Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker
Contacteer: Website

Re: HB-forum: waar ligt de lat?

kakelot schreef:aangezien ieder mens weer andere eigenschappen heeft kun je het als forum nou eenmaal nooit iedereen naar de zin maken.
Die uitspraak mag je in brons laten gieten. Waarheid als een kip.
Look where you're going.

lindar76
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik weet niet of ik hb-er ben, maar. ..
[lol]

Ik ben nieuw, ik kan dus niet zoveel vergelijk maken. Ik weet wel dat op fora dit soort discussies vaak met enige regelmaat terug komen. Dat heeft blijkbaar nut, of er is af en toe behoefte aan eea weer scherp te stellen. Ik weet niet hoe dat hier is, is het de eerste discussie sinds de splitsing?

Stefan
Beheerder
Beheerder

Terence schreef:Ook is het soms indirect wel persoonlijk, Stefan. Als iemand in een gesprek schrijft "HB'ers zijn [vul in]", dan gaat het toch over elke persoon op het forum. Zegt iemand bijvoorbeeld dat alle HB'ers hoogblond zijn, dan voel ik me als donkerharige aangesproken.
Indirect persoonlijk is geen ding, maar ik snap wel wat je bedoelt. In die gevallen kan je dus gewoon verkondigen dat die generalisatie onzin is. De stelling is crap, de bewering is nonsens. Dat die persoon het niet zou mogen beweren omdat het onzin is, vind ik fout. Vrijheid je mening te uiten, en vrijheid om daar repliek op te krijgen; het gaat twee kanten op.
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

Stefan
Beheerder
Beheerder

lindar76 schreef:Ik weet niet of ik hb-er ben, maar. ..
[lol]

Ik ben nieuw, ik kan dus niet zoveel vergelijk maken. Ik weet wel dat op fora dit soort discussies vaak met enige regelmaat terug komen. Dat heeft blijkbaar nut, of er is af en toe behoefte aan eea weer scherp te stellen. Ik weet niet hoe dat hier is, is het de eerste discussie sinds de splitsing?
ik denk het ook; een discussie lezen of eraan meedoen is al geheel verschillend. Nieuwe ronden nieuwe kansen, zelfs als de uitkomst hetzelfde is kan het discussiëren zelf nog verhelderend werken toch?
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell

kakelot
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

lindar76 schreef:Ik weet niet hoe dat hier is, is het de eerste discussie sinds de splitsing?
Neuh :snkers:
Keep an open mind
but not so open that your brain falls out

lindar76
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Stefan schreef:
[lol]

ik denk het ook; een discussie lezen of eraan meedoen is al geheel verschillend. Nieuwe ronden nieuwe kansen, zelfs als de uitkomst hetzelfde is kan het discussiëren zelf nog verhelderend werken toch?
Ja, maar ik bedoel ook dat het af en toe scherp stellen forum-eigen is, en niet automatisch teken van een afkalvend waarde systeem. Zoiets als de jeugd van tegenwoordig ;-)

Het beweegt een beetje de ene kant op, tot dat irritatie wekt; dan is er weer discussie, het beweegt weer. Enz.

Vuurvliegje
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik beschouw het forum op dezelfde wijze als de TV, ik kijk/lees wat mij aanspreekt, reageer waar ik daartoe de behoeften voel, discussieer op de wijze waarop ik dat prettig vind, peil de reacties van anderen. Als een item mij niet aanspreekt reageer ik niet, simpelweg omdat ik die behoeften dan niet voel.

Ik merk bijvoorbeeld dat ik veel minder heb met de twijfelende, vastgelopen HB-ers maar dat komt vooral omdat ikzelf die fase gelukkig achter de rug heb.
Toch vind ik het prima als dit er ook is want het is duidelijk functioneel voor een aantal mensen.

Ik zoek vooral prikkelende gedachtegangen, vernieuwende ideeën, (harde) humor, tegengas en zelfrelativering. Dat kom ik zeker tegen.
Kortom ik denk dat ik nog wel even blijf plakken.
Anderen kennen is intelligentie
jezelf kennen is pure wijsheid
Anderen beheersen is kracht
Jezelf beheersen is pure macht

Stefan
Beheerder
Beheerder

lindar76 schreef:
Stefan schreef:
[lol]

Ja, maar ik bedoel ook dat het af en toe scherp stellen forum-eigen is, en niet automatisch teken van een afkalvend waarde systeem. Zoiets als de jeugd van tegenwoordig ;-)

Het beweegt een beetje de ene kant op, tot dat irritatie wekt; dan is er weer discussie, het beweegt weer. Enz.
Eens
James Russell Lowell

thaumadzomen
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Het is misschien volledig uit de lucht gegrepen he, maar als Terence zegt dat vroeger de discussies beter waren, zou dat kunnen dat dat komt omdat jullie je minder inhielden omdat jullie elkaar meer kenden? Ik weet niet of de actieve forumpopulatie danig veranderd is dat het zo'n effect kan hebben maar misschien zijn de eigenschappen van de mensen hier een beetje veranderd.
Er is een topic "de vragenlijst" als ik het me goed herinner, waar men een atal vragen in beantwoordde en zo leerde je elkaar wat kennen maar dat topic is al een paar maand dood. Als dat topic nu eens nieuw leven ingeblazen werd maar dan minder vragen zoals "ik eet graag..." En meer "ik gedraag me zo in een discussie" "en ik ben snel gekwetst/moeilijk te kwetsen/..."
o what can ail thee, Knight-at-arms
so haggard and so woe begone
the squirrel's granary is full
and the harvest is done

Verwijderde account
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik noem dat oneerbiedig maar even de 'in crowd' (of 'harde kern') van een forum en dat is zeker geen uit de lucht gegrepen begrip Thauma; dat bepaalt voor een aanzienlijk deel de sfeer op een forum. Al was het maar vanwege het simpele feit dat dat de mensen zijn die het meeste reacties plaatsen.

Dat beter leren kennen is volgens mij iets subtieler dan een vragenlijstje invullen. Wel erg leuk (dus yes, laat iemand dat draadje maar een kick geven) en geeft ook wel een beetje inzicht in je medeforummer. Maar iemand leren kennen is een stuk subtieler. Wij hebben elkaar bijvoorbeeld een stuk beter leren kennen door de chat en een paar PB'tjes dan door een vragenlijst.

Een antwoord geven op vragen als "hoe gedraag je je in een discussie" is verder moeilijk. Dat vereist ontzettend veel zelfinzicht. Ik kan hem in ieder geval niet kort en bondig beantwoorden. Jij wel? ;) En dan liefst op een manier die aansluit bij mijn beleving.

Voor mij is het leren kennen, zeker online dus zonder non-verbale communicatie, een kwestie van tijd en (duidelijk) aangeven waar je grens ligt. En dat op het moment waar het mis lijkt te gaan of gaat. Ik ging gisteren ver over iemands grenzen op de chat terwijl dat voor mij gewone zwarte humor was. De persoon in kwestie heeft dat teruggekoppeld, we hebben even privé gechat en ik denk dat we elkaar nu wat beter kennen / begrijpen.

Besides: als mensen leren kennen geautomatiseerd kon worden met vragenlijstjes zou het leven verdomd saai zijn :D

Ik had naar aanleiding van dit draadje een gedachte in een heel andere richting:

De reden dat ik hier terecht kwam was omdat ik vastliep en op zoek was naar iets wat dat zou kunnen verklaren. Ik wilde ontzettend graag dat HB dé reden was van dat vastlopen (het alternatief was namelijk mijn suffe diagnose - sorry Terence dat is waarschijnlijk de 30ste keer dat ik die aanhaal ;)) En wilde dus graag bij dit clubje horen. (bij derde keer nalezen zie ik dat 'clubje' gebruik, geenszins denigrerend bedoeld)

Zou het zo kunnen zijn dat meer nieuwelingen hier in hetzelfde schuitje zitten? Op zoek naar houvast op een moeilijk moment. Misschien daarom wellicht iets te hard hun best doen om (h)erkenning te zoeken? Nuchtere en directe confrontaties zijn op zijn moment wellicht ook wat confronterender dan goed is op zo'n moment. En gezien vanuit mijn situatie toen ik hier kwam: een tekst als deze had ik op dat moment niet eens kunnen schrijven door gebrek aan concentratie door overspannenheid dus ben blij dat ik toen geen 'jonge hond' was die de uitdaging opzocht ;)

nora
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Wat ik ook vind is je kan moelijk het verschil zien tussen iemand die wo of zelfs hbo heeft gedaan en niet hoogbegaafd is en iemand die hoogbegaafd is en niet heeft gestudeerd. Het zou oneerlijk zijn als je wel hoogbegaafd bent maar nooit hebt leren argumenteren of niet zoveel kennis hebt en je krijgt een ban omdat je niet overal mee kunt praten en daardoor niet hoogbegaafd lijkt. Terwijl dit forum speciaal voor hoogbegaafden is.

thaumadzomen
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik bedoelde eigenlijk dat men elkaar indirect beter leert kennen, stel je ziet iemands vragenlijstje waarbij er iets in je oog springt dat je heel interessant vindt, en daarover ga je PBen of chatten en zo leer je elkaar beter kennen. Was niet duidelijk uitgelegd :)
o what can ail thee, Knight-at-arms
so haggard and so woe begone
the squirrel's granary is full
and the harvest is done

kakelot
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

nora schreef:Wat ik ook vind is je kan moelijk het verschil zien tussen iemand die wo of zelfs hbo heeft gedaan en niet hoogbegaafd is en iemand die hoogbegaafd is en niet heeft gestudeerd. Het zou oneerlijk zijn als je wel hoogbegaafd bent maar nooit hebt leren argumenteren of niet zoveel kennis hebt en je krijgt een ban omdat je niet overal mee kunt praten en daardoor niet hoogbegaafd lijkt. Terwijl dit forum speciaal voor hoogbegaafden is.
Niemand heeft hier ooit nog een ban gekregen omdat hij niet academisch was opgeleid of omdat hij niet overal verstand van had, en dat zie ik in de toekomst niet gebeuren ook. Alle bannen die ik voorbij heb zien komen waren gebaseerd op forumgedrag.

Het is ook helemaal geen probleem als mensen dingen niet weten of (nog) niet zo veel discussievaardigheden bezitten, en het zegt ook helemaal niks over hun hb-schap. Het wordt pas een probleem als mensen ergens totaal geen verstand van hebben maar toch zo nodig mee moeten discussiëren, en als ze zich daarbij beperken tot het in het rond toeteren van hun mening zonder zich daarbij te bedienen van een enigszins logische onderbouwing.
Keep an open mind

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Willem, ik denk wel dat veel mensen hier inderdaad komen op zoek naar herkenning. Iets over zichzelf te leren middels het begrip hoogbegaafdheid. Waarbij het voor veel mensen de vraag is, ben ik 'het' of niet? Dat hoeft niet voor iedereen betekenen dat hoogbegaafdheid een fijner labeltje is dan veel andere dingen. Voor mij persoonlijk is het ook geen labeltje, maar een verzameling van eigenschappen/vaardigheden waar ik mezelf in herken. Meer begrijpen van hoogbegaafdheid helpt mij mezelf te begrijpen in relatie tot andere mensen. Dat is de meerwaarde die het forum voor mij gehad heeft de afgelopen jaren. Los van de vraag of ik 'het' nu wel of niet ben (een vraag waar voor mijn gevoel geen definitief antwoord op bestaat).

kakelot
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Esther schreef:Los van de vraag of ik 'het' nu wel of niet ben (een vraag waar voor mijn gevoel geen definitief antwoord op bestaat).
Precies. Het enige tastbare 'bewijs' van hoogbegaafdheid is een testuitslag > 130, en alle andere zaken die aan hb worden opgehangen zijn niet of nauwelijks te meten en vaak nog zo subjectief als de neten ook. Plus dat ik me nog steeds nauwelijks kan voorstellen dat iemand met een IQ van 130 ineens op wonderbaarlijke wijze heel anders in het leven staat dan iemand met een IQ van 129.

Wat mij betreft kun je forumsgewijs die lat dus niet leggen bij de vraag of iemand al dan niet HB is, hooguit bij de vraag of iemand al dan niet matcht met de rest van de forumbevolking. Zelf meen ik dat te kunnen zien aan de manier waarop iemand zich gedraagt in discussies, maar iemand anders kan er natuurlijk weer hele andere criteria op na houden.
Keep an open mind

YYZ
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

kakelot schreef:Precies. Het enige tastbare 'bewijs' van hoogbegaafdheid is een testuitslag > 130, en alle andere zaken die aan hb worden opgehangen zijn niet of nauwelijks te meten en vaak nog zo subjectief als de neten ook. Plus dat ik me nog steeds nauwelijks kan voorstellen dat iemand met een IQ van 130 ineens op wonderbaarlijke wijze heel anders in het leven staat dan iemand met een IQ van 129. Wat mij betreft kun je forumsgewijs die lat dus niet leggen bij de vraag of iemand al dan niet HB is, hooguit bij de vraag of iemand al dan niet matcht met de rest van de forumbevolking. Zelf meen ik dat te kunnen zien aan de manier waarop iemand zich gedraagt in discussies, maar iemand anders kan er natuurlijk weer hele andere criteria op na houden.
Mee eens, hoe kan je EQ meten?

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Is bepaald niet gezegd dat ze op EQ doelt...

YYZ
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Esther schreef:Is bepaald niet gezegd dat ze op EQ doelt...
Wat bepaalt het gedrag dan?

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Daar kun je hele boeken over schrijven. Gedrag wordt naar mijn idee door veel meer beïnvloed dat het EQ; karakter, vaardigheden, ervaringen, wensen, behoeften, waarden, normen, geschiedenis-familie. Er speelt veel meer mee in gedrag dan enkel je emotionele vaardigheden. De mens is complexer dan een aantal quotiënt-getalletjes bij elkaar.

YYZ
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Esther schreef:Daar kun je hele boeken over schrijven. Gedrag wordt naar mijn idee door veel meer beïnvloed dat het EQ; karakter, vaardigheden, ervaringen, wensen, behoeften, waarden, normen, geschiedenis-familie. Er speelt veel meer mee in gedrag dan enkel je emotionele vaardigheden. De mens is complexer dan een aantal quotiënt-getalletjes bij elkaar.
Aan boeken ontbreekt het niet inderdaad, net zoals een hoog IQ een moordwapen kan zijn. Gedrag en motieven wijzigen naargelang bewustwording waardoor de E-functie meer tot uiting komt.

Terug naar “Discussies en gedachtenwisselingen”