Die uitspraak mag je in brons laten gieten. Waarheid als een kip.kakelot schreef:aangezien ieder mens weer andere eigenschappen heeft kun je het als forum nou eenmaal nooit iedereen naar de zin maken.
Die uitspraak mag je in brons laten gieten. Waarheid als een kip.kakelot schreef:aangezien ieder mens weer andere eigenschappen heeft kun je het als forum nou eenmaal nooit iedereen naar de zin maken.
Indirect persoonlijk is geen ding, maar ik snap wel wat je bedoelt. In die gevallen kan je dus gewoon verkondigen dat die generalisatie onzin is. De stelling is crap, de bewering is nonsens. Dat die persoon het niet zou mogen beweren omdat het onzin is, vind ik fout. Vrijheid je mening te uiten, en vrijheid om daar repliek op te krijgen; het gaat twee kanten op.Terence schreef:Ook is het soms indirect wel persoonlijk, Stefan. Als iemand in een gesprek schrijft "HB'ers zijn [vul in]", dan gaat het toch over elke persoon op het forum. Zegt iemand bijvoorbeeld dat alle HB'ers hoogblond zijn, dan voel ik me als donkerharige aangesproken.
ik denk het ook; een discussie lezen of eraan meedoen is al geheel verschillend. Nieuwe ronden nieuwe kansen, zelfs als de uitkomst hetzelfde is kan het discussiëren zelf nog verhelderend werken toch?lindar76 schreef:Ik weet niet of ik hb-er ben, maar. ..
[lol]
Ik ben nieuw, ik kan dus niet zoveel vergelijk maken. Ik weet wel dat op fora dit soort discussies vaak met enige regelmaat terug komen. Dat heeft blijkbaar nut, of er is af en toe behoefte aan eea weer scherp te stellen. Ik weet niet hoe dat hier is, is het de eerste discussie sinds de splitsing?
Neuhlindar76 schreef:Ik weet niet hoe dat hier is, is het de eerste discussie sinds de splitsing?
Ja, maar ik bedoel ook dat het af en toe scherp stellen forum-eigen is, en niet automatisch teken van een afkalvend waarde systeem. Zoiets als de jeugd van tegenwoordigStefan schreef:ik denk het ook; een discussie lezen of eraan meedoen is al geheel verschillend. Nieuwe ronden nieuwe kansen, zelfs als de uitkomst hetzelfde is kan het discussiëren zelf nog verhelderend werken toch?lindar76 schreef:Ik weet niet of ik hb-er ben, maar. ..
[lol]
Ik ben nieuw, ik kan dus niet zoveel vergelijk maken. Ik weet wel dat op fora dit soort discussies vaak met enige regelmaat terug komen. Dat heeft blijkbaar nut, of er is af en toe behoefte aan eea weer scherp te stellen. Ik weet niet hoe dat hier is, is het de eerste discussie sinds de splitsing?
Eenslindar76 schreef:Ja, maar ik bedoel ook dat het af en toe scherp stellen forum-eigen is, en niet automatisch teken van een afkalvend waarde systeem. Zoiets als de jeugd van tegenwoordigStefan schreef:ik denk het ook; een discussie lezen of eraan meedoen is al geheel verschillend. Nieuwe ronden nieuwe kansen, zelfs als de uitkomst hetzelfde is kan het discussiëren zelf nog verhelderend werken toch?lindar76 schreef:Ik weet niet of ik hb-er ben, maar. ..
[lol]
Ik ben nieuw, ik kan dus niet zoveel vergelijk maken. Ik weet wel dat op fora dit soort discussies vaak met enige regelmaat terug komen. Dat heeft blijkbaar nut, of er is af en toe behoefte aan eea weer scherp te stellen. Ik weet niet hoe dat hier is, is het de eerste discussie sinds de splitsing?![]()
Het beweegt een beetje de ene kant op, tot dat irritatie wekt; dan is er weer discussie, het beweegt weer. Enz.
Niemand heeft hier ooit nog een ban gekregen omdat hij niet academisch was opgeleid of omdat hij niet overal verstand van had, en dat zie ik in de toekomst niet gebeuren ook. Alle bannen die ik voorbij heb zien komen waren gebaseerd op forumgedrag.nora schreef:Wat ik ook vind is je kan moelijk het verschil zien tussen iemand die wo of zelfs hbo heeft gedaan en niet hoogbegaafd is en iemand die hoogbegaafd is en niet heeft gestudeerd. Het zou oneerlijk zijn als je wel hoogbegaafd bent maar nooit hebt leren argumenteren of niet zoveel kennis hebt en je krijgt een ban omdat je niet overal mee kunt praten en daardoor niet hoogbegaafd lijkt. Terwijl dit forum speciaal voor hoogbegaafden is.
Precies. Het enige tastbare 'bewijs' van hoogbegaafdheid is een testuitslag > 130, en alle andere zaken die aan hb worden opgehangen zijn niet of nauwelijks te meten en vaak nog zo subjectief als de neten ook. Plus dat ik me nog steeds nauwelijks kan voorstellen dat iemand met een IQ van 130 ineens op wonderbaarlijke wijze heel anders in het leven staat dan iemand met een IQ van 129.Esther schreef:Los van de vraag of ik 'het' nu wel of niet ben (een vraag waar voor mijn gevoel geen definitief antwoord op bestaat).
Mee eens, hoe kan je EQ meten?kakelot schreef:Precies. Het enige tastbare 'bewijs' van hoogbegaafdheid is een testuitslag > 130, en alle andere zaken die aan hb worden opgehangen zijn niet of nauwelijks te meten en vaak nog zo subjectief als de neten ook. Plus dat ik me nog steeds nauwelijks kan voorstellen dat iemand met een IQ van 130 ineens op wonderbaarlijke wijze heel anders in het leven staat dan iemand met een IQ van 129. Wat mij betreft kun je forumsgewijs die lat dus niet leggen bij de vraag of iemand al dan niet HB is, hooguit bij de vraag of iemand al dan niet matcht met de rest van de forumbevolking. Zelf meen ik dat te kunnen zien aan de manier waarop iemand zich gedraagt in discussies, maar iemand anders kan er natuurlijk weer hele andere criteria op na houden.
Wat bepaalt het gedrag dan?Esther schreef:Is bepaald niet gezegd dat ze op EQ doelt...
Aan boeken ontbreekt het niet inderdaad, net zoals een hoog IQ een moordwapen kan zijn. Gedrag en motieven wijzigen naargelang bewustwording waardoor de E-functie meer tot uiting komt.Esther schreef:Daar kun je hele boeken over schrijven. Gedrag wordt naar mijn idee door veel meer beïnvloed dat het EQ; karakter, vaardigheden, ervaringen, wensen, behoeften, waarden, normen, geschiedenis-familie. Er speelt veel meer mee in gedrag dan enkel je emotionele vaardigheden. De mens is complexer dan een aantal quotiënt-getalletjes bij elkaar.