hoe laat ga je slapen?

tussen 21.00 -22.00
4%
5
tussen 22.00 - 23.00
20%
23
tussen 23.00 - 24.00
25%
28
tussen 0.00 - 1.00
23%
26
tussen 1.00 - 2.00
15%
17
tussen 2.00 - 3.00
9%
10
tussen 3.00 en 4.00
4%
5
veel later
Geen stemmen
0
veel eerder
Geen stemmen
0

Totaal aantal stemmen: 114
Muk1968
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Re: hoe laat ga je slapen

Van 12.00 's avonds tot 08.00 uur zou ook mijn ideale slaapritme zijn. Het is nu meestal van 23.30 - 07.00 uur. Ik werk als zelfstandige en meld altijd aan het begin van een opdracht dat ik pas rond 09.30 uur begin. Meestal is dat geen probleem, maar een keer heb een opdracht geweigerd, omdat ik daar echt om 08.30 uur moest beginnen.
Om de een of andere reden gaan mensen me ook altijd testen: om 08.00 uur vergaderen op een plek die een uur rijden van mijn bedje ligt (??). Dan zeg ik een uur niets, zit te gapen, te knikkebollen en als ze me iets vragen, heb ik het soms niet eens door...
Panta rhei: alles stroomt en wat niet stroomt is geen leven

aletta
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ik ben een ochtendmens. Ben ook gereformeerd opgevoed wellicht is dat de oorzaak :twisted:

Meestal ga ik rond half 11 naar bed en dan gaat om 0600 de wekker voor mijn man. Dan blijf ik nog even liggen en ga ik er ook uit, want als ik wakker ben dan moet ik er ook gelijk uit.
Ik merk wel dat als de reuma heftiger is, dat ik dan meer slaap nodig heb. Op dagen dat ik niet hoef te werken slaap ik dan tot half 10 ofzo. Meer slaap dan een gemiddelde mens. Dat schijnt erbij te horen.

Helaas moet ik door de reuma een stak ritme aanhouden. Als ik een keer laat (na 1200) naar bed ga heb ik er een week last van, ben dan "medicijnontregeld". In hoeverre mijn tijden dus helemaal vrijwilig zijn vraag ik me wel eens af, maar ik voel me er goed bij en vind het heerlijk om de zon op te zien komen.
LEEF!

MonIQ
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

kakelot schreef:Ik ben een Nachtmens die door het Leven is gedwongen tot een bestaan als Ochtendmens :roll:.
Hier ook zo een!

We moeten even voor 6-en op, om kwart voor 7 de deur uit vanwege school van de kinderen. Kan je je voorstellen dat die om kwart over 7 beginnen!? En dat terwijl tieners 's morgens niet functioneren (da's biologisch).
Ik moet dus van mezelf tussen 10 en 11 naar bed, maar ik lig vaak lang te woelen en word doodmoe wakker. Slapen gaat prima als ik later naar bed ga (zeg half 12 - 12 uur), maar dan kom ik er helemaal bijna niet uit 's morgens!

Wat mij betreft mag alles een uurtje (of 2!) opschuiven, zou mij veel beter uitkomen!
Genius may have it's limitations, but stupidity is not thus handicapped - Elbert Hubbard
If it tries to look, walk and quack like a duck, it may actually be a swan! (van mij, naar een oud Chinees spreekwoord)

lisa
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ik probeer tussen 22.00 en 23.00 uur, maar ik ben ook een avondmens en dan wordt het dus toch wel vaak een uurtje later.

Een tijdje geleden had ik wat problemen met dag- en nachtritme, toen sliep ik veel later in. Toen hielp het wel om in elk geval rond 24.00 voor te bereiden om te gaan slapen, beneden alles afronden, naar boven, badkamer, slaapkamer. En wat ik in die slaapkamer deed, dat maakte niet uit. Dus ik ging lezen, computeren, tv-kijken, maar het gaf toch een stuk rust dat ik de dag had afgesloten, en daardoor sliep ik eerder in dan als ik gewoon bezig bleef. En lezen werkt beter dan tv, want als ik lees merk ik eerder dat ik moe ben en kan en moet slapen. Maar een achtergrondgeluid helpt mij soms ook om in slaap te komen, dus dan is het tv luisteren ipv tv kijken. Als ik niet naar iets luister, ben ik soms zo druk in mijn hoofd dat ik mezelf uit slaap hou. (Dit is dus een totaal andere aanpak dan standaard geadviseerd wordt, waarbij je slaapkamer puur voor het slapen reserveert.)

Af en toe een dutje vind ik ook heerlijk, en hoewel het ook iets is wat wordt afgeraden als je slaapproblemen hebt, had ik wel het gevoel dat het hielp. Dat ik met 's nachts slapen kon voorkomen dat het erger werd, maar dat ik met een middagdutje beter werd.

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Hier nog zo'n avondmens, eind van de middag kom ik eindelijk op dreef. Maar er zijn meer factoren waarmee rekening houden wel geboden is. Zoals energieritme en zelfs daglicht. Heb mezelf dus maar omgevormd tot ochtendmens, en dan niet zo één die al om half 6 actief wordt, da's weer tè vroeg.
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

mai-sze
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

In een grijs verleden heb ik serieus overwogen om naar de kunstacademie te gaan, en soms puzzelt die gedachte me wel. Stel dat ik dat had gedaan, zou ik dan een heel ander leven zijn gaan leiden (ja denk ik) met minder burgerlijke tijden (ook ja), dan zou het beter hebben gepast misschien om als kunstenaar een ander ritme er op na te houden dan als loonslaaf zoals nu. Dat steekt me wel. Ook dat ik, qua kleding, representatief moet zijn. Niet dat mijn werkgever dat zegt, maar dat vind ik zelf. Ik had me als kunstenaar ook een leven kunnen voorstellen waarin dat volledig ondergeschikt zou zijn, en ergens mis ik dat zo..

SJ
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ben een nachtmens. Heb ook niet zoveel slaap nodig.. Met 5 uurtjes ben ik fit, met 8 uurtjes ben ik serieus echt gebroken en de hele dag chagrijnig..

Ik slaap tussen 1 en 2.. (en als het tegen zit 3)
Ook als ik moet werken en heb natuurlijk een kleine meid die voor 9 wakker is. Dus heel veel slaap heb ik niet.
Probeer wel steeds vroeger te slapen omdat ik in de middag een inkakker krijg.
Een siësta zou helemaal goed zijn voor mij of een powernap. Helaas kom ik er nu niet aan toe..

Momenteel werk ik op kantoor en merk dat mijn concentratie in de nacht daarvoor veel beter is.
Overdag moet ik lekker absorberen, kijken, kletsen en dingen doen.. In de nacht is het denk en focuswerk..
Dus tja als het aan mij lag dan sliep ik helemaal niet. [propeller] Mijn ideale kantooruren zou zijn van 3 tot 12.

Mijn streef is om een leuke baan te zoeken overdag waar ik al mijn energie in kwijt kan zodat ik s'avonds gewoon gebroken ben en lekker vroeg slaap [sombrero]
In de realiteit ben ik een dromer, in mijn dromen een realist.

En een dyslectische liefhebber van lezen en schrijven.

Sofie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Nu op ned 3, Pavlov over ochtendmensen en avondmensen.
Ik ben erg benieuwd naar de antwoorden.

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik pak rond half 10 mijn biezen en wil uiterlijk om 10 uur het licht uit hebben. In het weekend hooguit een half uurtje later.

En Sofie, enorm bedankt voor je tv-tip, in dit nogal oude topic. Manlief zet nú het programma op opnemen! :)
Give me a break!

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik kan de slaap niet eerder vatten dan 2 uur, soms 3 uur, zoals nu. Dit is al zo vanaf dat ik een jaar of 10 was, dan wachte ik totdat iedereen sliep en sloop ik er stilletjes uit om te gaan lezen, knutselen, naar de piratenzenders te kijken (vroeger waren er geen televisieuitzendingen s'nachts zoals tegenwoordig, maar waren er wel illegale piratenzenders) of zocht ik andere bezigheden totdat ik slaap kreeg. Om 9:00 sta ik onder de douche en om 10:00 zorg ik dat de winkel open is. Als ik eerder naar bed zou gaan dan 2 uur word ik na een uur weer wakker en slaap ik helemaal niet meer. Uitslapen op Zondag vind ik erg fijn maar als ik langer dan 6 uur achter elkaar slaap heb ik de hele dag last van hoofdpijn, soms is dat het dan toch waard (...lekker..zz..zzluimeren....zzz...je kent dat..zz...wel....zzz....zz...) maar meestal hou ik er ernstig rekening mee en bespaar ik me een dergelijke martelgang achteraf.

Welterusten

Ceciliadlibitum
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Ik kan me ook niet echt vinden in het normale levensritme van de Belgen en Nederlanders, maar momenteel studeer ik een jaar in Spanje, en hier kan ik veel beter mee.

Ik slaap nooit voor 1 uur. Zelfs als ik vroeger naar bed ga omdat ik moe ben, blijft mijn hoofd werken en lig ik dus maar wat tegen mezelf te praten. En om 8 uur start mijn interne harde schijf weer op (als ik vroeger moet opstaan, is dat altijd precies een kwartier voor de wekker afloopt) , alhoewel ik meestal wel nog tot half 9 blijf liggen. Mijn lichaam en mijn hersenen hebben gewoon niet evenveel slaap nodig, en dat is soms best wel vervelend.

Toen ik jonger was en nog naar mijn ouders moest luisteren duurde het altijd lang voordat ik in slaap viel, en dan werd ik midden in de nacht weer wakker, omdat ik uitgeslapen was. Ik las een paar uur, en ging dan weer naar bed tot het tijd was om op te staan.

@Odran Oel Ik heb ook vaak hoofdpijn, vooral bij het opstaan, maar inderdaad nooit als ik een korte nacht gehad heb. Hoe slechter ik slaap, hoe beter ik me 's ochtends voel. Ik heb dyscalculie en ben me meestal niet bewust van tijd, maar ik ga toch eens proberen bij te houden of meer of minder slapen invloed op mijn hoofdpijn hebben. Ik kon me sowieso in jouw uitleg wel gedeeltelijk herkennen.

Nesjamag
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik ga tijdens de week tussen 23u en 0u slapen. Ik probeer altijd tussen 22u-23u maar dat lukt zeer zelden.
Ik moet opstaan om 6u40 tijdens de week.

Tijdens het weekend probeer ik nog voor 0u-1u te gaan slapen, maar dit lukt niet altijd.
Het duurt nooit lang vooraleer mijn slaappatroon begint te verschuiven want ik wordt niet echt moe in de avond.

Het maakt niet uit hoelang ik geslapen heb, altijd zal ik van de ochtend tot 14u-16u niet volledig wakker zijn.
Het maakt niet uit hoe weinig ik geslapen heb, zelden zal ik moe worden tot het 4u-7u is.

DennisS
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ik heb onregelmatig werk. Als ik vroeg moet beginnen zet ik mijn wekker om 4.30 of 4.45, als ik later kan beginnen dan wordt ik wakker van de kids rond 7u, dus ook in het weekend. Tegenwoordig zijn de kids wat beter in zichzelf vermaken en kunnen we nog wel eens een uurtje blijven liggen.

Slapen is hier meestal tussen 23 en 24. Ik ben een avondmens, ik word wakker na een uur of 20. Maar gezien mijn werk, moet ik wel enigszin maat houden. Ik heb best wast slaap nodig, zo'n 8 a 9 uur, maar die haal ik werkelijk nooit. Ik ben dan ook chronisch vermoeid. Tsja, wat doe je er aan? Ik kan wel later beginnen, maar dat is werktechnisch niet handig en ook gezinstechnisch niet. De rit maar even uitzitten, tot de kids ouder zijn.

Kworzot
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

vroeger was het doordoen van maandag op dinsdag, woensdag 8u slapen, donderdag op vrijdag doordoen.

Ik ben niet te stoppen op dat vlak; lijkt soms of ik nooit slaap nodig heb. Nu is het rond 12u en dan slaap ik 8-9u. Spijtig dat ik serieuze slaapproblemen heb.
How complex non-linear sequences work together to form beauty.
Sway all day, Butterflyflaps all the way ! Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ

setareh
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ik probeer er altijd voor 12 uur in te liggen, maar dat lukt maar zelden. Meestal is het half 1 of 1 uur. Mijn avond begint pas als oudste kind in bed ligt (rond half 10) en ik zie altijd wel weer wat liggen wat ik "nog even" wil doen. Met als resultaat dat ik er steevast te laat in lig. Ik probeer altijd de 7 uur slaap te halen, maar vaak genoeg is het 5,5 of 6 uur per nacht. Hier dus ook een redelijk chronisch slaaptekort, maar gelukkig heeft het niet al te veel negatieve gevolgen voor mijn functioneren.
"If the human brain were so simple that we could understand it, we would be so simple that we couldn't." (Emerson M. Pugh)

Tjeerd
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Het wisselt hier enorm, ik denk niet dat ik echt van een ritme kan spreken. De afgelopen tijd is het vaker van ergens tussen 2 en 6 uur in de ochtend tot 8 en 12 uur geweest dan 's avonds naar ochtend. Ook heb ik soms dagen dat ik zo'n beetje de hele dag op mijn bed lig.

Om eerlijk te zijn vind ik tijd een vervelende uitvinding van anderen waar ik zelf niets mee heb. ;)

Sig
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Als ik mijn natuur zou volgen dan zou ik om 7 uur 's ochtends gaan slapen. Ik moet nu al moeite doen om voor 3 uur in bed te liggen. Als ik fit ben heb ik ook moeite om na half 7 's ochtends wakker te worden. Met Melatonine lukt het me wel om iets eerder naar bed te gaan, maar dan heb ik het over een uur eerder of zo.

xyz
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik ben ook een avond-nachtmens die tijdens mijn kindertijd ook verplicht werd om een ochtendmens te zijn (ouders die vroeg op het werk moetsten zijn en mij dan om 7h00 bij mijn grootouders afzetten). Mijn moeder heeft dezelfde maatschappelijke mening: ochtendstond heeft goud in de mond en staat elke dag fris en monter op rond 6h00 en kon dan niet verdragen dat mijn pa & ik als zombies in het huis rondliepen, terwijl wij ons blauw ergerden aan haar super vrolijke gedrag... Tijdens mijn middelbare studies zat ik op internaat en daar lag het slaapritme veel dichter bij mijn natuurlijk ritme (per uitzondering kreeg ik de toestemming van de opvoeders om later dan de rest te gaan slapen, om 8h00 er pas uit) Tijdens mijn hogere studies heb ik dit ritme kunnen verderzetten en daarna is de ellende begonnen.... voor jobs ben ik 12 jaar om 22h00 gaan slapen (nooit moe en dus nog uren wakkerliggen) omdat ik om 6h00 moest opstaan en ben in die periode niet 1 keer fit wakker geworden. Vaak kwam ik op het werk aan dat ik helemaal niet wist hoe ik daar geraakt was, dus 1h30 onbewust in de auto... mijn collega's wisten dat ze mij het eerste uur geen complexe vragen moesten stellen en dat er eerst koffie en eten in moest :wink: Als ik in het weekend geen wekker zette, dan sliep ik heel vaak ongeveer 12 uren :shock: aan een stuk. Voor mijn huidige job kan ik iets meer terug naar mijn natuurlijke ritme, omdat ik sommige dagen van thuis uit kan werken. Maar helaas heb ik daar nog geen benefit van gehad, omdat ik door allerlei omstandigheden de laatste 2 jaren zoveel gepiekerd heb, waardoor ik nu een ernstig verstoord slaapritme en slaapgebrek opgebouwd heb. Omdat ik volgens de huisdokter en psychiater te jong ben voor inslaapmedicatie, hebben ze mij een doorslaper voorgeschreven. Onlangs ging ik naar een voordracht van de slaapkliniek van ons stedelijk gerenommeerd ziekenhuis en kreeg ik daar te horen dat alle slaapmedicatie per definitie slecht is (je bereikt geen diepe slaap in je slaapcycli) en ben ik er dus op eigen houtje mee gestopt en aan slaaptherapie begonnen. De belangrijkste boodschap van de slaapkliniek: het maakt niet uit op welk uur en voor hoeveel uren dat je in je bed ligt: het aantal uren diepe slaap zijn curciaal en het tijdstip van opstaan moet vastliggen. Alle regels die maatschappelijk verkondigd worden (uren voor 24h00 in bed leveren dubbel opbrengst, je moet minstens 8h00 slapen, je moet op een vast tijdstip s'avonds naar bed, niet bestaan van ochtend en avondmensen, blablabla...) die zijn allemaal achterhaald!
Hoe bereik je meest efficient het maximaal aantal uren diepe slaap, door je slaapdruk op te bouwen! dwz pas in bed gaan liggen als je op de bank voor TV of met een boek in je hand zit te knikkebollen. Om 22h00, pas om 24h00 of om 3h00, maakt niet uit je bereikt dan zo allemaal het maximaal aantal uren diepe slaap ongeacht hoeveel uren je in bed ligt...
Ik ben dit nu al 4 weken zelf aan het toepassen en heb al meer bereikt en voel me al meer fit dan met die *** medicatie (ik kan nu ongeveer 8h00 doorslapen, terwijl ik 2 jaren om 1h00/3h00/5h00 telkens wakker werd voor meer dan 1h00)
Mijn psychiater was wel razend toen ik haar vertelde dat ik met de slaapmedicatie gestopt was en wat mijn plan was. Ze had nooit gedacht dat ze zo een moeilijke klant aan mij zou hebben :wink: en ik ben nog wat meer van plan na mijn eerste positieve experiment, want zowel zij als de huisdokter hebben me verteld dat ze mij niet verder kunnen helpen (geneeskunde is geen exacte wetenschap, er is nog zoveel dat we nog niet ontdekt hebben en jij lijdt waarschijnlijk aan zo een ziekte, dus we proberen nog maar eens wat zwaardere pijnstillers......FUCK al die doktoren, ik heb er nu al zoveel verschillende meegemaakt die me niet kunnen helpen dat ze voor mij wel allemaal een papier met diploma op hebben, maar allemaal hun gezond en medelevend verstand verloren zijn.
Blijkbaar is de enige die mij kan helpen, mijn eigen gezond verstand :?
"J'ai décidé d'être heureux, parce que c'est bon pour la santé" Voltaire
"De mens is wijs zolang hij de waarheid zoekt; zodra hij meent haar gevonden te hebben, is hij een dwaas" Talmoed

leonie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Grappig topic. Avond- of ochtendmens, wat ben ik? Ik weet zelf het antwoord niet. Ik slaap weinig en heb er ook echt weinig behoefte aan al sinds ik klein was. Gemiddeld slaap ik denk ik tussen 1:00 en 5:00, met een enkele uitschieter naar een uurtje of 7 's ochtends en soms om 24:00 ipv 1:00 gaan slapen. Áls ik slaap slaap ik wel echt als een blok. En als ik wakker wordt ben ik ook meteen écht wakker, tijd nodig hebben om wakker te worden, dat ken ik niet...
Vroeger sprak ik er nooit over, maar sinds ik ook nog wel eens in een hotel zit met collega's weet inmiddels iedereen dat ik weinig slaap, dus ach wat maakt het ook uit.... ze mogen het gewoon weten.

Jaap
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

nachtmens. nu 2:30-10:00 (in bed liggen tot 11:00).
tijdens school 12:30-07:00 (soms later als ik boeiende gesprekken voer of ergens over nadenk. uitlopers max tot 4:00)

edit: nu ik zo wat eerdere berichten lees blijken haast alle mensen hier avond- of nachtmensen te zijn. misschien een boeiend onderzoek?
Laatst gewijzigd door Jaap op zo 12 aug 2012, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “HB in het dagelijks leven”