Siouxsie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Re: Netwerken, sociaal doen

Tja, nu ben ik ook een halve autist natuurlijk.. maar ik ben het in deze met Mie eens dat dat soort gesprekken je soms opgelegd wordt door (de verwachtingen van) andere mensen.

We zijn geneigd te zeggen dat het een kleine moeite is om even wat uitgebreider te antwoorden, zodat het gesprek op gang blijft.

Maar het zou evengoed een kleine moeite zijn om je mond dicht te houden over futiliteiten en opmerkingen met een hoog retorisch gehalte om op die manier iemand die daar niet van gediend is, of door in verlegenheid raakt, in zijn waarde te laten. Maar dat zouden we dan weer super raar vinden :P

Kortom de norm bepaalt hoe dat soort gesprekken moeten verlopen en als iemand zich daar niet naar schikt associeren we dat al gauw met ongepast, onaangenaam, onwelwillend, ongezellig en afwijzend. Wat dat betreft is het een sociale handicap als je er niet goed in bent. Je moet er dan ofwel beter in worden, of je kwetsbaar opstellen zodat mensen je onaangepaste gedrag niet wijten aan onwelwillendheid maar aan onkunde en het je vergeven.

Mie
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Siouxsie schreef:Tja, nu ben ik ook een halve autist natuurlijk.. maar ik ben het in deze met Mie eens dat dat soort gesprekken je soms opgelegd wordt door (de verwachtingen van) andere mensen.

We zijn geneigd te zeggen dat het een kleine moeite is om even wat uitgebreider te antwoorden, zodat het gesprek op gang blijft.

Maar het zou evengoed een kleine moeite zijn om je mond dicht te houden over futiliteiten en opmerkingen met een hoog retorisch gehalte om op die manier iemand die daar niet van gediend is, of door in verlegenheid raakt, in zijn waarde te laten. Maar dat zouden we dan weer super raar vinden :P

Kortom de norm bepaalt hoe dat soort gesprekken moeten verlopen en als iemand zich daar niet naar schikt associeren we dat al gauw met ongepast, onaangenaam, onwelwillend, ongezellig en afwijzend. Wat dat betreft is het een sociale handicap als je er niet goed in bent. Je moet er dan ofwel beter in worden, of je kwetsbaar opstellen zodat mensen je onaangepaste gedrag niet wijten aan onwelwillendheid maar aan onkunde en het je vergeven.
Ja, en de norm is in de huidige tijd en in deze samenleving, om extravert te zijn.
Introvert zijn wordt over het algemeen ondergewaardeerd.
“I say let the world go to hell, but I should always have my tea.” - Dostojewski

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Mie schreef:Ja, en de norm is in de huidige tijd en in deze samenleving, om extravert te zijn.
Misschien heb je gelijk, ik heb daar nooit zo bij stil gestaan. Ikzelf probeer altijd af te tasten hoe mensen zich voelen, waar ze zich prettig en op hun gemak bij voelen en pas me daaraan voor zover mogelijk aan. Althans, dat is het idee dat ik mij van mijzelf heb gevormd. :) Maar misschien kijk ik wel degelijk soms tezeer vanuit mijn eigen extraverte aard, wie zal het zeggen. Ik zal er in de toekomst vast meer op letten, na deze uitwisseling!
Give me a break!

Mie
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Laatbloeier schreef:
Mie schreef:Ja, en de norm is in de huidige tijd en in deze samenleving, om extravert te zijn.
Misschien heb je gelijk, ik heb daar nooit zo bij stil gestaan. Ikzelf probeer altijd af te tasten hoe mensen zich voelen, waar ze zich prettig en op hun gemak bij voelen en pas me daaraan voor zover mogelijk aan. Althans, dat is het idee dat ik mij van mijzelf heb gevormd. :) Maar misschien kijk ik wel degelijk soms tezeer vanuit mijn eigen extraverte aard, wie zal het zeggen. Ik zal er in de toekomst vast meer op letten, na deze uitwisseling!
Ik had er ook nooit echt bij stil gestaan, tot ik 'Hoog Sensitieve personen' las van Elaine Aron.
Zij schreef dat dus, en ik besefte dat ze ws. wel gelijk had/heeft.

Ik weet nog dat ik als kind, ik was iets van 4 of 5 ofzo, op een verjaardag was bij familie.
Bij het 'felicteergedeelte' zei mijn vader tegen de anderen, over mij: 'ze is een beetje verlegen'.
Ik dacht toen dat ik iets heel ergs had.
“I say let the world go to hell, but I should always have my tea.” - Dostojewski

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Grappig, ik werd ergens op dit boek gewezen, vind het wel in dit topic passen:

Quiet: The Power of Introverts in a World That Can't Stop Talking
Give me a break!

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Heel interessant LB thx :)
(ik ben aanmerkelijk meer introvert dan extravert en vind het leuk om er wat meer over te lezen)
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Misschien zou ik het zelf ook 'ns moeten lezen, soms denk ik nl. een extraverte introvert te zijn...
Give me a break!

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Dat is heel goed mogelijk hoor, dat je een extraverte indruk maakt zeg maar.
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

leonie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Laatbloeier schreef:Misschien zou ik het zelf ook 'ns moeten lezen, soms denk ik nl. een extraverte introvert te zijn...
Dat idee heb ik ook altijd. In basis ben ik volgens mij introvert, maar ik uit mij vrij extravert (en niet omdat het hoort, maar omdat het bij mij past). Ook kan functioneer ik gewoon echt beter met allerlei afleiding om mij heen dan in een stille omgeving

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Kan iemand mij een definitie geven voor introvert en extrovert die hier wordt gebruikt? Ikzelf gebruik altijd de tegenstelling introvert extrovert voornamelijk door te kijken hoe iemand zijn energie vindt (mijn perspectief is het gebruik in sport waarbij een sporter zich oplaadt voor een wedstrijd, training, etc.), door inzichzelf te keren en terug te trekken of door de buitenwereld op te zoeken en te ervaren. Ik geloof er heel erg in dat mensen het een of het ander als sterke voorkeur hebben. Ik kan mij echter voorstellen dat mensen introvert zijn maar zich toch wel als heel sociaal opstellen en heel veel met de buitenwereld omgaan. Echter dat betekent niet dat zij extrovert gedrag vertonen. Het gaat erom wat je voorkeur is en niet om wat je doet. Het gaat er ook om waar je je mee oplaadt. Een introvert die heel erg met de buitenwereld bezig is moet daar wel veel moeite in steken. Deze vertoont dus geen extrovert gedrag (in de zin van dat ie extrovert bezig is) en het is maar de vraag of er wel zoiets is als extrovert en introvert gedrag. Extroverts en introverts kunnen hetzelfde gedrag vertonen, waar het volgens mij omgaat is of zo'n persoon er moeite in moet stoppen of niet. We kunnen misschien wel spreken van gedrag dat extroverts meer aanspreekt en gedrag dat introverts meer aanspreekt.

Dus ik vraag mij af waar komt die tegenstelling vandaan 'ik ben introvert maar ik uit mij extrovert'. Kan het zijn dat er gebruik wordt gemaakt van verschillende definities van introvert en extrovert? Bijvoorbeeld er is zo'n stereotype beeld dat introverts verlegen zijn en extroverts heel erg sociaal. Ik kan mij voorstellen dat er correlaties zijn tussen types en gedrag maar ik bestrijd dat deze correlaties gelijk zijn aan 1.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

leonie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

In mijn ogen lopen er 2 'definities' introvert en extravert door elkaar.
Bij de ene wordt er gekeken naar hoe je je oplaadt. Bij de andere naar hoe je je uit.

Als ik kijk hoe ik mij oplaad dan is dat al dubbel. Enerzijds heb ik mensen en drukte nodig om mij te kunnen concentreren en ergens toe te komen. En anderzijds heb ik heel bewust momenten van helemaal niets om mij heen nodig om op te laden. Die momenten van rust en drukte moeten zich bij mij écht afwisselen, ik heb beide nodig voor de goede balans.
En ook qua uiten ben ik dubbel. Enerzijds ben ik een druk iemand, die graag praat, die graag vooraan staat en die er lol uithaalt hele groepen mensen te entertainen en in het middelpunt te staan. Anderzijds zijn er ook momenten dat ik het juist heerlijk vind om niet de voorste te zijn, gewoon lekker stil te zijn en mijn eigen fantasieen in mijn hoofd te vormen en te beleven.
Tinus schrijft ook nog dat het uitmaakt of je er veel moeite voor moet doen. In mijn geval is dat ook geen criterium. De beide 'houdingen/ type gedrag' kosten mij niet uitzonderlijk veel moeite, wel is het situationeel bepaald. Er zijn momenten dat het extraverte mij moeite kost en er zijn momenten dat het introverte mij moeite kost. Op die momenten schakel ik in mijn ogen dus ook over op het andere.
Oftewel shoot me, introvert, extravert in mijn ogen weer iets waarmee men iemand in een hokje probeert te plaatsen, maar waarbij het hokje weer niet past 8)
Laatst gewijzigd door leonie op di 11 sep 2012, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit de statistiekenn heb bekeken en enkel op mijn gevoel vindt dat de verschillen extrovert-introvert sterk tot uitdrukking komt. Het zou mij niet verbazen dat er niks van waar is en dat de psychologie er nog steeds niet alles van weet en er een statistische puinhoop van maakt. Hoe ik er overigens naar kijk is met een beperkte invalshoek (voornamelijk sport) en misschien is het daardoor dat ik die grote verschillen ervaar. De tegenstelling extrovert-introvert heeft waarschijnlijk verschillende kanten en aspecten.

Op het gebied van smaak ken ik een theorie waarbij alle toestanden (rust ontspanning, spelen ontdekken, initiatief ontdekken, verzamelen verdiepen) in een persoon afwisselen. Zo zou het ook kunnen zijn met introvert extrovert.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

leonie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik ben ook wel benieuwd naar die invalshoeken vanuit de sport van jou Tinus.
Ook daar is het vor mijzelf dubbel. Op sommige momenten heb ik stilte en rust nodig om mij goed voor te bereiden en tot prestaties te komen. Op andere momenten moet ik juist drukte en afleiding opzoeken. Zo kan ik soms optimaal paardrijden terwijl ik een heel gesprek voer (dit hebben we bewust wel eens gebruikt tijdens trainingen) en anderzijds heb ik het soms echt nodig om alles om mij heen rustig en stil te hebben om tot resultaat te komen. En ook voor wedstrijden wisselt dit. De ene keer heb ik drukte en afleidingen nodig, de andere keer afzondering, rust en stilte. Misschien daarom ook wel dat ik niet zoals sommige mensen om mij heen een soort van 'handboek' heb hoe mij voor te bereiden op belangrijke wedstrijden, maar dit altijd maatwerk is op dat moment....

Sonic
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Dat lijken me signalen van HSP Leonie, dus de ene keer kun je meer verdragen dan een ander moment. Ik herken die punten die je noemt duidelijk bij mezelf. Dus de ene keer graag op de voorgrond willen treden, een ander moment het liefst niet en als het kan onzichtbaar. Lijkt op stemmingswisselingen, terwijl de stemming juist goed kan zijn op beide genoemde momenten. Dus of het dat nou is? :?

Siouxsie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Als je niet introvert of extravert bent, dat kan heel goed want verreweg de meeste mensen zijn niet uitgesproken introvert of extravert.

Dergelijke typeringen zeggen op zichzelf ook niet veel, het gaat om wat het is/doet/betekent in de praktijk.

Psychologie is (op een mini-onderdeel experimentele psychologie na) een beschrijvende wetenschap. Een stel psychologen heeft op een gegeven moment bedacht dat menselijke eigenschappen zich laten vertalen naar meetbare constructen die weergegeven kunnen worden op een schaal met twee polen. Daarmee kan je statistiek bedrijven. Maar dat moet je natuurlijk niet vertalen naar individuele gevallen want een mens is altijd méér dan een verzameling eigenschappen. Statistiek is ook maar een vreemd fenomeen vind ik, zoals Tinus zegt statistiek maakt er een puinhoop van. En mensen maken een puinhoop van statistiek. Het is wat dat betreft jammer dat ze dat er op school niet bij vertellen, het wordt in het onderwijs aangeboden alsof statistiek een weg is die ergens toe leidt maar dat is het niet.

Het sociale gebeuren en het onderwerp van het topic blijven hoe dan ook interessant voor mij, ben geen natuurtalent in netwerken cq. sociaal doen. Netwerken via LinkedIn werkt trouwens erg goed, heb allemaal afspraken de komende tijd die ik allemaal via LinkedIn heb geregeld. Het bespaart veel zweterige handjes en vieze koffie op netwerkborrels :)

Sonic
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Oké, ik zal dan wat uit eigen ervaring vertellen m.b.t. netwerken en sociaal doen. Dit heb ik beter onder de knie gekregen door het soort werk dat ik deed waarbij ik meer met mensen in contact kwam. Zij waren klant van een dienst, ik kwam een storing oplossen of iets aansluiten. Ik heb in de jaren dat ik dit werk deed zowat door heel Nederland gereden, veel huizen en bedrijven van binnen gezien. Alle lagen van de bevolking heb ik wel gezien. En juist door de diversiteit leerde ik beter om te gaan met verschillende situaties. Dus hoe te handelen bij lastige mensen, of hoe om te gaan om mensen over te halen toch klant te blijven, noem maar op. Natuurlijk voor een deel in het belang van de opdrachtgever.

Wat ik deed was op mijn gevoel afgaan. Echt puur intuïtie. Ik voelde ook vaak situaties aan, dus daar kan je al een beetje mee afstemmen op een situatie dat zich voordoet.

Juist door dat dagelijkse contact en de diversiteit hierin ben ik me op dat vlak ook beter gaan ontwikkelen. Dus dat was een voordeel. En daar profiteer ik nog dagelijks van. In de zin van dat ik in tegenstelling tot het verleden (voordat ik het werk deed) wat makkelijker dingen voor elkaar krijg bij bedrijven of instellingen. In sommige gevallen moet je echt niet op je mondje zijn gevallen. Nu was ik dit al niet in het dagelijkse leven, alleen is het dan net hoe je het brengt. En dat heb ik dan weten bij te schaven.

Vaak sprong ik voor een klant in de bres als een bedrijf moeilijk deed. In sommige gevallen (en helemaal als je weet waar je het over hebt) ging ik echt zover dat ik diverse malen mijn functie op het spel zette, puur om de klant te helpen en te behouden. Ik ging altijd van mezelf uit. Dus hoe zou ik het vinden als dit mij overkwam. En dat hielp. Natuurlijk vond de betreffende tegenpartij dit niet leuk, en er volgde soms een klacht tegen mij. Die werd altijd weer van tafel geveegd (met soms een excuses erachteraan) doordat mijn directe opdrachtgever inzag dat de klant en ik gelijk hadden.

Dit was dus ook een (harde) manier en een leerschool voor me. Maar door mijn HSP voel ik helaas teveel dingen aan. Dus ook in het non-verbale gedrag zie ik al veel, waardoor mijn maag soms omkeert als ik in een situatie terecht kom waarbij ik dan een soort van gedwongen moet netwerken of sociaal moet doen. Dat maakt het er niet makkelijker op. :(

Tomi87
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker
Contacteer: Website

Het is wel echt een voordeel als je goed kan praten, dat helpt in deze wereld al zoooooveel.
Jammergenoeg though. Ik ben er ook niet goed in. We kunnen dan nog zo hard laten weten aan iedereen dat introverten ook bestaan, betekent nog steeds niet dat het 'nodige' van goed te durven communiceren weg valt.

@Sonic, ik herken het wel een beetje: als je jezelf gooit in een situatie waar je wel móet communiceren en moet leren omgaan met allerlei mensen..dan kan je het leren om makkelijker te praten. Maar het is nog steeds lastiger om mensen te benaderen vind ik. Warme acquisitie werkt door z'n directheid en echtheid. Grappig genoeg ga ik nog liever bij iemand langs dan dat ik aan een telefoon zit, omdat het aan een telefoon echt puur om praten gaat. Ik heb laatst expres kaartjes naar bedrijven in de buurt gestuurd met een soort van uitnodiging om elkaar te ontmoeten. Zodat ik mezelf kan forceren om echt eens langs te gaan (als dat bedrijf er belang bij heeft).
Echte acquisitie is andersom echter, daarbij laat jij anderen weten dat zij jou nodig hebben. En daarvoor moet je een goed verkooppraatje hebben...ik ben bang dat dat me nooit gaat lukken, omdat ik daar niet eens in geloof. Ik geloof in bewijs, in de dingen die je doet en gedaan hebt om te laten zien dat je het kan. Niet omdat je nou eenmaal goed bent in anderen overtuigen, hoe handig dat ook kan zijn in veel gevallen.

In mijn geval betekend dat dus dat ik gewoon beter zal moeten worden in mijn illustratie-werk, gewoon goede en mooie dingen moet maken en mensen moet laten verbazen. :mrgreen:
wondering, admiring, creating - illustraties/art - grafisch ontwerp - blog

Terug naar “HB en werk”