Allereerst: Cookie, mijn post geldt niet persoonlijk naar jou, het is meer als een algemenere reactie.
Ik bespeurde naar mijn mening een denkwijze die niet logisch is.
Ik heb trouwens tegenwoordig in wetenschapsdingen heerlijk mijn stokpaard gevonden en word dan nogal fanatiek.
Verbanden zoeken en vinden is op zich niet verkeerd. Men kan onderzoeken door welke mechanismen bepaald gedrag kan ontstaan en daar voor zichzelf herkenning in vinden.
Juist heel goed!
Gevaarlijk en onwetenschappelijk wordt het, wanneer ervaringen op basis van mogelijke samenhang gegenereerd worden naar een gehele groep.
Een groep dreigt dan gekarakteriseert te worden onder de noemer van dat bepaalde gedrag.
Dan krijg je algemeenheden als:"HSP ers reageren extreem'......
Of 'Goh, wat reageert ze extreem: Zeker een HSP' er....
Het wil niet zeggen dat bovenstaande uitspraken NOOIT waar zijn(voor zover HB en HSP uitgekristalliseerde definities zijn...

), maar mensen gaan, door middel van mijn zojuist aangegeven vergelijkbare voorbeeld van foutieve denkwijzen, geloven dat ze ALTIJD waar zijn.
Zodadelijk worden er algemeenheden van gemaakt en oneigenlijke causale(=oorzaak gevolg ) verbanden gelegd voor een hele groep.
Daaruit volgen meerdere problemen.
1) oneigenlijke conclusies worden voor waarheid aangenomen.
2) Op individuele basis heb je dan nog steeds geen zinnig antwoord op je vraag over je eigen gedrag en waar het vandaan komt, laat staan wat je er verder mee kan.
3)Mensen worden op basis van een eigenschap gecategoriseerd tot een groep met een stempel.
4) betreffende groep kan ,als het een negatieve eigenschap betreft, ook nog een stempel krijgen.
Ieder mens is uniek!
Het kan goed zijn dat er
individueel hele werkbare hypothesen te voorschijn komen in de verdieping van het onderwerp hooggevoeligheid en/of HB.
Welke hypothesen
voor iemand als persoon werkbaar zijn, zal men zelf beetje bij beetje ,door regelmatig het
eigen gevoel af te tasten en regelmatig toetsen aan de werkelijkheid, ondervinden...Het blijft ook een individueel proces, want je kan alleen zelf precies weten wat je voelt en wat je drijfveren zijn..
Ik wens je heel veel succes toe in dit boeiende proces, Cookie!
Zelf heb ik ook meer op een rij gekregen, door veel hierover te lezen en ook mensen te spreken.
.