Nou ja, zoals het in dat cirkelmodel wordt neergezet, is alsof het vaststaande peilers zijn die los van elkaar functioneren

Daarbij is ook motivatie een pijler om hoogbegaafdheid te definiëren.
Motivatie is volgens mij niet iets wat 'van binnen' zit, maar ook zeker door de buitenwereld gestimuleerd moet worden. Motivatie kan ook de kop ingedrukt worden door een laag zelfbeeld. Is dan iemand tijdelijk niet meer hoogbegaafd? Ik weet het niet. Ik voel hoogbegaafdheid meer iets als mezelf een alien voelen in de maatschappij. Dingen doorzien en dan vooral niet snappen waarom een ander dat niet doorziet. Waar ik de laatste tijd heel veel last van heb, is mijn eigen gedrag doorzien en analyseren en op die manier mijn eigen gedrag aan te sturen zodat ik een volgende keer niet in dezelfde (eventueel gênante) situatie terechtkom. Ik snap bijvoorbeeld nu totaal niet dat een regering een plan kan maken om universiteiten en langstudeerders te beboeten. Ik kan erbij dat het een makkelijke maatregel is en ik begrijp volledig dat de bonden allemaal boos zijn, ik snap alleen niet waarom ik nog niemand heb horen reppen over het feit dat het een bezuiniging is die ook nog op een hele andere manier werkt dan mensen zien. Probleem is namelijk dat een uni of hogeschool pas geld krijgt, als een student afgestudeerd is. Geen diploma=geen geld van de overheid. Studenten die te lang studeren, zullen een overweging maken om te stoppen of door te gaan met de 3000 euro extra in het achterhoofd. In veel gevallen zal dat doorgaan zijn, in veel ook stoppen. In dat geval studeert die persoon dus niet af en heeft de uni of hogeschool een aantal jaren geld geïnvesteerd aan iemand waar ze geen geld voor krijgen. In het geval van doorgaan kost het het intstituut hoe dan ook 3000 euro. Ik vrees nu voor InHolland praktijken met shortcuts zodat die boetes niet betaald hoeven te worden en alle gevolgen van dien. Maar goed, dat even geheel ter zijde.
Ik snap vooral ook niet dat niemand dit niet doorziet. Ik snap bijvoorbeeld niet dat niemand openlijk durft te roepen dat een trendwatcher niets meer is dan iemand die handig is in patronen in de geschiedenis te verklaren en daar goud geld mee verdiend. Ik snap heel veel niet, het probleem is daarbij dat de rest van de wereld vooral niet snapt waarom ik het niet snap en waarom ik me er druk over maak.