeelden, maar ik heb geen drang om mensen mijn wereldbeeld op te dringen. Ik creëer liever aan de hand van al die verschillende visies mijn eigen nieuwe wereldbeeld.

De Ronde Arena is bij uitstek wel een plek waar je iemand wel 'persoonlijk' kunt aanvallen, maar dan met een (afgesproken) knipoog. Prima. Ik zie dat er behoefte aan is. Bovendien zijn de regels zijn duidelijk. Iedereen kan er zelf voor kiezen om er aan mee te doen. Het is niet mijn type humor, dus mij zul je er niet zien.
Verder eens met Thaumadzomen.
Ik voel me hier welkom, de meeste mensen hier ervaar ik op twee manieren: makkelijk in de omgang buiten (zware) discussies maar in een discussie lijkt het me al wat meer intimiderend voor nieuwe leden die er nog niet van overtuigd zijn dat de meesten hier nog geen vlieg kwaad doen ;)
Edit: Zie nu dat er al meer reacties zijn geschreven, sorry, hoop dat het nog iets toevoegd, anders neem ik aan dat mensen me daarop wijzen.
“What happens when you don't know the truth but you can't believe the lies, when you can't find a way-through fact or fiction-to give meaning to your own existence? Without a narrative for you own life, do you ever really exist at all?"

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

1) Hoewel ik het naar waarheid frusterend kan vinden, de lage lat, valt er naar persoonlijke mening niet veel af te dingen op de argumenten van voorgaande reacties en is het eigenlijk prima zoals het is. Wanneer ik er eerlijk over ben is het mijn frustratie en kan ik er ook overheen lezen zoals al genoemd is.

2) Er wordt me iets gevraagd en daar wil ik dan naar eigen beleving/waarheid op antwoorden. Ik ervaar het forum soms als behoorlijk grimmig en een weinig welkom waar jij (Terence) best debet aan bent want je komt behoorlijk grimmig op me over wanneer ik je algemene forumbijdragen in acht neem. Dat gezegd hebbende ben ik er zelf ook in zekere mate schuldig aan en in retrospectief maakt de wijze waarop 'wij' soms (want 'niet altijd') op bijdragen van anderen reageren het forum er niet leuker op en wellicht weegt dat zwaarder zelfs dan 'de last' van de lage drempel en gerelateerde neveneffecten.

Ik hoop niet dat je je nu aangevallen zult voelen over hetgeen ik zeg, het is een observatie en waarbij ik niet slechts jou aanwijs maar ook mezelf en waarbij wij dan ook de enigen weer niet zijn die bovengemiddeld bot/fel uit de hoek kunnen komen. Wat dat betreft is er best wat ruimte voor een algemener stukje zelfreflectie m.b.t. de beleving op dit platform. Je bent zelf altijd in de weer voor een betere kwaliteitsbeleving op dit forum en het zou je welicht sieren om de hand ook in eigen boezem te steken.

3) Gezien ik zelf relatief 'nieuw' ben op dit forum kan ik niets toevoegen op dit punt.

YYZ
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Willow schreef:Edit: Zie nu dat er al meer reacties zijn geschreven, sorry, hoop dat het nog iets toevoegd, anders neem ik aan dat mensen me daarop wijzen.
Uilskuiken!!! Kan je nu echt niet zien dat anderen ondertussen ook reacties schrijven? :wink: :wink: Ik zou je niet schromen om 'onzin' te schrijven, het blijkt soms meer zin te hebben dan je misschien zelf vermoeden kan en/of net dat brengt je aan het twijfelen, anderen misschien ook. Ooit zei iemand:
"You can fool all people some of the time. You can fool some people all of the time, but you can never fool all people all of the time.” – A. Lincoln

Verwijderde account
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Off-topic:

[quote="Willow"]Die aarzeling om te reageren zorgt er wel voor dat ik misschien sneller geneigd ben in mijn hoofd te gaan sorteren/selecteren waar ik inhoudelijk op kan en wil reageren. Hoewel overdenken van een reactie na hem geschreven te hebben wel lastiger is doordat ik van mezelf weet hem dan niet meer te durven posten, omdat het totale onzin lijkt in mijn ogen.
Sorry, gaat misschien off-topic...[/quote]

Ik schreef gisteren iets soortgelijks; bezig zijn met een post, uiteindelijk opgeven en niet posten. Ik zou proberen over dat drempeltje heen te stappen. Grote kans dat het wél posten je een hoop informatie en inzichten oplevert. En te zien aan deze post van je lijkt het me stug dat je onzin kunt posten :)

[quote]Edit: Zie nu dat er al meer reacties zijn geschreven, sorry, hoop dat het nog iets toevoegd, anders neem ik aan dat mensen me daarop wijzen.[/quote]
Jazeker draagt het wat bij :)

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Willow, niks off-topic aan. :-)
Als ik jouw leeftijd zou zijn, zou ik voorzichtiger reageren omdat ik het idee zou hebben dat een forum vol volwassenen niet zit te wachten op de mening of raad van een 18-minner.
Maar als je over een bepaald onderwerp kunt meepraten maakt het niet uit wat je leeftijd of IQ is.

Vooral de topics in "HB in het dagelijks leven" kan input gebruiken van HB'ers van elke leeftijd.
Look where you're going.

Silvia
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik ben overgekomen van het oude forum en heb niet stilgestaan bij mijn welkom hier. Ik was er immers al. :wink: De beginjaren hier waren leuk, veel oud leden kwamen mee, nieuw ogend en fris forum, het gas erop. Wat hebben we een lol gehad en wat heb ik veel geleerd van mensen hier.

Nu, enkele jaren verder, is er veel veranderd. Ik kwam ooit om info te vinden over hb ivm de kinderen en, zoals bij velen, kwam het domino effect op gang en ging ik mensen in mijn familie 'herkennen'. Er werden zoveel dingen duidelijk, mede door heel veel steun van forumleden. Ook werd me duidelijk dat er iets goed mis ging waar men destijds de vinger nog niet op kon leggen. Ook dat heb ik uiteindelijk hier ontdekt. Het heeft me genekt, me erg bang en klein gemaakt en zeer verdrietig ook. Maar ben uiteindelijk wel erg blij dat het ontdekt is.

Ik ben veranderd, durf hier niet goed meer nieuwe contacten aan te gaan, vertrouw weinigen, dat remt me zeer om nieuwe mensen te leren kennen online. Persoonlijk gaat me dat gelukkig een stuk beter af...Wat ik hiermee wil zeggen is, ik weet niet of er werkelijk zoveel is veranderd aan het forum, aan 'de nieuwe leden' tov vroeger of aan 'de lat'.
Wellicht ben ik zelf, ik word ouder, rustiger, wijzer. :blush: Mijn belevingswereld verandert mee. Veel oud leden zie je niet meer posten, ook zij vonden een andere weg. Wat verandert? Mensen. Het forum zelf niet...Denk ik.

@ Ben benieuwd hoe Rianne het ziet/voelt, of Yet en Physeric. Ook zij lopen al heel wat jaartjes mee.
Laat uw licht eens schijnen.

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

De kwaliteit van nieuwkomers wordt, als het ware automatisch, gecontroleerd door de manier waarop de groep huidige forumleden hen laat deelnemen aan de discussie.

Deze controle, op het laten deelnemen van een ander aan de discussies, is mogelijk omdat een discussie een interactie is tussen twee of meerdere personen, en zodanig wordt gecontroleerd door (alle van) de deelnemende personen. Bijvoorbeeld: het is niet mogelijk om met mij te discussieren als ik daar zelf niet mee instem. Als iemand voor mij niet interessant is dan reageer ik daar niet op.

In een collectief ligt het wat lastiger want er zijn meerdere personen bepalend voor de discussie. Zo is de lathoogte een vage grens en niet scherp aanwezig. Wel is de lathoogte, voor troetreding tot dit forum en deelname aan pittige discussies, zeker een afspiegeling van de lathoogte voor de huidige groep forumdeelnemers. De massa is groot genoeg om een overwicht te hebben in de discussies.

Het is dan wel zo dat men het mogelijk toelaat dat de lathoogte in verloop van tijd daalt. Als een klein niveau verschil in de discussie toelaatbaar is dan zal het gemiddelde niveau op het forum die kant op groeien. Daarbij speelt de verdeling van intelligentie een rol.

Er is uiteraard een effect dat mensen met IQ 130 en hoger naar dit forum brengt (de focus op het forum is HB). Maar er is ook een effect dat mensen met een lager IQ aantrekt (de verdeling van IQ). Als je IQ hoger ligt dan 100 dan zijn er altijd meer dommere mensen dan slimmere mensen. De kans dat een dommer persoon zich bij de groep voegt is relatief groter dan dat een slimmer persoon zich bij de groep voegt omdat er meer van die eerste groep zijn. Het is dus niet onbedenkelijk dat het IQ van de forumgangers gemiddeld lager zal liggen dan het IQ van de doelgroep waar het forum voor is opgericht (dit effect geldt overigens ook voor mensa of andere high IQ groepen).

Mij lijkt dit echter niet een heel groot “probleem“. De lathoogte is niet scherp aanwezig en daardoor zullen er wel discussies zijn met een laag niveau. Maar, er zullen ook discussies zijn met een hoog niveau. Uiteindelijk zoekt ieder zijn eigen, of nabijliggende of ander gewenste, soort.

Ik denk dat het probleem met een laag niveau eerder ligt in de afwezigheid van een hoog niveau. Zoiets kan komen door zo’n effect als Willem omschrijft, forummoeheid. Het forum kent variaties in activiteit. Als het forum weinig actief is dan kan het lijken dat de flauwe en zwakke discussies domineren en dat trollen of andere anti-sociale deelnemers te veel aandacht en deelname krijgen toegestaan.

Ik denk dat dit laatste schijn is en wel meevalt. Het is zeker aanwezig maar als je het negeert dan maakt het weinig uit. Er is zeker nog wel niveau. TZ’s recente topic bijvoorbeeld http://hb-forum.nl/viewtopic.php?f=23&t=4651 over geesten, etc. was volgens mij, zeker voor het onderwerp, nog wel verrassend in de eerste twee weken van dat topic (overigens, wat dat betreft geen, of in ieder geval niet altijd, problemen met 18-minners). Ook als je kijkt naar de totale input, bijna 50%, van de top20 posters op het forum, die toch wel verdienstelijk zijn lijkt mij, dan valt het denk ik wel mee met hoeveel invloed er is van offtopic duidelijk non hb inbreng.

Terence, ik weet niet hoe vaak je in discussies op de vingers wordt getikt om een te krachtige inmenging (ik tel in deze discussie al eentje) en in hoeverre je het gevoel hebt op eieren te moeten lopen. Maar, heb je niet de eenvoudige oplossing dat je in discussies met mensen die geen scherpe reacties aankunnen dat onderdeel van de discussie negeert? (volgens mij klinkt dit overigens als enkele eerdere metadiscussies) Ik heb zelf niet echt het gevoel dat ik mij moet aanpassen. Hooguit dat ik mijn discussiegenoten een andere mate van aandacht geef. (waarmee ik overigens niet veel wil zeggen dat er mindere kwaliteit is, enkele tijdelijke trollen uitgesloten, maar iedereen heeft wel dat idee dat discussies een verschillende soepelheid hebben bij verschillende personen, behalve intelligentie is het meestal ook een verschillende kijk en persoonlijkheid die frictie kan veroorzaken, abstract versus concreet, idealistisch versus realistisch, analytische versus continentale filosofie, etc.)

Al vindt ik dat discussies pittig moeten kunnen zijn, wil ik ook nog altijd wel meegaan met Ray dat men in een pittige discussie uit de bocht kan vliegen als er een deelnemer bij zit die daar wat minder op gesteld is.
Maar, mij lijkt dit ook een kwestie die hoort bij het afstemmen op elkaar. Daar hoort ook bij dat je iemand een keer wat harder zult aanpakken dan dat deze gewend is en/of wenselijk vindt. De aanvallen of wat hier voor een aanval wordt gezien is vaak niet heel persoonlijk (tenzij het tot een mini flamewar ontwikkelt) en buiten de netiquette.
Het lijkt mij vaker dat de gekwetste personen minder gewend zijn in een discussie. Daar hoeft, in eerste instantie, niet op te worden ingespeeld. De kleine schermutselingen die hier plaatsvinden ontstaan meestal om iets heel kleins. Regelmatig komt het voor dat een onenigheid om een mening en het als niet valide zien van bepaalde argumenten, al als kwalijk wordt gezien. Na zulke kleine kwalijkheden kunnen zich grotere kwalijkheden ontwikkelen, dat is een ander verhaal, maar er is toch echt vaak een kort lontje of lange tenen als onderliggende oorzaak.
Heel algemeen voorbeeld, men komt soms aan met een onderwerp of stelling (bijvoorbeeld met name bij religieuze onderwerpen) en als niemand het er dan mee eens is dan voelt men zich aangevallen. Soms lijkt men enkel een erkenning te zoeken inplaats van een oprechte discussie.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

De niet gewenste reacties krijgen ook wel een podium en kunnen worden uitvergroot, als iedereen vervolgens vooral daarop lijkt te gaan reageren (overigens een heel menselijke reactie). Maar we hebben zelf denk ik ook nog wel wat in de hand in hoe een discussie verloopt.

thaumadzomen
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Even een bedenking: zou het niet zo zijn dat niet HB-ers zich in mindere mate aangetrokken voelen tot de doorsnee discussies op dit forum?
o what can ail thee, Knight-at-arms
so haggard and so woe begone
the squirrel's granary is full
and the harvest is done

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

thaumadzomen schreef:Even een bedenking: zou het niet zo zijn dat niet HB-ers zich in mindere mate aangetrokken voelen tot de doorsnee discussies op dit forum?
In relatieve aantallen zal dat vrijwel zeker wel zo zijn. Maar er zijn veel meer niet HB-ers dan HB-ers. In absolute aantallen hoeft het dus helemaal niet zo te zijn, of ligt de balans in ieder geval anders dan bij de relatieve aantallen.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

seenoevil
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Laten we eerlijk wezen: zijn er in de laatste maanden nog echt diepgaande onderwerpen aangesneden?

[Laat maar over aan de mods.. voor ik het weet heb ik een ban of wie weet wat aan mn broek hangen]

Zoals wordt aangehaald: je moet veel in je mars hebben om überhaupt nog te posten. Krijg je een grote mond of wordt je van allerlei zaken beticht? Het hangt hier de laatste tijd erg vijandelijke sfeer. Beetje raar en niet alleen voor nieuwkomers.
~ veranderlijk als de wind ~

Stefan
Beheerder
Beheerder

Als ik ergens discussieer en iets onzin vind, dan zeg ik dat graag. Ik ben daar soms bot in, en soms (te) hard, te fel, of watalniet. En dan kan je dat gewoon zeggen. Zelden zijn de felle opmerkingen op de man, al lijkt dat wellicht soms zo. Dat komt dan m.i. door in hoeverre die stelling is verbonden aan je karakter of eigenwaarde, Daar kan ik niets aan doen, en dat wil ik ook niet. Ook als een discussie uit de hand loopt is er niks aan de hand. Neem even een stap terug, kom tot rust en kijk morgen nog een keertje.

Ik stoor me persoonlijk veel meer aan mensen die de boel "in toom" proberen te houden door op elk wissewasje te reageren met een zweem van "oeh doe eens lief tegen elkaar, love, happyness en vrede" dan aan de felle en gepassioneerde uitingen die ik hier soms op het forum zie.

Misschien moeten we daar vaker bij stilstaan ("goh waarom grijpt dit je zo aan dat je zo fel wordt"), om elkaar wat beter te leren kennen, en toleranter te worden naar de tegengestelde mening.
seenoevil schreef: [Laat maar over aan de mods.. voor ik het weet heb ik een ban of wie weet wat aan mn broek hangen]
Alsof je hier zo makkelijk een ban krijgt.
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

kakelot
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik weet niet hoor. Ik ben schoonmaakster/postsorteerder, heb mijn studie niet afgemaakt, nergens echt verstand van en tot overmaat van ramp ook nog eens niet officieel HB want nooit getest, maar ik heb werkelijk nog nooit het gevoel gehad dat ik hier niet kon of mocht schrijven. En ik loop hier toch al een tijdje rond, sinds 2005 of zo met kortere of langere tussenpozen.

Voor de discussies kom ik hier niet meer, de meeste discussies zijn in die jaren al tig keer gevoerd. Bovendien heb ik het idee (maar herinneringen zijn tricky zoals Terence al zei) dat de discussies vroegah leuker waren: scherper en met minder vrees om elkaar onbedoeld te kwetsen. Wat natuurlijk niet wegneemt dat ik af en toe toch in een discussie verzeild raak en dan verbaas ik me de laatste tijd wel eens over het totale gebrek aan discussievaardigheden bij sommige deelnemers, en dat die mensen dan nog elke keer begripvol worden benaderd ook. Hou me ten goede: ik voel ook weer niet zo veel voor een discussiepolitie of zo. Als het me niet bevalt staat het me gelukkig vrij om topics te negeren of zelfs het forum weer een tijdje links te laten liggen, en dat doe ik dan ook. Maar ik vind het wel eens jammer, want die hb-discussies kunnen best leuke brainfood leveren voor een in-ieder-geval-toch-niet-zó-stomme schoonmaakster.
Keep an open mind
but not so open that your brain falls out

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Vermeld er wel even bij dat je sowieso niet het type bent dat zich in het algemeen snel laat afschrikken. :-)
Look where you're going.

kakelot
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Was dat nog niet duidelijk dan :mrgreen: ?

Maar je hebt wel een punt hoor. Of je het al dan niet intimiderend vindt hier hangt ook af van hoe snel je je laat intimideren , persoonlijke eigenschappen dus. En aangezien ieder mens weer andere eigenschappen heeft kun je het als forum nou eenmaal nooit iedereen naar de zin maken.
Keep an open mind
but not so open that your brain falls out

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Tinus, de ene keer kan ik prima negeren. De andere keer niet. Het ligt een beetje aan de situatie; als ik denk dat iemand naar mijn mening te zweverig reageert zullen mijn posts toch niet goed aankomen, als iemand serieus probeert te discussiëren maar de plank misslaat ben ik eerder geneigd om er tussen te springen. Niet om te genieten van de confrontatie, ik haal geen energie uit negativiteit. Maar als ik me ergens aan stoor kan het wel mijn energie zuigen.

Stefan, ik deel je mening over de soms onterechte verdediging die iemand kan krijgen. Als persoon A en B even botsen, lijkt het soms alsof persoon C dat wil gladstrijken omdat persoon C zélf niet tegen confrontatie kan.
En soms is het een groepsgebeuren. Ik heb al een paar keer gezien hoe Tinus in een knuffeltopic voorzichtig liet weten een andere mening te hebben, en vervolgens komt er een rits boze reacties. Dat kan ik echt haten op het forum.

Ook is het soms indirect wel persoonlijk, Stefan. Als iemand in een gesprek schrijft "HB'ers zijn [vul in]", dan gaat het toch over elke persoon op het forum. Zegt iemand bijvoorbeeld dat alle HB'ers hoogblond zijn, dan voel ik me als donkerharige aangesproken.
Look where you're going.

Terug naar “Discussies en gedachtenwisselingen”