Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: Hoogbegaafd en Hooggevoelig verschillend?

Ik kan mij makkelijk hb-ers voorstellen die bij de 2% meest rekbaren van de populatie horen. Mogelijk is er wel een shift, vanwege persoonlijke problematieken, waardoor je onder hb-ers gemiddeld minder rekbaarheid tegen komt maar volgens mij is er ook een deel dat juist extreem rekbaar is.

Het concept van Dabrowski, ook al heeft het geen duidelijke bewijzen zoals een onderliggende fysiologie van de hersenen of zenuwen, kan hier wel bij helpen denk ik. Ik zie overexcitability als een vermogen om een enorme hoeveelheid aan prikkels te kunnen verwerken. Dit geeft de mogelijkheid om in extreme situaties te kunnen "overleven" ondanks de heftigheid van de prikkels. Op professioneel gebied kom je dit tegen bij autocoureurs, luchtverkeersleiders, wiskundigen op de beursvloer, managers etc etc.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

Hi Cookie, ik snap je vraag, maar vraag me af wat je met het antwoord wilt.
Stel wij zeggen hier met z'n allen: "ja, dat klopt, HB/HSP'ers reageren in dat soort situaties zeer extreem"
Wat betekent dat dan voor jou?

Cookie
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Tinus schreef: Ik zie overexcitability als een vermogen om een enorme hoeveelheid aan prikkels te kunnen verwerken. Dit geeft de mogelijkheid om in extreme situaties te kunnen "overleven" ondanks de heftigheid van de prikkels. Op professioneel gebied kom je dit tegen bij autocoureurs, luchtverkeersleiders, wiskundigen op de beursvloer, managers etc etc.
Oke, maar dat is werkdruk, is dat vergelijkbaar met emotionele druk? Haal je daar ook niet naast de druk een bepaalde voldoening uit die je bij emotionele druk niet ervaart?
Rianne schreef:Hi Cookie, ik snap je vraag, maar vraag me af wat je met het antwoord wilt.
Stel wij zeggen hier met z'n allen: "ja, dat klopt, HB/HSP'ers reageren in dat soort situaties zeer extreem"
Wat betekent dat dan voor jou?
Een stukje bevestiging/inzicht/begrip naar mezelf, bepaalde mensen en situaties. Wie heeft er waarom extreem gereageerd in bepaalde situaties en waarom? Hield dit op de eoa manier verband met hb/hsp of moet ik het toch meer zoeken in de richting van een persoonlijksheidstoornis?

Ps, ik ben nu op een ander forum een hele interessante discussie aan het lezen over psychopatie en hps. Weet niet of ik de link mag geven voor degenen die geinteresseerd zijn?
De kleur van de waarheid hangt af van degene die zijn licht erop laat schijnen.....

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Cookie schreef:of moet ik het toch meer zoeken in de richting van een persoonlijksheidstoornis?
Waarom direct een stoornis, Cookie? En niet gewoon een specifiek kenmerk van jou als persoon?
Give me a break!

Cookie
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Omdat ik aan een stoornis evt zou kunnen werken (medicatie, therapie) en dat een stuk lastiger is als een bepaald gedrag in bepaalde omstandigheden een deel van je is. Omdat een stoornis een "ziekte" is die ergens door ontstaan is en een kenmerk van jezelf (wat extreem reageren betreft) voor mij eerder voelt als "slecht", gemeen.
Dat ik er zo mee bezig ben komt omdat ik mijn hele leven lang al als gek en afwijkend betiteld ben met als kers op de taart recentelijk ben uitgemaakt voor psychopaat door mij 22 jarige dochter.
Rationeel weet ik beter maar toch zit ik met een unheimlich gevoel dat ze misschien gelijk hebben want hoeveel "gekken" weten van zichzelf dat ze "gek" zijn?
De kleur van de waarheid hangt af van degene die zijn licht erop laat schijnen.....

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Cookie schreef:Een stukje bevestiging/inzicht/begrip naar mezelf, bepaalde mensen en situaties. Wie heeft er waarom extreem gereageerd in bepaalde situaties en waarom? Hield dit op de eoa manier verband met hb/hsp of moet ik het toch meer zoeken in de richting van een persoonlijksheidstoornis?
in dat geval.......: ja, dat klopt, HB/HSP'ers kunnen in dat soort situaties zeer extreem reageren. ;) Ik denk dat wanneer we hier een apart topic over openen, bijvoorbeeld "buitenproportionele reacties" je veel voorbeelden hier zult kunnen vinden.

Cookie schreef: Ps, ik ben nu op een ander forum een hele interessante discussie aan het lezen over psychopatie en hps. Weet niet of ik de link mag geven voor degenen die geinteresseerd zijn?
Tuurlijk mag dat!!

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Cookie schreef:
Tinus schreef: Ik zie overexcitability als een vermogen om een enorme hoeveelheid aan prikkels te kunnen verwerken. Dit geeft de mogelijkheid om in extreme situaties te kunnen "overleven" ondanks de heftigheid van de prikkels. Op professioneel gebied kom je dit tegen bij autocoureurs, luchtverkeersleiders, wiskundigen op de beursvloer, managers etc etc.
Oke, maar dat is werkdruk, is dat vergelijkbaar met emotionele druk? Haal je daar ook niet naast de druk een bepaalde voldoening uit die je bij emotionele druk niet ervaart?
De werkdruk is het makkelijkste voorbeeld maar ik geloof dat het universeel is en ook voor emotionele druk geldt. Een duidelijk voorbeeld is dan misschien het verschil tussen het puber brein en het volwassen brein.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Cookie
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Rianne schreef:in dat geval.......: ja, dat klopt, HB/HSP'ers kunnen in dat soort situaties zeer extreem reageren. ;) Ik denk dat wanneer we hier een apart topic over openen, bijvoorbeeld "buitenproportionele reacties" je veel voorbeelden hier zult kunnen vinden.
Ik kan je wel zoenen! Ik ben heeeel erg benieuwd naar de reacties die daarop zouden komen!
Open jij hier een topic over of ik :wink: Het liefst jij want jij kan het duidelijker en begrijpelijker verwoorden dan ik...

Cookie schreef: Ps, ik ben nu op een ander forum een hele interessante discussie aan het lezen over psychopatie en hps. Weet niet of ik de link mag geven voor degenen die geinteresseerd zijn?
Rianne schreef:Tuurlijk mag dat!!
Bij deze;
http://www.hooggevoelig.nl/vbulletin/sh ... aat-en-HSP

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Cookie schreef: Een stukje bevestiging/inzicht/begrip naar mezelf, bepaalde mensen en situaties. Wie heeft er waarom extreem gereageerd in bepaalde situaties en waarom? Hield dit op de eoa manier verband met hb/hsp of moet ik het toch meer zoeken in de richting van een persoonlijksheidstoornis?

in dat geval.......: ja, dat klopt, HB/HSP'ers kunnen in dat soort situaties zeer extreem reageren. ;) Ik denk dat wanneer we hier een apart topic over openen, bijvoorbeeld "buitenproportionele reacties" je veel voorbeelden hier zult kunnen vinden.
Wat dan volgens mij helemaal niet wil zeggen dat mensen die hb zijn of hoogintelligent zijn daadwerkelijk extremer reageren. Alleen maar dat er hier op het forum mensen zijn die in dat topic hun buitenproportionele reacties op schrijven. De gene die het niet herkennen zullen dat alleen niet zo snel schrijven.....
Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen. Jon Kabat-Zinn

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Nickname schreef:Wat dan volgens mij helemaal niet wil zeggen dat mensen die hb zijn of hoogintelligent zijn daadwerkelijk extremer reageren.
Dat ben ik helemaal met je eens Nickname. Maar gezien het proces van Cookie van bevestiging/inzicht/begrip naar zichzelf, maakt dat ook niet uit. Toch? Het kunnen delen met anderen en daarmee kunnen relativeren van wat andere mensen als extreem of excessief gedrag bestempelen zorgt voor het bekende "warme bad gevoel".

Cookie schreef:Ik kan je wel zoenen!
Anytime :mrgreen:

Noks
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Zo'n forum als dit helpt natuurlijk geweldig om jezelf meer te accepteren.

'Ik heb mezelf altijd een beetje raar gevonden', zo begin ik vaak mijn presentaties over hoogbegaafdheid.
Jezelf accepteren helpt en je mag natuurlijk altijd kiezen welk gedrag je van jezelf wel of juist niet wilt laten zien.
In verschillende contexten kan dat verschillen.
Dat is nu autonomie volgens mij.

Jullie kennen toch de theorie van Dweck over de 'fixed' of de 'growth' mindset?
Dat maakt voor mij het verschil. Ik ben vooral van de 'growth'.
En het stukje 'fixed' is dat wat je van jezelf kunt (gaan) accepteren.

belgarath
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

en het stukje growth mindset kan weer leiden tot een minder stressvol leven en daardoor minder hooggevoelig?
Gnothi Seauton - Know Thyself

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Rianne schreef:
Nickname schreef:Wat dan volgens mij helemaal niet wil zeggen dat mensen die hb zijn of hoogintelligent zijn daadwerkelijk extremer reageren.
Dat ben ik helemaal met je eens Nickname. Maar gezien het proces van Cookie van bevestiging/inzicht/begrip naar zichzelf, maakt dat ook niet uit. Toch?
Wel als je daardoor dat extremer reageren ten onrechte koppelt aan hb of hsp.
Het kunnen delen met anderen en daarmee kunnen relativeren van wat andere mensen als extreem of excessief gedrag bestempelen zorgt voor het bekende "warme bad gevoel".
Ik krijg altijd jeuk van dit soort "warme baden", blijkbaar een allergie voor ontwikkeld. :wink:
Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen. Jon Kabat-Zinn

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

maar jeuk is niet zo'n heftige reactie hoor ;)

Cookie
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Nickname, ik koppel nergens niks aan, ik zoek naar eventuele verbanden.

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Precies, dat bedoel ik.

Cookie
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Als je bv de discussie leest over hb mensen die in de GGZ niet gezien worden en hoe vaak er een misdiagnose word gesteld dan blijkt dat het zelfs voor een deskundige vaak moeilijk is om eea te duiden. Laat staan voor een leek zoals ik die pas het pad van hb en of hsp betreed. Daarom leg ik liever mijn vragen bij ervaringsdeskundigen neer. Dat daar geen eenduidig antwoord op kan komen begrijp ik maar ik vind daar meer houvast bij en heb meer vertrouwen in mensen met ervaring dan de reguliere paden. En ik vind warme baden heerlijk, ik ben eerder allergiesch voor een koude douche.....

Alexandra
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Allereerst: Cookie, mijn post geldt niet persoonlijk naar jou, het is meer als een algemenere reactie.

Ik bespeurde naar mijn mening een denkwijze die niet logisch is.
Ik heb trouwens tegenwoordig in wetenschapsdingen heerlijk mijn stokpaard gevonden en word dan nogal fanatiek. 8)

Verbanden zoeken en vinden is op zich niet verkeerd. Men kan onderzoeken door welke mechanismen bepaald gedrag kan ontstaan en daar voor zichzelf herkenning in vinden.
Juist heel goed!

Gevaarlijk en onwetenschappelijk wordt het, wanneer ervaringen op basis van mogelijke samenhang gegenereerd worden naar een gehele groep.
Een groep dreigt dan gekarakteriseert te worden onder de noemer van dat bepaalde gedrag.
Dan krijg je algemeenheden als:"HSP ers reageren extreem'......
Of 'Goh, wat reageert ze extreem: Zeker een HSP' er....

Het wil niet zeggen dat bovenstaande uitspraken NOOIT waar zijn(voor zover HB en HSP uitgekristalliseerde definities zijn... :roll: ), maar mensen gaan, door middel van mijn zojuist aangegeven vergelijkbare voorbeeld van foutieve denkwijzen, geloven dat ze ALTIJD waar zijn.

Zodadelijk worden er algemeenheden van gemaakt en oneigenlijke causale(=oorzaak gevolg ) verbanden gelegd voor een hele groep.

Daaruit volgen meerdere problemen.

1) oneigenlijke conclusies worden voor waarheid aangenomen.
2) Op individuele basis heb je dan nog steeds geen zinnig antwoord op je vraag over je eigen gedrag en waar het vandaan komt, laat staan wat je er verder mee kan.
3)Mensen worden op basis van een eigenschap gecategoriseerd tot een groep met een stempel.
4) betreffende groep kan ,als het een negatieve eigenschap betreft, ook nog een stempel krijgen.

Ieder mens is uniek!
Het kan goed zijn dat er individueel hele werkbare hypothesen te voorschijn komen in de verdieping van het onderwerp hooggevoeligheid en/of HB.
Welke hypothesen voor iemand als persoon werkbaar zijn, zal men zelf beetje bij beetje ,door regelmatig het eigen gevoel af te tasten en regelmatig toetsen aan de werkelijkheid, ondervinden...Het blijft ook een individueel proces, want je kan alleen zelf precies weten wat je voelt en wat je drijfveren zijn..

Ik wens je heel veel succes toe in dit boeiende proces, Cookie!
Zelf heb ik ook meer op een rij gekregen, door veel hierover te lezen en ook mensen te spreken.

.

Sofie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

belgarath schreef:en het stukje growth mindset kan weer leiden tot een minder stressvol leven en daardoor minder hooggevoelig?
Heb je dit zelf zo ervaren? Of denk je dat het zo werkt?
Mijn ervaring is dat het bij niet zo gaat zoals je in je vraag stelt. Ik merk dat ik juist steeds gevoeliger wordt op bepaalde gebieden. Misschien was ik dat altijd wel maar ben ik me er nu bewuster van, of doordat ik het gevoel heb dat ik steeds meer mezelf wordt/ben dat bepaalde aspecten meer zichtbaar worden.

En ik denk wel dat als je het eerste stukje van je stelling neemt meer evenwichtig en stabieler wordt, maar of dat perse minder hooggevoelig betekent...

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Rianne
een afwijkende of unieke reactie is niet gelijk aan een buitenproportionele reactie. Ik denk dat afwijkende reacties van de doorsnee range onafhankelijk van HB of HSP (nog slecht gedefinieerde begrippen) voorkomen over de hele bevolkingslinie.

Neem mensen met borderline, autisten, beeldende kunstenaars, artiesten, kleuters, potheads, narcisten, dementerende grootouders, ex-soldaten met heftige ervaringen, dronken jeugd op zaterdagavond, herboren christenen, biostabiel-peuten, psychopaten, gebedsgenezers en wat nog meer aan kleurrijks en je krijgt een heerlijk scala aan acties en reacties waar jan met de pet niet zo gauw mee op de proppen zou komen.
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

Terug naar “Discussies en gedachtenwisselingen”