Bezigheid
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Re: Verschil hoogbegaafd en hoogintelligent

Interessant dat hier de wetenschap gehaald wordt bij een discussie die inherent onwetenschappelijk is. Wat hb is is immers gewoon een definitiekwestie.
Door schade en schande naïef gebleven.

Laura
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker
Contacteer: Website

[bijdehant]Dit was toch een discussie over hoogbegaafdheid vs. hooginteliggentie en niet een discussie over wetenschapsfilosofie?[/bijdehant]

Wat mij stoort aan het model met de drie cirkels, is dat daarin creativiteit wordt gezien als een aparte factor, terwijl dat volgens mij hand in hand gaat met intelligentie. Creativiteit heeft wat mij betreft niets te maken met knutselen en kleuren, maar met het verzinnen van oplossingen voor een situatie of probleem. Dat kan met knutselen (ik heb een stuk karton en dat moet een cadeautje voor oma worden) maar ook met hele andere dingen. Om dat te kunnen moet je volgens mij in staat zijn om gegevens aan elkaar te koppelen en de mogelijkheden te zien in de situatie buiten de al opgegeven mogelijkheden. Creativiteit zonder intelligentie kan volgens mij helemaal niet.

Maar wat vinden jullie?

Zarathustra
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Dan zou je creativiteit moeten definieren, en daar zijn verschillende vormen van (net als intelligentie).

Laura
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Nou ja, zoals het in dat cirkelmodel wordt neergezet, is alsof het vaststaande peilers zijn die los van elkaar functioneren Afbeelding
Daarbij is ook motivatie een pijler om hoogbegaafdheid te definiëren.

Motivatie is volgens mij niet iets wat 'van binnen' zit, maar ook zeker door de buitenwereld gestimuleerd moet worden. Motivatie kan ook de kop ingedrukt worden door een laag zelfbeeld. Is dan iemand tijdelijk niet meer hoogbegaafd? Ik weet het niet. Ik voel hoogbegaafdheid meer iets als mezelf een alien voelen in de maatschappij. Dingen doorzien en dan vooral niet snappen waarom een ander dat niet doorziet. Waar ik de laatste tijd heel veel last van heb, is mijn eigen gedrag doorzien en analyseren en op die manier mijn eigen gedrag aan te sturen zodat ik een volgende keer niet in dezelfde (eventueel gênante) situatie terechtkom. Ik snap bijvoorbeeld nu totaal niet dat een regering een plan kan maken om universiteiten en langstudeerders te beboeten. Ik kan erbij dat het een makkelijke maatregel is en ik begrijp volledig dat de bonden allemaal boos zijn, ik snap alleen niet waarom ik nog niemand heb horen reppen over het feit dat het een bezuiniging is die ook nog op een hele andere manier werkt dan mensen zien. Probleem is namelijk dat een uni of hogeschool pas geld krijgt, als een student afgestudeerd is. Geen diploma=geen geld van de overheid. Studenten die te lang studeren, zullen een overweging maken om te stoppen of door te gaan met de 3000 euro extra in het achterhoofd. In veel gevallen zal dat doorgaan zijn, in veel ook stoppen. In dat geval studeert die persoon dus niet af en heeft de uni of hogeschool een aantal jaren geld geïnvesteerd aan iemand waar ze geen geld voor krijgen. In het geval van doorgaan kost het het intstituut hoe dan ook 3000 euro. Ik vrees nu voor InHolland praktijken met shortcuts zodat die boetes niet betaald hoeven te worden en alle gevolgen van dien. Maar goed, dat even geheel ter zijde.

Ik snap vooral ook niet dat niemand dit niet doorziet. Ik snap bijvoorbeeld niet dat niemand openlijk durft te roepen dat een trendwatcher niets meer is dan iemand die handig is in patronen in de geschiedenis te verklaren en daar goud geld mee verdiend. Ik snap heel veel niet, het probleem is daarbij dat de rest van de wereld vooral niet snapt waarom ik het niet snap en waarom ik me er druk over maak.

Bezigheid
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Laura schreef:Ik snap bijvoorbeeld niet dat niemand openlijk durft te roepen dat een trendwatcher niets meer is dan iemand die handig is in patronen in de geschiedenis te verklaren en daar goud geld mee verdiend.
Deze snap ik niet. Dat is toch gewoon een vrije vertaling van de naam trendwatcher, dus iedereen die die naam gebruikt zegt dat toch al, nou ja, op het geld verdienen na dan.

Verder ben ik het eens met je kritiek op de onduidelijkheid van de term creativiteit. Motivatie is hoe dan ook geen statische persoonseigenschap.
Door schade en schande naïef gebleven.

Zarathustra
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Motivatie is volgens mij niet iets wat 'van binnen' zit, maar ook zeker door de buitenwereld gestimuleerd moet worden. Motivatie kan ook de kop ingedrukt worden door een laag zelfbeeld. Is dan iemand tijdelijk niet meer hoogbegaafd? Ik weet het niet. Ik voel hoogbegaafdheid meer iets als mezelf een alien voelen in de maatschappij. Dingen doorzien en dan vooral niet snappen waarom een ander dat niet doorziet. Waar ik de laatste tijd heel veel last van heb, is mijn eigen gedrag doorzien en analyseren en op die manier mijn eigen gedrag aan te sturen zodat ik een volgende keer niet in dezelfde (eventueel gênante) situatie terechtkom. Ik snap bijvoorbeeld nu totaal niet dat een regering een plan kan maken om universiteiten en langstudeerders te beboeten. Ik kan erbij dat het een makkelijke maatregel is en ik begrijp volledig dat de bonden allemaal boos zijn, ik snap alleen niet waarom ik nog niemand heb horen reppen over het feit dat het een bezuiniging is die ook nog op een hele andere manier werkt dan mensen zien. Probleem is namelijk dat een uni of hogeschool pas geld krijgt, als een student afgestudeerd is. Geen diploma=geen geld van de overheid. Studenten die te lang studeren, zullen een overweging maken om te stoppen of door te gaan met de 3000 euro extra in het achterhoofd. In veel gevallen zal dat doorgaan zijn, in veel ook stoppen. In dat geval studeert die persoon dus niet af en heeft de uni of hogeschool een aantal jaren geld geïnvesteerd aan iemand waar ze geen geld voor krijgen. In het geval van doorgaan kost het het intstituut hoe dan ook 3000 euro. Ik vrees nu voor InHolland praktijken met shortcuts zodat die boetes niet betaald hoeven te worden en alle gevolgen van dien. Maar goed, dat even geheel ter zijde.
Dat is een lap tekst die je hier eruit gooit. Er zit een antwoord op het verschil tussen HI en HB in, maar ik krijg hem niet (in woorden) te pakken (het gaat om de interpretatie ervan). dat heb ik trouwens wel met meer dingen
bezigheid schreef:Verder ben ik het eens met je kritiek op de onduidelijkheid van de term creativiteit. Motivatie is hoe dan ook geen statische persoonseigenschap.
Dat vroeg ik me af in dit topic.

Laura
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Bezigheid schreef:Deze snap ik niet. Dat is toch gewoon een vrije vertaling van de naam trendwatcher, dus iedereen die die naam gebruikt zegt dat toch al, nou ja, op het geld verdienen na dan.
Heb voor een televisieprogramma wat research gedaan naar een trendwatcher. Hij verkoopt het als de waarheid die hij doorkrijgt via zijn 'kanalen'. Dat kan hij doen doordat hij veel mediteert, zich aan bla bla bla houdt en dat hele pakket weet hij dus te verkopen. Dat bedoel ik dus met onzin verkopen. Pff.... ga geloof ik ook maar eens trendwatcher worden.

Muziekschuur
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Hoogbegaafdheid is vaak de man die iets kan uitdenken
Waar hoge intelligentie meer slaat op de beslisser. De manager.
Daar waar de manager in zijn latere leven meer met liniaire recht toe recht uit cijfers bezig is. En de hoogbegaafde juist meer de variabelen leert doorgronden. (In 2016 bezien).

Ik zie het dus als twee mensbeelden. Waaraan een aantal typische kenmerken toegekend kunnen worden.

Stefan
Beheerder
Beheerder

Laura schreef:
Bezigheid schreef:Deze snap ik niet. Dat is toch gewoon een vrije vertaling van de naam trendwatcher, dus iedereen die die naam gebruikt zegt dat toch al, nou ja, op het geld verdienen na dan.
Heb voor een televisieprogramma wat research gedaan naar een trendwatcher. Hij verkoopt het als de waarheid die hij doorkrijgt via zijn 'kanalen'. Dat kan hij doen doordat hij veel mediteert, zich aan bla bla bla houdt en dat hele pakket weet hij dus te verkopen. Dat bedoel ik dus met onzin verkopen. Pff.... ga geloof ik ook maar eens trendwatcher worden.
Ik ken deze trendwatcher natuurlijk niet, maar veel van de dingen die trendwatchers die ik volg, uitdenken, zijn gebaseerd op gegevens en toekomstvoorspellingen die heel betrouwbaar zijn. Die trendwatchers verkopen kennis, en degenen die ik de beteren acht, verkopen die kennis zonder de gekleurde bril die men, als maatschappij, individu of organisatie opheeft.

De toekomst voorspellen is niet zo moeilijk, maar trends voorspellen is een ingewikkelde maar lucratieve bezigheid.

edit: ik zie nu pas hou oud dit tpoic is :-)
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

Arcuscloud
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ik heb de origine van deze topic gelezen en wow wat klopt deze eigenlijk! Ik zie aan de reacties hier dat dit niet altijd het geval is dat het gelezen is.
Ik heb hier een leuke, en ik vind deze ook opgaan voor volwassenen. Vooral omdat door de misherkenning daar destructieve en langdurige gevolgen heeft.

Mijns inziens dat bij hoogbegaafdheid niet persé het hoogintelligente als bewijs nodig is. Andersom: een hoge intelligentie is een indicator, maar geen garantie! Het hangt teveel af van het moment en of de test "je ligt"; en het dekt vaak de lading niet. In matrix van de allereerste post denk ik dat je dat zo moet zien. hoogintelligentie is erkend omdat het tastbaar is. Hoogbegaafdheid wordt regelmatig gezien als het tegengestelde ervan. [banghead]
Ik voel me een fokking ferrari motor in een Lada! Al die PK's en geen ruimte te galopperen.

Peach
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Een meerbegaafde zit op de zelfde golflengte als een normaalbegaafde. Ik vind toch dat er wel wat verschillen ontstaan tussen een meerbegaafde en een normaalbegaafde. Zo heeft een meerbegaafde al minder behoefte aan koetjes en kalfjes gesprekken dan een normaalbegaafde en kan een meerbegaafde soms vastlopen met een normaalbegaafde in een gesprek, omdat de meerbegaafde dan net iets meer diepgang heeft dan een normaalbegaafde. Alleen is de aftand klein genoeg tussen een normaalbegaafde en een meerbegaafde om elkaar te kunnen begrijpen in zijn algemeenheid.

Zo passen meerbegaafde wel in het schoolsysteem die aangepast is op normaalbegaafde. Dit komt omdat zij maar een stap verder zijn dan normaalbegaafde. Die ene is dus een kleine afstand in de ontwikkeling. De meerbegaafde kopieert kennis, net als een normaalbegaafde, Alleen kunnen zij wat meer diepgang van de kennis kopiëren. Hierdoor ontstaat wel hetzelfde geluid en passen zij dus in de groep. Toch zou ook de meerbegaafde opzoek gaan naar gelijk gestemde. Om net dat iets meer diepgang te krijgen, wat bij een normaalbegaafde niet kan. Je thuisvoelen in de groep is dus niet altijd zonder gemis.

De hoogbegaafde kopieert, onderzoekt, en speelt met kennis, waardoor de hoogbegaafde een ander geluid daarover kan uiten. Het gebeurd niet altijd maar kan wel. Een ander geluid dat nog niet begrepen word, totdat deze op niveau kan worden geuit. Maar de afstand blijft groot tussen normaal en hoogbegaafde. Een meerbegaafde wil nog moeite doen om de hoogbegaafde te begrijpen, omdat zij ideeën kunnen begrijpen. Omdat zij wat meer diepgang hebben, dan normaalbegaafde.

Daarnaast hebben mensen wel vaak bewust of onbewust de voorkeur voor een kopie van zichzelf. Dat voelt veilig. Want het is bekend en men kan de kennis toepassen, die men al heeft opgedaan in zijn/haar leven. Dat kan nog een reden zijn dat een aantal hoogbegaafden niet in de groep passen. Hoogbegaafden willen niet alles kopiëren, zonder daar over nagedacht te hebben. Terwijl het voor niet hoogbegaafde het toch zo duidelijk lijkt, dat het juist kopieert word. "want dan weet je het". Vandaar dat niet hoogbegaafde makkelijker luisteren naar autoriteiten.

Dus hebben normaal en meerbegaafde het talent om kennis te kopiëren voor hun eigen ontwikkeling en hebben hoogbegaafde het talent nieuwe kennis te ontwikkelen om de mensheid verder te helpen in hun ontwikkeling.

Terug naar “HB in het dagelijks leven”