De kwaliteit van nieuwkomers wordt, als het ware automatisch, gecontroleerd door de manier waarop de groep huidige forumleden hen laat deelnemen aan de discussie.
Deze controle, op het laten deelnemen van een ander aan de discussies, is mogelijk omdat een discussie een interactie is tussen twee of meerdere personen, en zodanig wordt gecontroleerd door (alle van) de deelnemende personen. Bijvoorbeeld: het is niet mogelijk om met mij te discussieren als ik daar zelf niet mee instem. Als iemand voor mij niet interessant is dan reageer ik daar niet op.
In een collectief ligt het wat lastiger want er zijn meerdere personen bepalend voor de discussie. Zo is de lathoogte een vage grens en niet scherp aanwezig. Wel is de lathoogte, voor troetreding tot dit forum en deelname aan pittige discussies, zeker een afspiegeling van de lathoogte voor de huidige groep forumdeelnemers. De massa is groot genoeg om een overwicht te hebben in de discussies.
Het is dan wel zo dat men het mogelijk toelaat dat de lathoogte in verloop van tijd daalt. Als een klein niveau verschil in de discussie toelaatbaar is dan zal het gemiddelde niveau op het forum die kant op groeien. Daarbij speelt de verdeling van intelligentie een rol.
Er is uiteraard een effect dat mensen met IQ 130 en hoger naar dit forum brengt (de focus op het forum is HB). Maar er is ook een effect dat mensen met een lager IQ aantrekt (de verdeling van IQ). Als je IQ hoger ligt dan 100 dan zijn er altijd meer dommere mensen dan slimmere mensen. De kans dat een dommer persoon zich bij de groep voegt is relatief groter dan dat een slimmer persoon zich bij de groep voegt omdat er meer van die eerste groep zijn. Het is dus niet onbedenkelijk dat het IQ van de forumgangers gemiddeld lager zal liggen dan het IQ van de doelgroep waar het forum voor is opgericht (dit effect geldt overigens ook voor mensa of andere high IQ groepen).
Mij lijkt dit echter niet een heel groot “probleem“. De lathoogte is niet scherp aanwezig en daardoor zullen er wel discussies zijn met een laag niveau. Maar, er zullen ook discussies zijn met een hoog niveau. Uiteindelijk zoekt ieder zijn eigen, of nabijliggende of ander gewenste, soort.
Ik denk dat het probleem met een laag niveau eerder ligt in de afwezigheid van een hoog niveau. Zoiets kan komen door zo’n effect als Willem omschrijft, forummoeheid. Het forum kent variaties in activiteit. Als het forum weinig actief is dan kan het lijken dat de flauwe en zwakke discussies domineren en dat trollen of andere anti-sociale deelnemers te veel aandacht en deelname krijgen toegestaan.
Ik denk dat dit laatste schijn is en wel meevalt. Het is zeker aanwezig maar als je het negeert dan maakt het weinig uit. Er is zeker nog wel niveau. TZ’s recente topic bijvoorbeeld
http://hb-forum.nl/viewtopic.php?f=23&t=4651 over geesten, etc. was volgens mij, zeker voor het onderwerp, nog wel verrassend in de eerste twee weken van dat topic (overigens, wat dat betreft geen, of in ieder geval niet altijd, problemen met 18-minners). Ook als je kijkt naar de totale input, bijna 50%, van de top20 posters op het forum, die toch wel verdienstelijk zijn lijkt mij, dan valt het denk ik wel mee met hoeveel invloed er is van offtopic duidelijk non hb inbreng.
Terence, ik weet niet hoe vaak je in discussies op de vingers wordt getikt om een te krachtige inmenging (ik tel in deze discussie al eentje) en in hoeverre je het gevoel hebt op eieren te moeten lopen. Maar, heb je niet de eenvoudige oplossing dat je in discussies met mensen die geen scherpe reacties aankunnen dat onderdeel van de discussie negeert? (volgens mij klinkt dit overigens als enkele eerdere metadiscussies) Ik heb zelf niet echt het gevoel dat ik mij moet aanpassen. Hooguit dat ik mijn discussiegenoten een andere mate van aandacht geef. (waarmee ik overigens niet veel wil zeggen dat er mindere kwaliteit is, enkele tijdelijke trollen uitgesloten, maar iedereen heeft wel dat idee dat discussies een verschillende soepelheid hebben bij verschillende personen, behalve intelligentie is het meestal ook een verschillende kijk en persoonlijkheid die frictie kan veroorzaken, abstract versus concreet, idealistisch versus realistisch, analytische versus continentale filosofie, etc.)
Al vindt ik dat discussies pittig moeten kunnen zijn, wil ik ook nog altijd wel meegaan met Ray dat men in een pittige discussie uit de bocht kan vliegen als er een deelnemer bij zit die daar wat minder op gesteld is.
Maar, mij lijkt dit ook een kwestie die hoort bij het afstemmen op elkaar. Daar hoort ook bij dat je iemand een keer wat harder zult aanpakken dan dat deze gewend is en/of wenselijk vindt. De aanvallen of wat hier voor een aanval wordt gezien is vaak niet heel persoonlijk (tenzij het tot een mini flamewar ontwikkelt) en buiten de netiquette.
Het lijkt mij vaker dat de gekwetste personen minder gewend zijn in een discussie. Daar hoeft, in eerste instantie, niet op te worden ingespeeld. De kleine schermutselingen die hier plaatsvinden ontstaan meestal om iets heel kleins. Regelmatig komt het voor dat een onenigheid om een mening en het als niet valide zien van bepaalde argumenten, al als kwalijk wordt gezien. Na zulke kleine kwalijkheden kunnen zich grotere kwalijkheden ontwikkelen, dat is een ander verhaal, maar er is toch echt vaak een kort lontje of lange tenen als onderliggende oorzaak.
Heel algemeen voorbeeld, men komt soms aan met een onderwerp of stelling (bijvoorbeeld met name bij religieuze onderwerpen) en als niemand het er dan mee eens is dan voelt men zich aangevallen. Soms lijkt men enkel een erkenning te zoeken inplaats van een oprechte discussie.