Er zijn naar mijn weten geen correlaties vastgesteld tussen dit gedrag en hoogbegaafdheid of hoogsensitiviteit. Ik neig naar toeschrijven persoonlijkheid of impulscontrole.Cookie schreef:Natuurlijk zal iedereen anders (hb of niet) op bepaalde situaties reageren vanuit erfelijke, sociale en maatschappelijke achtergrond. Maar ik kan me voorstellen dat een hbp/hsp eerder in paniek raakt, overspannen word en/of reageert of de moed opgeeft in extreme, uitzichtloze situaties. In "gewoon" moeilijke situaties kan ik me voorstellen dat een hbp/hsp juist sterker kan zijn door zijn intelligentie en creativiteit en daardoor onconventionele oplossingen kan bedenken.
Met extreem bedoel ik bv woede uitbarstingen, verbaal uithalen, gooi en smijtwerk, geen controle meer hebben over jezelf, naar drank en/of drugs grijpen.
Mijn vraag is in hoeverre hbp/hsp te maken kan hebben met extreem reageren in extreme situaties of dat dat er totaal los van staat en het totaal toegeschreven kan worden aan iemand's karakter of een persoonlijkheidsstoornis. Dat daar geen harde conclusies over gegeven kunnen worden dat snap ik. Ik ben gewoon benieuwd naar jullie gedachten hierover.
Mocht je onderzoeken tegen komen ben ik er wel erg in geïnteresseerd!
-even een belangrijke edit: bovenstaande is qua onderzoeken zo (bevolkingsonderzoek), maar binnen 1 persoon werkt diagnosticeren weer heel anders! Dus als je echt wil weten moet je langs bij iemand die er universitair voor is opgeleid je te helpen helderheid te krijgen welke mechanismen voor jou persoonlijk gelden.
succes hoor