Oké, ik zal dan wat uit eigen ervaring vertellen m.b.t. netwerken en sociaal doen. Dit heb ik beter onder de knie gekregen door het soort werk dat ik deed waarbij ik meer met mensen in contact kwam. Zij waren klant van een dienst, ik kwam een storing oplossen of iets aansluiten. Ik heb in de jaren dat ik dit werk deed zowat door heel Nederland gereden, veel huizen en bedrijven van binnen gezien. Alle lagen van de bevolking heb ik wel gezien. En juist door de diversiteit leerde ik beter om te gaan met verschillende situaties. Dus hoe te handelen bij lastige mensen, of hoe om te gaan om mensen over te halen toch klant te blijven, noem maar op. Natuurlijk voor een deel in het belang van de opdrachtgever.
Wat ik deed was op mijn gevoel afgaan. Echt puur intuïtie. Ik voelde ook vaak situaties aan, dus daar kan je al een beetje mee afstemmen op een situatie dat zich voordoet.
Juist door dat dagelijkse contact en de diversiteit hierin ben ik me op dat vlak ook beter gaan ontwikkelen. Dus dat was een voordeel. En daar profiteer ik nog dagelijks van. In de zin van dat ik in tegenstelling tot het verleden (voordat ik het werk deed) wat makkelijker dingen voor elkaar krijg bij bedrijven of instellingen. In sommige gevallen moet je echt niet op je mondje zijn gevallen. Nu was ik dit al niet in het dagelijkse leven, alleen is het dan net hoe je het brengt. En dat heb ik dan weten bij te schaven.
Vaak sprong ik voor een klant in de bres als een bedrijf moeilijk deed. In sommige gevallen (en helemaal als je weet waar je het over hebt) ging ik echt zover dat ik diverse malen mijn functie op het spel zette, puur om de klant te helpen en te behouden. Ik ging altijd van mezelf uit. Dus hoe zou ik het vinden als dit mij overkwam. En dat hielp. Natuurlijk vond de betreffende tegenpartij dit niet leuk, en er volgde soms een klacht tegen mij. Die werd altijd weer van tafel geveegd (met soms een excuses erachteraan) doordat mijn directe opdrachtgever inzag dat de klant en ik gelijk hadden.
Dit was dus ook een (harde) manier en een leerschool voor me. Maar door mijn HSP voel ik helaas teveel dingen aan. Dus ook in het non-verbale gedrag zie ik al veel, waardoor mijn maag soms omkeert als ik in een situatie terecht kom waarbij ik dan een soort van gedwongen moet netwerken of sociaal moet doen. Dat maakt het er niet makkelijker op.